Kirstine Marie Holmann født ca. 1729, gift 1) M.Bendsen, 2) Bojsen

Startet af Anelle Cosedis, 07 Dec 2014 - 14:47

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

denne dame volder mig problemer. :-\

Fra Melbye-stamtavlen s. 1 står:

Kirstine Marie Holmann, f. 1729; g. 1)m. forpagter M.Bendsen; 2) forpagter Bojsen.

Jeg kan på nettet se, at andre også har disse oplysninger (man kan vel ikke kalde det facts endnu).

Kirstines forældre er byfoged Jens Anthoni Holmann i Roskilde. Han skulle være død 2. nov. 1742. Hans begravelse kan jeg heller ikke finde.  ???

Moderen er Anne Margrethe Melbye. Hende har flere andre noteret som død som 8-årig i 1713. Gift med fire børn.
Men hun er først død i 1733 i Roskilde Doms. ;)

Kirstine Marie har en lillebror Magnus Holmann, født i 1732 AO opsl. 190, Roskilde Doms. ny. Han skulle være druknet ud for Afrika's kyst i 1750. Var med skibet "Elephanten".

Mon der er en, der kender disse personer? Eller måske skibet? Det vil hjælpe mig rigtig meget, da jeg ikke har nogen idé om, hvor jeg skal søge.

På forhånd tak.

De bedste hilsner
Anelle


Judith Olsen

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Og så lige lidt mere om forældrene fra FS:

Name:   Jens Anthon Holmand
Spouse's Name:   Anne Margrete Andersdatter Melby
Event Date:   25 May 1724
Event Place:   Jystrup, Sorø, Denmark
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

det er også, hvad jeg har. Men tak for forsøget.  ;)

Jeg har ledt i Roskilde Dom. efter hans begravelse, men ikke fundet den. Han er hverken født eller begravet, kun viet.

Anne Margrethe Melbye er jo datter af vores Andreas, så jeg er bange for, at hun skulle være døbt i Særløse ca. 1705. Jeg ved ikke, hvor Andreas Melbye og Kirstine Marie Jakobsdatter befinder sig efter vielsen, som jo er anført til 9. sep. 1704, men i notaterne står: rettes til juli. Og hvad hjælper så det? Øøøøv.

Andreas' 3. barn (børn) er et par dødfødte tvillinger i Valsølille 1709 opsl. 159 ny.

Det eneste jeg har kunnet finde er Anne Margrethes vielse til Jens Anthoni Holmann i Jystrup, opsl. 258 ny d. 25. maj 1724 og så hendes begravelse 20. nov. 1733 opsl. 289 ny i Roskilde Dom.

Næh, jeg går såmænd i stå med det hele.  :-\

De bedste hilsner
Anelle



Judith Olsen

Rolig nu - jeg er her jo  ;D

Anne Margrethe er såmænd døbt i Jystrup 18. maj 1705.

KB 1686-1749, ny opslag 49 - gl. oplag 50 - venstre side ca. midt på - er desværre ikke særlig læsbar i nogen af udgaverne.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Åh, hvor er det godt at jeg har dig, Judith.  ;D

Så bliver jeg altid mere rolig, når panikken breder sig.

Nu er det så anden gang, at Jystrup redder mig. Det kan så være, at hans anden datter Frederikke Louise født 1. jan. 1707 også vil være at finde her. Hun dør desværre allerede i 1711.

Farer straks i kb.

Mange tak og knuuus, Judith.

Anelle



Anelle Cosedis

Hej,

jeg mener at læse, at der i opsl. 49 ny står at Maren Hulegaard bar barnet. Hvem mon hun er? Kan det være Oluf Lauritsen Huulegaard's første datter, som vi manglede? Og der er også en Oluf og noget med Allerslev. Så det kører da lidt i ring i det sjællandske.  ;D

Mange hilsner
Anelle




Judith Olsen

Ja, den er svær at læse, men jeg tror at der står Maren Hulegaards bar hende - og det må være den "gamle" Maren, som jo stadig levede i 1705.

Så er der Hr. Anders eller Andreas i Walsøe, hr. Jacob i Osted (tror jeg), Oluf Jacobsen i Allersløf, Mette Jacob XX i Osted - det sidste kan jeg ikke læse.

Prøv tydning  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

selvfølgelig står der Maren Huulegaards.  ;)

Andreas eller Anders kan jo være Andreas Melbye selv, hr. Jacob i Osted må næsten være den skrækkelige degn i Osted Oluf Jakobsen Lund, da hans søn Jacob først bliver født i 1708.

Nu hedder de Jacob allezusammen, mod tidligere Margrethe. Det er til at få kuk af. ;)

Nu skal jeg snart se julekalenderen, der jo for os er meget lokal.  ;D

De bedste hilsner
Anelle

Judith Olsen

Nej Anelle,

Hr. Anders i Walsøe må da være præsten Anders Pedersen Hald og Hr. Jacob i Osted må da være præsten Jacob Krag.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Du ser tydeligt, hvor forvirret jeg igen er, ik?

