Erfaringer med oplysninger i Københavnske Skifteprotokoller

Startet af René Rud Budtz, 14 Dec 2014 - 20:45

Forrige emne - Næste emne

René Rud Budtz

Hej,

Jeg er ved at hjælpe min kones morfar på 86 år med at finde ud af, om han skulle have nogle halvsøskende. Han blev adskilt fra sin far som 2-årig ifm. morens død.

Faderens død i 1964 er behandlet af Københavns Skifteret 19/5-1964. Jeg tænker (og håber naturligvis), at skifteprotokollen kan give et billede af eventuelle arvinger (selvom der sikkert blot har været et tomt bo)... Er der nogen, der har erfaring med indholdet i skifteprotokollerne?

På forhånd tak for input!

Mvh.
René

Ole Westermann

Hej René

Ved at google skifteprotokoller adgang kan du fra Statens Arkiver få flg oplysninger:

Skifteprotokoller indeholder oplysninger om rent private forhold. De er omfattet af en
tilgængelighedsfrist på 75 år.

Skiftearkivalier der er mellem 50 og 75 år kan benyttes efter speciel tilladelse. Denne tilladelse
kan søges ved besøg på læsesalen. Ansøgningen behandles med det samme.

Du kan også søge om tilladelse til at benytte skiftearkivalier der er mindre end 50 år gamle.
Ansøgningen skal være skriftlig på et ansøgningsskema eller i et brev. Du får skriftligt svar
senest 15 dage efter, at ansøgningen er modtaget.

mvh Ole

René Rud Budtz

Tak for info, Ole. Så langt var jeg dog også kommet - og min forespørgsel kvalificerer ift. 50 års kravet...  :)

Min forespørgsel var mere omkring selve det indhold man kan forvente i skifteprotokollerne - står der f.eks. navne på efterladte (ægtefæller, børn) og øvrige forhold.

Mvh.
René

Ole Westermann


Mikkel Eide Eriksen

Hej René

Husk, at der udover selve protokollerne også er skiftedokumenterne som er alt det løse papir (indsendte breve og attester, osv). Der kan være mange spændende ting iblandt dem.

Link til Daisy

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986