matrikel nummer

Startet af Egon Hansen, 06 Jan 2015 - 21:07

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Folketælling. Holbæk amt. Løve herred. Buerup sogn 1921. AO 50, familie 22.
Er der een som kan læse matrikel numret?
Niels Peder Hansen, som boede her i 1921, boede her også i 1925, men jeg har ikke kunnet finde ham i 1925 (nåske vil numret være tydeligere her).  Niels Peder Hansen er min farfar.
På forhånd tak
Mvh Egon Hansen

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Det er "Niels Peter Hansen".

Jeg synes, det er et 4-tal, der står

Der er en Niels Peter Hansen
i FT 1925, opsl. 68, men fødselsdatoen passer ikke. Det er ikke sikkert det er den samme,
men der kunne jo være skrevet forkert et af stederne ??: Hvornår er han født?
Der er det :
Matr. 14a

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Egon Hansen

Du skal have mange tak for ulejligheden, men desværre er det ikke  hverken den samme person eller det samme hus . Min farfar boede på en landbrugsejendom på Langemark, registreret under ejerlaget Halleby.
Fødselsdagen i 1921 er rigtig. Han blev enkemand i 1917 og ikke senere gift. Damen som han bor sammen med i 1921 er min ældste faster.
Huset blev (iflg Karoline Graves lokalhistoriske bøger "langs Halleby Aa") i 1835 udstykket fra Hallebygaard, til lægen Hermann Øvre søn af præsten i Rørby, gift med en datter fra Hallebygaard).
Min farfar overtog ejendommen som fæstegaard i 1904 (ca!) og afstod den i 1928 (ca) da Katrup ønskede at sælge nogle småejendomme, og farfar ikke ønskede at købe! ( efter fars oplysninger).
Det, jeg gerne ville vide var hvordan en ejendom, opført på Hallebygaardens mark kunne optræde som fæste fra Katrup?
Hvis jeg ser på et kort over området. ser det ud til at være matr nr 2b, men det er et jordløst hus og matriklen er omskrevet for få år siden, så det kan ikke hjælpe mig.
Mvh Egon

Gitte Johansen

#3
Det er matr. 13. (eller 1B), se venligst på det Jørgen ;)


Se 1916, Sæby, opslag 111


Kattrup er også i Sæby!!
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

13 e eller c i 1911, Sæby, opslag 131, hvis det altså er den rigtige, jeg har fundet, gift med Inger?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kaare Grodal

Hej Egon

Jeg vil tro der står 7. Hvis du ser på udstykningskortet for Halleby er matr. nr. 6a i Lange Mark ejet og brugt af Kattrup, og nr. 7, ligger umiddelbart nord for.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Gitte Johansen

Vedr. Matr. nr. 13, Buerup By, skal der hver gang den sælges, betales 1% af købesummen til skole og fattige på Kattrup gods iflg. Mylius Holsten Ratlows legat.

(opslag 564 i ejendomsopl.)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Hansen

#7
Tak for de venlige svar.1911 er det rigtige opslag,matr nr 13b. men så må landbrugsjorden være solgt fra  for  oplysningerne på matrikkelskortet taler kun om et begrænset areal.
Jeg kan ikke finde 13b i tingbogsoplysningerne.
AO 17 sger at 13a og 13b er selvstændige og 13c indgår i 2b. men hvad betyder det? jeg kan hverken finde 13b eller 2b og på matrikkelskortet over 13b Halleby,Buerup sogn, er der jo ikke angivet veje og beliggenhed i forhold til nabolandsbyer.
Sa jeg for mange år siden kørte fra Buerup ned mod det som nu hedder Hallebyorevej lå "Dokterstedet" lidt til højre på den side af vejen som vender ud mod mosen og Halleby Å.
Hvis der er oprettet et nyt blad i forbindelse med salg af landbrugsjorden, hvorfor kan jeg så ikke finde det blad fra før salget? Jeg kender navn på ejeren omkring 1950.
NB det er ikke 13b af Buerup by, men Halleby!
mvh Egon  

Gitte Johansen

#8
Opslag 436, matr. 13b.

Opslag 386, matr. 2b.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

13b er Hallebyorevej 9

2b er Hallebyorevej 5
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Hansen

Tak Gitte
Hvordan finder jeg så det blad før omskrivnigen?
Mvh Egon

Gitte Johansen

Det ved jeg så ikke lige.

Jeg glemte at skrive, at jeg  i www.ois.dk fandt det under Kalundborg.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#12
Hej Egon

Hvis du kigger i FT1916 på opslag 111, som jeg fandt, står der en Niels Larsen og frue Kirstine Birk.

Det er min svigerdatters Oldeforældre.

Det er lidt pudsigt, ikke?



Matr. 13a

De har faktisk været naboer.

Niels dør i 1916 og Kirstine i 1925.

Efter dem flytter deres søn Christian ind og får børn der.



Min svigerdatter har også boet i Buerup, og er i famile med Madam Geisler på Broemølle Kro.

Men hvis er noget, du evt. vil vide i nyere tid om Buerup, kan jeg spørge min svigerdatters mor, der er godt kendt i området.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Hansen

Hej Gitte.
Efter min bedste overbevisning ligger det hus, hvis matrikkelnummer  jeg har ledt efter på Hallebyorevej 5, med mindre der er bygget nye huse der omkring i de senere år, men efter matrikkelskortene ser det ikke ud til at være tilfældet.
Så er der bare den mærkelige ændring af numret fra 13b i 1911 til det nuværende 2b. - og så må Karoline Graves tage fejl, når hun fortæller at huset blev bygget på en lod fra Hallebygaarden, som Hermand Øvre fik af sin svigerfar i 18334! I hvert tilfælde er det udstykket fra en gård som på det tidspunkt havde nr 13 !
Hermand Øvre havde bl.a. 2 døtre som overtog ejendommen efter faderen. De havde en karl ansat til at passe landbruget for dem, og der gik dengang mange historier om hvordan han, ved at spille "spøgelse" fik en skræk jaget i de gamle piger, så han havde mulighed for at "forbedre" sin løn, ved at sælge af avlen!
Det var måske kun folkesnak, men pigerne flyttede, og bedstefar fæstede ejendommen af ejeren på Katrup.
I mange år hang der i mit barndomshjem et maleri af "dokterstedet", malet af slotstjeneren på Selchousdal, Julius Pedersen. malet efter et postkort til far og alle hans søskende, et gammelt hus, med storkerede i toppen af et træ, som først faldt omkring første verdenskrig.
Maleriet findes idag på Lokalhistorisk Arkiv i Høng, da jeg ikke mente at kunne bevare det, og at det vel måtte have kulturhistorisk værdi. Landlæger var jo ikke så almindelige midt i 1800 tallet.
Men derfor er jeg alligevel intereseret i ejendommens historie- gad vist om Brandforsikringen kan fortælle noget?
Mvh Egon 

Egon Hansen

#14
Ved at søge på "find matrikkel " Nr 2b af Helleby og gå til de gamle matrikkelskort 1862-1920 og lege lidt med forstørrelsesrammerne kan jeg zoome ind på  at huset må ligge på en lille grund, umidelbart op til matrikkel nr 13 .
Det giver måske forklaringen, nr 2 er Hallebygården. Hermann Øvre kan altså godt have jået en byggegrund fra Hallebygaarden og have erhvervet mark fra en gård nr 13, som var fæstet fra Katrup!, og familien Niels Peder Hansen i folketællingen 1911 noteret som boende på matriiklen for marken i stedet for matriklen hvor huset lå!--- og Karoline Graves alligevel have ret!
Men så skal jeg altså have fat i Realregistret for de to numre -  - - Er Realregistret oprettet på det tidspunkt hvor ejendommen er bygget/udskildt som selvstændig ejendom,(fæste)? eller først da ejendommen sælges fra Katrup?
Hvor ser jeg Realregistret?
Mvh Egon
NB det var altså Hallebyorevej 5.

Gitte Johansen

#15
Hej Egon

Er du kommet længere med dette?

Jeg har lige talt med min svigerdatters mor, og hun fortæller mig, at hendes morbror Alfred og kone, Esther køber Hallebyorevej 5 i ca 1928.

Deres søn Frank overtager måske huset i 1985.

Jeg har sat hende på opgaven, og hendes søster, som er noget ældre, vil gerne vide, hvad din far hed, da hun mener, hun kender familien.

De havde også en søn, der hed Frits Ejvind
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Egon Hansen

Hej Gitte.
Tak for mailen. vi er altså på rette spor. Far og jeg var cyklende til Buerup kirkegård for at se til farfars( og farmors gravsted. Det må have været omkring 1950. Som jeg husker det kørte vi ned ad bakken mod Langemark . Lidt til højre for hvor vejen fra Buerup går ind i vejen fra Tissø mod Katrup (nu Hallebyorevej) ligger huset på modsat side af vejen.
Vi talte med manden som nu ejede huset, Alfred Nielsen. han havde en hest med føl, af Knapstrupper rasen.
Farfar, Niels Peder Hansen, var fæster under Katrup, og da han var enkemand og omkring 70 år, da han blev stillet over for det ultimatum fra Godsets side, Køb ejendommen eller flyt!, valgte han at flytte hen til mine forældre i Ørslev. hvor han døde i 1942.
Huset har jo en historie, idet der tidligere boede en læge, Herman Øvre. Derfor hænger Julius Pedersens maleri nu på Høng lokalarkiv.
Iflg Karoline Graves blev huset bygget på en lod fra Hallebygaard. Derfor blev jeg i tvivl om hvordan ejendommen kunne være fæste fra Katrup, men som jeg skrev overfor om de to matrikkelnumre, kunne det se ud som at grunden hvor huset ligger, er matrikkel 2 ligesom Hallebygaard, og marken fra en gård under Katrup.
Når jeg efterlyser ejendommens blade i Tingbogen er det for at se om jorden fra Katrup kom til at høre til ejendommen allerede da Øvre byggede i 1834, og lodden fra Hallebygaard så også kom under fæstet fra Katrup.
Når jeg får dette klarlagt skal Lokalarkivet i Høng have afslutningen på historien
Min Far hed Johannes Hansen og det var min ældste faster som var hjemme hos farfar i 1921.
Med venlig hilsen
Egon

Gitte Johansen

Hej Egon

Ja, jeg glemte at skrive om Knabstrupper hestene.

Dem var han vist lidt "ekspert" i.

Og søter Bente fortæller også at de altid kaldte huset for doktorstedet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com