Svenske aner - Nilsson

Startet af Lonnie Berg Jakobsen, 05 Jan 2015 - 11:37

Forrige emne - Næste emne

Lonnie Berg Jakobsen

Hej!

Jeg søger mine ane i Sverige. Jeg har fundet deres sønner Magnus Nilsson og Christian Nilsson, men kan nu ikke komme videre. Familie komme til Danmark omkring 1840. Der kan jeg finde hele familien 1. gang.

Husfader Nils Nilsson født ca. 1796 i Sverige og muligvis død i Danmark 1859
Hustru Christina Månsdotter/Mansdotter født ca. 1804 i Sverige. I de danske registre har hun mange forskellige efternavne.
Børn:
Nils Nilsson født 13. marts 1826 i Sverige
Magnus Nilsson født 9. februar 1829 i Rebbelberga, Kristianstad, Sverige
Christian Nilsson født 28. april 1831 i Gramanstorp, Kristianstad, Sverige
Ellen Christine Sophie Nilsson født ca. 1835 i Sverige
Frederik Nilsson født ca. 1836 i Sverige
Petronelle/Peternille Sofie Christine Nielsen/Nilsson født 27. maj 1840 i Saunte, Tikøb Sogn, Danmark.

Familien bor i 1940 i Saunte, Tikøb sogn. Kronborg Geværfabrik. Et brænderi. I de dansk registrer staves familiens efternavn Nielsen.

Håber, at I kan hjælp mig.
Med venlig hilsen
Lonnie Berg Jakobsen

Peter Kyhl

Hej Lonnie.

Jeg har adgang til de svenske kirkebøger. Jeg ser efter, om jeg kan finde familien.

Mvh. Peter Kyhl

Lonnie Berg Jakobsen

Hej Peter!

Tusind tak. Finder du noget - vil jeg meget gerne vide, hvor/hvorledes du har søgt.

Hilsener fra
Lonnie

Peter Kyhl

Hej Lonnie.

Jeg har fundet en smule, som kan hjælpe dig i gang. Jeg vil råde dig til at holde øje med ArkivDigital. Det er de svenske arkivalier, som koster penge, men de plejer flere gange om året at have gratis weekender. Du kan også købe adgang i en måned. Det er ikke særlig dyrt. De er enormt lette at bruge, når man lige får lært systemet.

Jeg startede med at slå Magnus Nilssons dåb op i Rebbelberg kirkebog for døbte. Vi får at vide, at familien bor i Månstorp. Herefter slog jeg familien op i husforhørslængden, der svarer til vores folketællinger, men de tager alle beboere med indenfor en årrække samt de ændringer, der sker som flytninger og dødfald.

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Kyhl

Husforhørslængden 1826-1831 giver et billede af familien.

Vi får at vide, at Nils Nilsson er født 24. august 1798 i Häljarp/Helsarp og Christina Månsdotter, født 9. september 1801 i Riseberga. De har et ekstra barn datteren Ingrid, født 29. december 1823 i Riseberga. Der er ofte fejl i datoerne i husforhørene.

Herefter gik jeg til Riseberga kirkeboger, fandt Ingrids dåb, deres vielse, Christina Månsdotters dåb og hendes forældre smeden Måns Wallstedt og Nilla Månsdotter i et par husforhørslængder.

Christian Månsdotter er født 19. september 1801.

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Kyhl

Ingrids dåb

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Kyhl

Vielsen

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Kyhl

Christina Månsdotters dåb

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Kyhl

Husforhør 1820-1823

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Kyhl

Husforhør 1823-1826

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Kyhl

Nils Nilsson og Christina Månsdotter tjente begge i Tostorp, før de blev gift.

[vedhæfting slettet af admin]

Peter Kyhl

Jeg gik herefter i kirkebogen for Tofta som Häljarp hører til http://haljarpsidan.hemsida24.se/om-f%C3%B6reningen/historik-2413823

Jeg fandt en Nils Nilsson, født 24. april 1798 i Häljarp (eneste Nils født det år). Han var søn af Nils Nilsson og hustru Elna. Han er formentlig identisk med din Nils Nilsson.

Det kan du finde ud af ved at følge ham i husforhør.

Jeg slipper familien nu. Jeg håber, at det kan hjælpe dig videre.

Mvh. Peter Kyhl

[vedhæfting slettet af admin]

Lonnie Berg Jakobsen

Hej Peter!

