Problemer med for mange træer i Mac Family Tree

Startet af Nina Friis, 09 Jan 2015 - 12:34

Forrige emne - Næste emne

Nina Friis

Hej Forum.

Har været her tidligere med et lignende problem, hvor jeg havde fået et ekstra træ. Dette løste sig, jeg fik slettet det ekstra træ, og har ikke haft problemer før nu.

Jeg kan ikke regne ud, hvad jeg har foretaget mig, men pludselig har jeg adskillige træer, lidt blege og kun med mulighed for flet. Desuden har jeg 1 træ, som jeg bruger og kan bruge  - med flueben i ICloud.

Jeg har forsøgt at kalde de overskydende træer forskellige navne i håb om at kunne slette dem- det lader sig ikke gøre, og jeg får beskeden at disse træer ikke findes i databasen og for at åbne dem, skal de flyttes til databasemappen - hvor er den ?

Jeg har lavet backup af det træ jeg bruger og lagt det på skrivebordet, men jeg kan ikke åbne det, hvilket jeg heller ikke kan forstå.

Jeg har nu " fedtet" så meget i det, at problemet synes uoverskueligt og jo mere jeg selv forsøger, jo værre bliver det.

Min computer er opdateret, men jeg har undret mig over, at det virker som om, at det er lang tid siden, at jeg har fået en meddelelse om at opdatere databasen, det plejer at poppe en besked op om dette.

Jeg har version 7.3.2. - kan der være noget jeg har overset ? jeg har ikke været så aktiv mht. slægtsforskning i de sidste måneder.

Venlig hilsen
Nina Friis

Carsten R. Nielsen

#1
Det lyder meget mystisk ... Og at du ikke kan åbne din back-up (altså, med "Åbn" inde fra programmet, ikke med dobbeltklik på mftpkg-filen), lyder meget bekymrende. Det burde du bestemt kunne gøre. Her må du vist hellere skrive til supporten (på engelsk), inden du foretager dig yderligere. De plejer at være meget hurtige til at svare:

http://www.syniumsoftware.com/support/contact.html

Databasemappen med de træer, der er arkiverede på Mac'en ligger her: Bibliotek > Containers > com.syniumsoftware.macfamilytree7 > Documents.

Umiddelbart kan man dog ikke se Biblioteksmappen på din Mac. Det er lidt forskelligt (alt efter, om du bruger 10.7, 10.8 eller 10.9), hvordan man gør den synlig (før Mac OS 10.9 skulle man bruge Terminalen). Prøv at google "show library in mac os" (inkl. gåseøjnene her)

Dit iCloud-træ ligger naturligvis ikke i Databasemappen i Biblioteket ... men i iCloud. Det er dog – som med alt – altid godt at have en sikkerhedskopi på computeren ("Eksporter MacFamilyTree-database ..." i Arkiv-menuen.)

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Nina Friis

Hej Carsten.

Tak fordi, du forsøger at hjælpe.

Måske skal jeg lige nævne, at jeg sagtens kan bruge databasen, og at jeg har eksporteret det træ, jeg bruger til skrivebordet. Problemet er blot, at jeg efterfølgende ikke kan åbne det, men får denne besked:
"Dette slægtstræ er ikke i databasemappen. For at åbne det skal den flyttes til database-mappen "

Hvordan gør jeg det ? For er det ikke der, er der vel ingen tryghed i det ?

På et tidspunkt mens jeg rodede rundt, kom der også et skilt op, der sagde, at denne database skulle konverteres til, ja et eller andet. Det fulgte jeg, og så skete der ikke mere - dette blot for lige at forklare lidt mere om problemerne, inden jeg skriver til supporten.

Venlig hilsen
Nina Friis

Carsten R. Nielsen

Du skal bare sige ja til, at træerne skal flyttes til databasemappen. MFT har vist for nylig lavet lidt om mht., hvor træerne ligger – fordi Apple har lavet ét eller andet om. Derfor får man den besked, at træet "ikke findes" (dvs.: det gør det jo, men på sin gamle plads). Du behøver ikke gøre noget. Flytningen foregår automatisk.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Karen Wennemoes Thyssen

Hej Carsten

det lyder som  præcis samme problem,kan jeg se,som Nina Friis har ,og det du råder til lyder helt,helt rigtigt...jeg skal bare lige samle mod til at turde udføre rettelsen uden risiko,så jeg ikke kommer galt af sted.Det er da underligt ,at vi begge er så uheldige.Du skal sandelig  have mange tak,fordi du har brugt tid på at løse  vores  problem.

VH Karen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Carsten R. Nielsen

Det KAN jo også være et problem med programmet: f.eks. en konflikt mellem MFT og den nye version af Mac OS, hvis det altså er den, som I begge bruger (selv er jeg stadig på Mac OS 10.8.), så måske det vil være en god idé at skrive til udviklernes support først (på linket herover i tråden)?

De gange jeg har haft fat i supporten, har de altid svaret hurtigt og har altid kunnet løse mit problem.

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Karen Wennemoes Thyssen

Ja,det lyder meget sandsynligt,for jeg har også 10.10.1....efter opdateringen er comp.også blevet langsommere,så det har ikke været den store lykke....
Den nye grafik er enormt flot,men skønhed er ikke alt....
VH Karen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Nina Friis

 Jeg er helt " glad for " at det ikke kun er mig, der har dette problem. " Nu tjekkede jeg lige min Mac. den siger : mac OS X Lion 10.7- har ikke set nogen besked om at den skulle opdateres, og leder jeg efter opdateringer oplyses jeg om, at alt er ok. Lidt usikker på, om alt er ok alligevel, da det jo ikke er det I har, Karen og Carsten ?

Men hensyn til den sikkerhedskopi, jeg plejer at lægge på mit skrivebord, har jeg fundet den under dokumenter - og her kan træet godt åbnes - så den laver altså sikkerhedskopi, som kan åbnes - jeg kunne blot ikke finde den i 1. omgang.

Jeg kan stadig bruge mit træ, har bare nogle ekstra, som jeg ikke skal bruge og som synes umulige at komme af med. Noget irriterende. Jeg har ikke skrevet til supporten endnu, da jeg er led og ked af alt det tekniske bøvl og gerne vil videre med slægtsforskningen - så jeg lever med det indtil videre.

Venlig hilsen
Nina Friis


Carsten R. Nielsen

CitatLidt usikker på, om alt er ok alligevel, da det jo ikke er det I har, Karen og Carsten?

Det er helt ok. Mac OS 10.7. (Lion) er blot en ældre version af styresystemet. Det fungerer stadigvæk fint.

Det lyder til, at der er tale om forskellige problemer, siden Karen bruger det nyeste system (10.10.).

MVH
Carsten
8000 Aarhus C • Website: > www.slaegtsoglokalhistorie.dk

Nina Friis