hvor er Lisbeth? f.1785, g 1811

Startet af Egon Hansen, 26 Feb 2011 - 21:19

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Jeg søger Lisbeth (Med eller uden h) Nielsdatter. død i Jyderup (Tuse herred,Holbæk amt) 1825, 40 år gl. (AO 425) gift med husmand og Væver Søren Andersen i Jyderup.
Trolovet 1811,forlover Hans Olsen i Jyderup(AO 175) gift 28 sep 1811 (AO 177) Unk. Søren Andersen af Lindoldsgaarden og Lisbet Nielsdatter af Jyderup.
Børn: Anders , 28 apr 1812. Niels, 6 maj 1814, død før fremstilling i kirken. Anne 23 aug 1815.(AO 95).Kirsten 11 jul 1817.(AO 98). Niels 1819, Maren 6 maj 1823.(AO 110).
Anne  Nielsdatter ikke fundet 1801,og 1787. Søgt i Jyderup og omliggende sogne.De piger af dette navn som forekommer ar alle fulgt og er ikke min Lisbet!
Hvor finder jeg Lisbet ? Søren Andersens forslægt er på plads!
enkelte af børnenes faddere kan være Lisbeths søskende, men ingen af dem er "bodast" i 18o1!
Mvh Egon Hansen

Hans Poulsen

#1

Hej Egon

Slettet.

Den 1-årige Lisbeth, som jeg havde fundet i ft. 1787 i Skamstrup sogn, Jyderups nabosogn, døde i 1811, så hun er udelukket.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Hej Egon

Lisbeths cirka-fødselsår fandt du frem til ved hendes død,  40 år, og da med fødsel/dåb omkring 1785.

Hvordan ligger det med Sørens tilsvarende data?

Som bekendt oplyser hverken trolovelses- eller vielsesmeddelelseren i kirkebogen noget om ægtefællernes alder.

Hvor jeg vil hen?

Måske er Lisbeths fødsels-/dåbsår blevet *justeret* med fem til ti år i begge retninger for at blive *tilpasset* Sørens alder - den slags pjank er set før.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Egon Hansen

Hej Hans. Tak for hjælpen. Som jeg skrev havde jeg fulgt alle "Lisbeth Nielsdatter" fra Jyderup og omliggende sogne, så hende du fandt kendte jeg også.
Søren er døbt i Frydendal kirke dom 21 post trinitatis 1786! selv om han er født i Bennebo( senere folketællinger siger skiftevis født i Jyderup eller Skamstrup, så han var svær at finde!. Men derfra og bagud, så langt kirkebøgerne rækker gik det som smurt!
Jeg har søgt Lisbet i 1787 og 1801 i hele Tuse herred + Holmstrup, og jeg mener ikke at min søgning på hele Holbæk amt giver brugelige svar
Der er mange plejebørn i sognene omkring Jyderup. Kan hun være kommet til Jyderup efter 1801, som "plejebarn", f.eks fra København, har hun været mindst  10 år på dette tidspunkt. Jeg tror dog ikke meget på en "justering" af hendes alder ved død, så sent som 1825. Havde været en folketællingsalder lyder det mere sandsynligt.
Kan du læse faddernavne og stednavne ved børnenes dåb, prøver jeg forfra med at finde dem i folketælling 1801 og 1834.
Mvh  Egon






Judith Olsen

Hvad med hende her:

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
  Denmark
Search Results  | Download | Print 

--------------------------------------------------------------------------------

   
Lisbeth Nielsen Pedigree
  Female     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening:  19 SEP 1784   Faarevejle, Holbaek, Denmark

Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  Niels Jensen  Family
  Mother:  Ane Rasmussen     
 


 

   

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

En mulighed jeg også hat set,men det kniber at finde hendes videre færden, men der er jo langt fra Fårevejle til Jyderup.kender du nogen vej til at følge pigers flytninger?
Mvh Egon