Anna Buchwald

Startet af Georg Stark, 28 Dec 2014 - 21:19

Forrige emne - Næste emne

Georg Stark

Jag söker upplysningar om följande person:

Anna Göransdotter Stark
Född 28.12.1885 i Förslöf, Sverige
Uppehållstillstånd i Danmark 16.08.1904
Kbh Amt, Sölleröd, Överöd.
Kildenamn: Kbh Amts Nordre Birk-Protokol over udstedte opholdsböcker-Lyngby Politi 1900-1907.

Hon gifte sig och fick efternamnet Buchwald och skilde sig förmodligen.
Arbetade på Fredriksberg Hospital och bodde på N.Fasanvej 169 omkring 1950.
Jag söker upplysningar om giftemålet och när hon avled och även om det finns andra uppgifter.
Ev. där jag kan söka sjäv.

Med hälsningar
Georg Stark

georg.stark@comhem.se



Stina Kirkegaard Hansen

Jeg har tjekket Politikens e-arkiv:
Konditor Arthur Edmund Bredahl Buchwald gifter sig borgerligt med Elfrida Alexandra Elisabeth Andersen d. 4. april 1910. Dette annonceres i avisen d. 11. april 1910.
Venlig hilsen
Stina

Georg Stark

Jag tackar för upplysningarna och fortsätter med mitt arbete.
Hälsningar
Georg Stark

Eva Morfiadakis

#5
Hej,

I Ft 1925 bor Anna på Falstersvej 12. Hon är inneboende och hospitalsvakt, ungefär väl sjukvårdsbiträde.

AO FT 1925 opslag 28.

1930 bor hon inte kvar. Falstersvej är Frederiksberg.

Skriv till Frederiksbergs stadsarkiv:


stadsarkivet@frederiksberg.dk


De kan säkert säga vart Anna Buchwald tog vägen.

Jag har inte kollat hennes föräldrar om de dog en bit in på 1900-talet. En bouppteckning kan ge upplysning om hennes adress.

Eva M

PS Hennes mor Bengta dog 1934 i Kristianstad. Stark är väl inte hennes far eftersom han inte hette Göran?
Eva M

Eva Morfiadakis

#6
Anna Göransdotter är född i Färlöv inte Förslöv.

Färlövs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13101/A I/16 (1886-1891), bildid: C0059554_00256


Konstigt nog finner jag henne inte i födelseboken för Färlöv. Kanske har hon blivit döpt 1886 längre fram?

Hon finns i SCB utdraget 1885 för Färlöv.

Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/832 (1885), bildid: A0036331_00210

Eva M
Eva M

Georg Stark

Hej Eva
Anna finns med som född och döpt i Färlöv CI:5.
Bengta, min farmor, hade tre oäkta barn, Anna var mellanbarn och min far det yngsta, innan hon gifte sig med Karl Fredrik Stark och fick ytterligare ett barn. De tidigare barnen fick då också efternamnet Stark. Jag har inte lyckats spåra någon av de okända fädren.
Efter helgen kommer jag att skriva till Fredriksberg stadsarkiv.
Tack så länge.
Hälsningar.
Georg Stark

Eva Morfiadakis

Hej,

Bengtas äldste son Karl Axel Severin Nielsen var född i Vallensved i Danmark 16/2 1883 (Vallensved, Öster Flakkebjerg, Sorø 1879-1892 bild 15). Utlagd far är Smeden Søren Severin Nielsen från Kyse Overdrev.

Det skulle kunna vara han här i FT 1880:


Sorø, Vester Flakkebjerg, Skørpinge, Skjørpinge, Hus, 84, FT-1880, C0387


Søren Severin Nielsen 28 Gift Husfader, indesidder, smedesvend  Rørninge Odense Amt  Ane Kirstine Jørgensdatter 26 Gift Hans hustru  Stigs Bjergby Holbæk Amt 
Johanne Sophie Mathilde Nielsen 5 Ugift barn  Vallekilde Holbæk Amt 
Andrea Emilie Nielsen 3 Ugift barn  Førslev 
Udøbt Pigebarn under 1 aar Ugift barn  Her i sognet 


Det är kanske bara en namne?

Eva M
Eva M

Georg Stark

Hej Eva
Det är rätt med Carl Axel Severins far. Bengta blev hushållerska åt Sören Severin Nielsen när dennes hustru avlider 1881.
Bengta flyttar hem med Carl Axel Severin till Kristianstad 1883.
Carl Axel Severin behåller Nielsen som efternamn men försvenskar det till Nilsson så småningom.
Med hälsningar
Georg Stark

Georg Stark

Hej Stina
Vad är angivet i anteckningarna i AJ-journalen 2649 från 1926?
Hälsningar
Georg Stark

Stina Kirkegaard Hansen

Jeg er desværre ikke så god til kragetæer, men prøv i gruppen "Hjælp til tydning".
Venlig hilsen
Stina

Georg Stark

Hej Stina
Tack för uppslaget
Jag har redan mejlat.
Hälsningar
Georg Stark

Georg Stark

Hej Eva M
Jag har de flesta uppgifter om min faster, hon avled 1974-09-06 på Plejehjemmet Östervang i Fredriksberg.
Det är två saker som fattas: giftemålet och skilsmässan.
Hon var gift med Arthur Edmund Buchwald, trolig vigseldatum första halvåret 1917 men om det var borgelig eller kyrklig vigsel vet jag inte.
Skilsmässa förmodligen 1919-02-18 enl. AJ-journal nr 2649,opslag 427.
Hur kan man få detta bekräftat.
Med hälsningar
Georg Stark