Tusind tak.
Er ArkivDigital det bedste sted at søge?
Jeg har købt et abonnement på Ancestry.se, men kan ikke få det til at virke ordentligt. Finde kun få ting, hvis jeg ellers er heldig.

Mange hilsener fra
Lonnie

Peter Kyhl

Jeg ved det ikke. Jeg har altid kun brugt arkivdigital. Det er god kvalitet, og jeg synes det er nemt. Deres arkivalier går også ret langt op i tiden.

Mvh. Peter


Eva Morfiadakis

Gråmanstorps (Klippans) kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13117/A I/5 (1831-1835), bildid: A0025670_00082

Här finns familjen på s. 80 i AI:5, Kolarehuset. Det blir "besedlade" till Danmark 1834, dvs de får attest att flytta till Danmark. Jag förstår inte vad som står före. Ordet som slutar på -löse känns inte som en svensk ort.

De finns i föregående bok AI:4 s. 84.

Om de flyttade 1834 kan inte barnen födda 1835 och 1836 vara födda i Sverige. Ellen heter man inte i Sverige vid den här tiden, Elin eller Elna heter man. Tänk på att svenska flicknamn slutar på -a, t ex Christina.

Eva M
Eva M

Åsa Andersson

Hej Lonnie!
Jag vet inte hur jag kopierar och lägger in på AO, (kanske kan Peter hjälpa) och det är mycket svag text men detta är vad jag kan läsa.
Hälsningar Åsa

Flyttattest Gråmanstorp (Klippan) HII:3 (1828-1830) bild 770 (Arkiv digital)
No 40 för 1829

Bränneristen Nils Nilsson född i Heljarp
d 24/8 1798 och dess hustru Christina Månsdotter
född i Riseberga den 9/9 1801 kommo sistlidna år från
Riseberga till Rebbelberga socken, flyttar nu till
Gråmanstorp Sn. med betyg  om godkänd  Christendoms-
kunskap och ordentligt bruk av nådemedlen
samt god frejd. De äro detta år Mantalsskrivna
på Månstorp, och medföra sönerna Nils född
i Riseberga den 13 mars 1826 och Magnus född
i Rebbelberga d 9/2  1829 samt dottern Ingrid
född i Riseberga 29/12 1823, de 2:ne älste vaccinerade
och äfven modren men har sjelf haft naturliga koppor
och det yngsta vaccinerat.

Åkersholm d 26 oktob 1829    O Karlström (?)


Flyttattest Gråmanstorp (Klippan) AI:5 1831-35 bild 149 sid 146
Här flyttar familjen till Danmark 11/4 1834

Eva Morfiadakis

Hej,





Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Saunte, Et Huus, 136, FT-1845, C4532

Niels Nielsen 46 Gift  Inderste og Dagleier Sverrig 
Kirstine Walsled 43 Gift  hans Kone Sverrig 
Niels Nielsen 18 Ugift  Deres Børn Sverrig 
Magnus Nielsen 16 Ugift  Deres Børn Sverrig 
Christian Nielsen 13 Ugift  Deres Børn Sverrig 
Sophie Kristine Niels Datt 5 Ugift  Deres Børn Her i Sognet [Tikøb] 

Det här bör vara familjen. De två barnen mellan Christian och Peternille Sophie Kirstine saknas. Döda?
Ingrid också, men hon kan ju ha gift sig.

Modern använder sin fars efternamn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#18
En Ellen Christine Sophie Nielsdatter är f. den 7 mars 1834 och döpt den 22 mars 1835 i Hellbæk kirke. Föräldrar Bryggeren Niels Nielsen och hustrun Christine Mogensdatter på Hellebæk Gaard.

Ett av vittnena är Peter Mogensen. Kan inte se om det är en titel framför hans namn. Måns blir ofta Mogens i Danmark.

1825-1841 opslag 69.

Barnet är född en månad innan de flyttade från Sverige. Konstigt att man inte döpte det innan man åkte. Barn skulle ju döpas inom 8 dagar efter födseln.

Sonen Frederik finns i samma bok på opslag 33. Här heter modern Christine Wallstätt.

Eva M
Eva M

Lonnie Berg Jakobsen

Hej Eva og Åsa,

Tusind tak for jeres indlæg. Det er bare så dejligt, at I har tid og lyst til at hjælpe mig.
Jeg har være på job og ser derfor først jeres indlæg nu.

Endnu engang tak
Lonnie