Og du, som også har arbejde at tænke på, har overblik. Det er superfint.  ;)

Mange hilsner
Anelle

Judith Olsen

Go'morgen Anelle

Så fandt jeg da endelig noget, hvor Kirstine Marie Holman er nævnt, nemlig skiftet efter broderen, Magnus:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=17070872#140364,22428654

Her anføres at Kirstine Marie er på Hollufgaard, 25 år gammel.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Og så fandt jeg vielsen mellem Mathias Bentsøn og Kirstine Marie:

Se KB Fraugde 1738-1803 gl. udgave, opslag 340 - viede den 19. april 1756 - uden trolovelse.

Ganske vist kaldes Kirstine Marie her - så vidt jeg kan læse Hoelten eller noget der ligner - men det må være hende.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Den gode Mathias Bendsen har åbenbart været gift tidligere:

Ane Hansdtr enke i Ostrup Vejrmolle            28 Nov 1753    pg I 31
3HUSB:   Lars Larsen Moller (dod)
1HUSB:   Mathias ...
CH:      Ane Dorthe Mathiasdtr (dod)
            CH:  Mathias Iversen  25
                 Dorthe Iversdtr ugift i Ottense
                 Marie Iversdtr = Mathias Bendsen monsr. tiener i Hollufgaard
                 Johanne Jorgensdtr        (dod) = Niels Larsen Bager i Ottense
                    CH:   Lars Nielsen     10
                          Hans Mathias Nielsen      7
                          Ane Dorthe Nielsdtr 6
         Giertrud Mathiasdtr = Peder Hansen Moller i Agernes Veyer Molle
         Sidsel Mathiasdtr = Anders Madsen i Ottense
            CH:  L. Moller (for his mother)
         Karen Mathiasdtr = Soren Rasmussen skoemager i Ottense
         Maren Mathiasdtr = Niels Madsen Moller i Sandager Molle
2HUSB:   Anders Mathias ...
CH:      Mathias Andersen moller i Vibye Molle, Hindz-holm
         Karen Andersdtr = Erik Madsen Moller i Ostrups Veyer Molle
[Ostrupgaard Gods (Nordfyen) probates; Book 1 1719-1807; film 50101]
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

som altid skal du have en stor tak.

Jeg glæder mig til at gennemgå alt, hvad du har skrevet.

I eftermiddag får jeg seks gæster til ungarsk gullaschsuppe (jeg tror, at jeg har lavet så meget, at jeg kunne invitere hele Dragør)  :D. 20 Marvben, 4 kg oksekød, 2 kg løg osv.
Og i morgen får jeg også gæster (men kun til sild, anderillette og restemad, og så laver jeg også lige lidt dessert).
Og så skulle der gerne blive lidt ro på, indtil det bliver juleaften. Kun gaverne fattes. ;)

Jeg håber ikke, at det bliver så sent i aften, så kigger jeg på det hele. Endnu en gang mange, mange tak.

Juleknus fra
Anelle




Judith Olsen

Jamen, altså - se nu her:

https://familysearch.org/ark:/61903/2:1:M7R3-3QT

Denne Christina Maria må næsten være din.

Se KB Gråsten, Åbenrå Amt, 1776-1809, ny udgave, opslag 91.

At der så er noget galt med fødselsår og sted, tja ....
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Og så viser det sig, at du kan få en fuldstændig renskrift af dødsfaldene, da Alexander og Christina Maria tidligere har været "omtalt" på DIS:

Alexander:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=16165.0

Christina Maria:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=16217.0
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Kære Anelle

Du får travlt med at læse og studere, så du får slet ikke tid til at indkøbe gaver til jul - for se nu her:

http://www.brejl.dk/riberhus.html

382 Jens Lauridsen, smed på Sønderho. 17.9.1759, side 84.
E: Johanne Sørensdatter. LV: Jes Thomsen på Sønderho. A:
1) mor Maren, enke efter Benjamin på Hollufgård [i Fraugde sogn] på Fyn
2) søster Maren Laugesdatter gift på Sletten på Fyn
3) søster Gredorthe Laugesdatter gift med en skipper i Nyborg på Fyn
4) halvbror Jørgen Benjamins, matros
5) halvbror Hagen Benjamins, matros
6) halvbror Mathias Benjamins, forpagter på Gravenstein i Holsten, (underskriver Mathias Bentsen).


Og forresten - send mig så lige din opskrift på ungarnsk gullasch - du har min mail-adresse  ;D
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

jeg prøver på at tygge mig igennem skiftet, men får problemer på anden side. 223/705.
Her er midt på ve. side nævnt en bror Rasmus Holman. Hvem kan han være?

Jeg har kun fire børn:

Hedevig Magdalene Holman f. ca. 1726, begr. 18. maj 1813 opsl. 103 ny i Højby, Holbæk.

Mette Sophia Holman døbt 19. mar. 1728 opsl. 136 ny i Rosk. Dom., begr. s.s. 15. apr. 1733 opsl.288 ny.

Kirstine Marie Holman 1729-30, begr. i Roskilde Dom ?

Magnus Holman døbt 16. aug. 1732 opsl. 190 ny Roskilde Dom, forsvundet/druknet/stukket af på Tranquebar 8. aug. 1750.

