Clemen Christensen i Tværgaard, Bejstrup sg., Ø. Han Herred, Hjørring Amt

Startet af Erik Bjerre Fisker, 05 Jan 2015 - 19:16

Forrige emne - Næste emne

Erik Bjerre Fisker

Hej

Clemen Christensen blev født o. 1667. Han var bosat i Bejstrup og blev 18/1-1717 gift med Else Sørensdatter, som var enke på Bejstrup Tværgaard. Clemen Christensen overtog fæstet af gården ifølge fæstebrev fra Aagaard Gods 19/6-1719. Han døde 12/2-1755, og blev begravet 16/2 fra Bejstrup Kirke.

Ifølge "Slægtsbog for efterkommere efter Godik Larsen, V. Drøstrup, Gøttrup Sogn" er Clemen Christensen søn af Christen Clemmensen i Bejstrup. Christen Clemmensen er nok født o. 1620, og han døde efter 1688, hvor han står opført i Matriklen på en gård i Bejstrup med hardtkorn 6,2,2,2 tdr. Han var allerede fæster af samme gård i Matriklen 1664. Omkring 1653 blev han gift med enken Bendit Pedersdatter, hvilket nævnes i et skiftebrev 13/6-1653 efter hendes tidligere mand Peder Mortensen. Bendit Pedersdatter døde o. februar 1667, hvor der bliver lavet registrering i boet efter hende.

Christen Clemmensen bliver på et tidspunkt gift igen, for i kop- og kvægskat for Bejstrup i 1682 og 1687 står han opført som gift med Inge Jensdatter.

Det er ikke lykkedes mig at finde kilder på, at Christen Clemmensen skulle være far til Clemen Christensen, så jeg ved ikke hvor slægtsbogen har oplysningerne fra. Det virker dog meget sandsynligt, at det er rigtigt, når man tager navnene i betragtning samtidig med, at Clemen ikke var det mest almindelige navn i området (dog heller ikke ualmindeligt). Jeg synes bare ikke, at det er nok med et gæt.

Er der nogen, der kender flere detaljer om disse personer, og eventuelt ved, hvor jeg kan finde oplysninger og kilder, der kan bekræfte, om Christen Clemmensen er far til Clemen Christensen?

Venlig hilsen
Erik


Erik Bjerre Fisker

Jeg prøver lige at rykke op en gang mere.

Mange hilsner
Erik