FT og alder

Startet af Klaus Guldager, 21 Feb 2011 - 09:53

Forrige emne - Næste emne

Klaus Guldager

Jeg søger Hans Andersen i FT 1787 0g FT 1801 ud fra han fødsel, eller rettere dåb

1783 5 Octb Anna Lausdatters uægte Søn i Haarbye kld
Hans. Barnets Moster Kirsten ibidm[samme sted] bar det. Fad.
Morten Jensen Lars Mose, Lars Skræder og Lars
Larsens Hustrue, udlagt til Barne Fader Anders
Jensen fra Schaarup som tiener Jesper Nielsen
i Haarbye
(Tydet med hjælp, Tak)

Der er en del Hans Andersen og han kan jo være flytte fra Haarby. 
FT 1787 er opgjort 1. juli og FT 1801 den 1. feb.

Med hvilken alder skal jeg så søge Hans Andersen? Skal jeg regne helt lie ud ad vejen?

Altså FT 1787 Hans Andersen 3 år, eller skriver de 4 år?  Hans ville måske så være født i januar.

mvh

Klaus

PS Jeg er med på at jeg måske kan krydse mig frem vha af andre opslag og oplysninger (konfirmation, forældre i FT osv. Men det er ikke lykkedes endelig endnu i dette tilfælde. men det lykkes nok til sidst).


Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Klaus
Som du måske har bemærket, så skriver de ikke 0 år ved børn under 1 år.
De er i deres 1. år, så ved FT 1787 er han i sit 4. år, da han sandsynligvis er født efter juli 1783. De blev jo døbt meget hurtigt dengang.

MEN en ting er de tommelfingerregler de fulgte, end anden ting er virkeligheden. Der er ofte store afvigelser i aldersangivelserne, så ......

mvh
Ruth

Klaus Guldager

så .... alder i FT skal tages med forbehold .... og det giver jo flere muligheder desværre -  men tak,

Palle Buch Carlsen

#3
Hej Klaus

En anden tin du må være opmærksom på er, at han ikke nødvendigvis står som Hans Andersen. Han kan også være blevet kaldt Anders Lausen/Laursen.
Med venlig hilsen
Palle Buch Carlsen
Århus
Henvisning til indvandrerslægterne Kirschbaum, Gercken og Nouvel modtages med tak.

Klaus Guldager

OK det skal jeg prøve - men fornavnet HANS går jeg ud fra holder. Og i 1829 kaldes han Hans Andersen

mvh

Klaus