Mener du det med gullasch-suppen, for så sender jeg dig en opskrift i morgen, når den sidste gæst er gået? Der blev helt sikkert "gået til makronerne" her i aften. Og det er jo nem gæstemad, når det hele først er i gryden.  ;D
Det bliver aldrig jul uden gaver.  ;) ;) ;) Så mandag går jeg "i krig".

De bedste hilsner
Anelle






Judith Olsen

Hej Anelle

Rasmus er helt sikkert en skrivefejl - der skulle have stået Magnus.

Og Magnus er ikke forsvundet på/ved Tranquebar, men ved Afrikas kyst - et eller andet sted. Det fremgår af skiftet, at han forsøgte at komme i land på en flåde.

Det lidt pudsige er, at navnet Holman optræder med et ? i dette dokument - se side 33, Holman? begravet 1774:

http://natmus.dk/fileadmin/user_upload/natmus/etnografisksamling/dokumenter/Tranquebar_Registers__Ramanujam_2013.pdf

Ja, jeg mente det med opskriften - det kunne være sjovt at se, hvilken variant du bruger.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej,

jeg er lige kommet lidt i gang med noget af det du sendte mig, Judith.

Har lige kigget på linket, der medfulgte ang. indlægget: tydning fra Gråsten her på DIS.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=16217.0

Her er så mine spørgsmål:

Erik, er du "min" Erik i Spentrup? Jeg ved, at det lyder lidt kryptisk.  ;)

Og hvis du er, fik du set maleriet i Vejle?

De bedste julehilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

Aabenraa, Rise, Løjt, Dorf Stollig, , 395, FT-1803, C0300

Hans Holmann 70 Gift Hausvater Hüfner und Kirchspielvogt 
Ellen Boysen 60 Gift dessen Frau   
Cathrina Holmann 28 Ugift Ihre Tochter   
Nis Matzen 18 Ugift sein Enkel   
Bertnel Matzer 12 Ugift Enkel   
Peter Jessen 49 Gift Dienstboten   
Anna Jacobs 26 Gift Dienstboten

Er der mon byttet lidt rundt på navnene? For ifølge skiftet efter Magnus Holmann, er der en Elisabeth Brigitta Bentsen gift med en Hans Peter Boysen? Og hvem kan så Ellen Holmann være?

Og hvordan jeg lige pludselig er havnet i Sønderjylland i en gang rod, er da ikke til at greje. ???

Også derfor vil jeg også meget gerne høre fra Erik Kristensen, der måske kan hjælpe mig. ;)
Måske du har en begravelse for byfoged Jens Anthon (i) Holmann?
Eller en dåb for Kirstine Marie Holmann, der jo skulle være født i apr. 1731 ifølge hendes begravelse. Hendes forældre boede jo i Roskilde på dette tidspunkt, så hun kan næsten ikke være født i Sønderjylland.

Er på plads foran pc'en i aften.

De bedste hilsner





Judith Olsen

Hej Anelle

Hvis du gerne vil have Erik på banen, så er du nok nødt til at sende ham en mail - det er jo ikke sikkert, at han ser denne tråd. De to tråde, som jeg har linket til er jo fra 2011.

Har ikke lige tid til at kigge på den folketælling, som du angiver.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Hej Anelle

Pas nu på, at du ikke blander for meget sammen.

Elisabeth Benzen er ikke nævnt i skiftet efter Magnus Holmen - fordi Elisabeth Benzen jo er datter af Kirstine Marie (Christina Marie) og Mathias Bendsen.

Den Hans Holman som du har fundet i 1803 må ifølge alderen være født ca. 1733. Jeg tror ikke, at han har noget med Kirstine Marie at gøre - medmindre han kan være en slægtning til faderen, Jens Anthoni Holman, f.eks. søn af en bror til Jens.

Nu er det jo ikke første gang, at du "lander" i Sønderjylland - vi havde jo også Fribert-familien.

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Anelle Cosedis

Hej Judith,

jeg er næsten sikker på, at Erik kigger med. Det håber jeg selvfølgelig, da han stadig er aktiv slægtsforsker.
Og Erik og min mand har Rasmus Andersen Smed i Melby tilfælles.

Når min mail ikke virker lige nu, håber jeg da at høre, om det er "min" Erik denne vej.

Og du ser tydeligt, hvordan jeg roder rundt i det hele nu. Du er simpelthen for hurtig, til at jeg kan følge med.  ;) ;) ;) Men jeg er da utrolig glad for din hjælp. Det ved du jo.  ;D

Jeg arbejder lige på sagen et par timer eller tre. Ser om jeg kan finde Jens Holmann's begravelse.

De bedste hilsner til dig og de der læser med
Anelle


Anelle Cosedis

Hej,

Jeg må desværre opgive, da min pc ikke vil andet end at slappe af.  :'(
Jeg ryger ind og ud af DIS, kb. virker meget langsomt, kan ikke læse mine mails og mit slægtsforskningsprogram går også helt i udu.  :-\

Nu vil jeg i stedet pakke de første gaver ind og kigge lidt håndbold.

De bedste hilsner
Anelle