Studenter ved Københavns Universitet år 1769

Startet af Anne Messmann, 14 Dec 2014 - 14:50

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Hvor findes en liste over immatrikulerede studenter ved Kbhvn. Universitet? - og jo helst på nettet:)

Søger: Jacob Rosengaard f.1729, død i Kbh. 1769 og ved begravelsen betegnet: Fuldmægtig samt studicus. Derfor antager jeg, at han var immatrikuleret ved Universitetet. Har ikke fundet hans forældre, og håber der står lidt i studenterlisten?

Han er sandsynligvis født i Kindertofte, Slagels, Sorø - hvor kirkebogen først starter 1756.
Gik på Slagelse Lærde Skole 1750-56. Måske kender nogen her denne Jacob Rosengaard?

Mvh,
Anne Messmann


Med venlig hilsen
Anne Messmann

Jørn Christiansen

Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Anne Messmann

Hej Jørn,
Mange tak for linket!

Jagten lykkedes, jeg fandt ham i 1754, navn: Iacobus Rosengaard. Det var jo let nok :)

Men ak, alt er jo på latin. Er det mon det juridiske fakultet ved Københavns Universitet, han er indskreven ved? - Der står en 'smøre' øverst på siden = 136. Se linket her: http://genealogi.no/kilder/studentmatrikler/kbh_1749_1602/B-S-B3-101-200ocr.pdf

Kan du, eller en anden hjælpe her, bare i store træk, eller skal jeg til et andet Forum?

De venligste hilsner,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Jørn Christiansen

Hej Anne

Du finder ham også i 1750, og da studerer han hos Professor Ancher Kofod (se klippet nederst), det er fra side  104.
Du kan læse om Ancher Kofod her: http://da.wikipedia.org/wiki/Peder_Kofod_Ancher


[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Anne Messmann

Endnu engang tak, Jørn!

Mærkeligt: søger man på 'iacobus' kommer den ikke frem. Kun på 'rosengaard'. Derfor fandt jeg den ikke...

Venligst,
Anne

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Jørn Christiansen

Bogen er scannet og OCR behandlet, og det giver mange fejl. Hvis man tager en kopi af navnet og sætter det ind i et dokument eller her, så har OCR programmet læst: "l acobus Rosengaard", i er blevet til l og der er kommet et mellemrum til.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann