H Bagger, S Folden eller Floden och MHP Lockewits

Startet af Ingemar Gollungberg, 12 Dec 2014 - 20:42

Forrige emne - Næste emne

Ingemar Gollungberg

H Bagger drev ett aktieselskap som ägde galeasen Farbag av Köpenhamn 1917. I 1919 års skibsliste står att S Folden är ägare. Skibet har hemort Kjöbenhavn. Jag kan tänka mig att det skall vara S Floden som skrivits fel. Därefter kommer en M H P Lockenwits 1920 och då heter skibet To Sönner.

Någon som kan tala om vilka dessa personer var?

Vänligen
Ingemar


Gitte Johansen

#2
Præstø, Mønbo, Bogø, Bogø, 21, 32, FT-1925, D4835
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Lockenvitz, Malta P. H.   29/5 1870   G   Hf [Husfader]   Skipper   Rügen
Lockenvitz, A. Mathilde   2/3 1872   G   Hm [Husmoder]      Bogø
Lockenvitz, _Herman_ P. A.   1/10 1898   U   Barn      Bogø


http://www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=7356

Malte Poul Hermann står der ved barns dåb

Født den 29. maj 1870 i Brege, Altenkirchen sogn, Rügen.

Vielse i Bogø i 1897, opslag 156.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Ingemar Gollungberg

Inger och Gitte!

Detta ser ju alldeles förträffligt ut och samtidigt fick jag adressen till en ny länk som ser användbar ut. Jag kommer att studera era svar närmare inom de närmaste dagarna för att få in dem i sitt sammanhang hos mig. Så här hastigt verkar det vara rätt personer. Jag återkommer. Tack så länge.

MVH
Ingemar
Vänligen
Ingemar

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Ingemar Gollungberg

Folke, ex To Sönner, Farbag, Smart och Enigheden hade redan från början 1885 en ägare med bara initialer, H M Friis. Den som byggde galeasen var F Hansen i Marstal. Därefter kommer 1898 M H Simonsen på Fejö och därefter J A Pedersen i 1913 års skibsliste. Han kan ha varit från Samsö eftersom skibet fick Samsö som hemort. Jag vore tacksam om jag kunde få hjälp även med dessa personers namn och vilka de var.

I övrigt får jag önska er en god fortsättning på helgen och tredje advent.

Mvh
Ingemar
Vänligen
Ingemar

Inger Toudal


Enigheden: http://www.jmarcussen.dk/maritim/skibsliste/side.php?id=7353

Kaptajn M. H. Friis, Marstal, kunne være denne:

Svendborg, Ærø, Marstal Handelsplads, Marstal Handelsplads Liste 133, Kongegade 455, 1, FT-1890, B8676
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Mads H. Friis    45    Gift    Husfader    Sømand    Marstal Sogn *
Ane M. K. Friis    39    Gift    Husmoder    -    Marstal Sogn
Henriette M. Friis    15    Ugift    Barn    -    Marstal Sogn
Henrik H. Friis    13    Ugift    Barn    -    Marstal Sogn
Chrstoffer Friis    11    Ugift    Barn    -    Marstal Sogn
Sophus Friis    8    Ugift    Barn    -    Marstal Sogn
Mads Friis    7    Ugift    Barn    -    Marstal Sogn
Christine H. M. Friis    5    Ugift    Barn    -    Marstal Sogn
Ane Sophie Friis    2    Ugift    Barn    -    Marstal Sogn
* Kommentar: Huseier

M. H. Simonsen, Fejø, eventuelt denne (FT-1890, FT-1901 og FT-1906 for Fejø endnu ikke på ddd.dda.dk):

Maribo, Fuglse, Fejø, Vesterby, En Gaard, 231, FT-1880, C9568
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Simon Groth Mortensen    54    Gift    Husfader, Gaardejer       Vesterby, Fejø Sogn Maribo Amt
Abigail Marie Petersen    54    Gift    hans Kone       Vesterby, Fejø Sogn Maribo Amt
Peter Groth Simonsen    30    Ugift    Medhjælper ved Driften af sin Faders Gaard       Vesterby, Fejø Sogn Maribo Amt
Morten Harald Simonsen    9    Ugift    Barn       Vesterby, Fejø Sogn Maribo Amt

J. A. Pedersen, Samsø, er vel denne:

Holbæk, Samsø, Nordby, 22, Nordby, , FT-1921, C2984
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jakob A Pedersen    2/5 1880       Husfader    Skipper    Nordby
Martine Pedersen    19/7 1882       Husfader       Nordby
Jens J Pedersen    10/10 1906             Nordby
Marinus Pedersen    14/9 1907       Barn       Nordby
Peter Pedersen    14/10 1909       Barn       Nordby
Aksel Pedersen    13/1 1912       Barn       Nordby
Erna Pedersen    13/12 1917       Barn       Nordby
Harald Foged    6/11 1912          Jungmand    Nordby
Hans Pedersen          Matros    Onsbjerg Sogn

F. Hansen i Marstal måske én af disse to:

Svendborg, Ærø, Marstal Handelsplads, Marstal Handelsplads Liste 35, Buegade 562, 3, FT-1890, B8676
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Frederik Krull Hansen    58    Gift    Husfader    Skibsrheder    Marstal Sogn
Maren S. Hansen    55    Gift    Husmoder    -    Marstal Sogn

Svendborg, Ærø, Marstal Handelsplads, Marstal Handelsplads Liste 10, Snaregade 42, 3, FT-1890, B8676
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Ferdinand Hansen    57    Gift    Husfader    Skibstømmermester    Troense
Gertrud Hansen    55    Gift    Husmoder    -    Marstal Sogn
Otto C. P. Hansen    17    Ugift    Pleiebarn    Skibstømrer    Kjøbenhavn

Vel snarest den sidstnævnte, se http://www.jmarcussen.dk/maritim/mart/lexref/skibsbygning/marstal.html

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#8

Svendborg, Ærø, Marstal Handelsplads, Marstal Handelsplads, Kongegade 455 Matr. 555, 33, FT-1880, b8674
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Mads Hansen Friis    35    Gift    Skipper, Husfader       Marstal
Anne Krestine f. Stoffer    29    Gift    Hans Kone       Marstal
Henriette Margrethe Friis    5    Ugift    Deres barn       Marstal
Henrik Hansen Friis    3    Ugift    Deres barn       Marstal
Christoffer Friis    Under 1 aar    Ugift    Deres barn       Marstal

Holbæk, Samsø, Nordby, Nordby, et Hus, 8, FT-1890, B4896
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Jensen Skræder    54    Gift    Parcellist, Husfader       Nordby
Ane Dorthe Olesen Degn    65    Gift    Hans Kone       Nordby
Jacob Andreas Pedersen    9    Ugift    Plejebarn       Nordby

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ingemar Gollungberg

Tack för alla fina uppgifter jag fått igenom forumet. Jag har satt in alla uppgifterna i sina sammanhang nu och allt passar bra. Jag stöter på 2 befälhavare som jag inte har hela sanningen om. Den ena är kanske lite svår för han heter P Rasmussen. Han finns i 1917 och 1918  års skibslister och är skibsförer när fartyget heter Farbag och ägs av H Bagger AS i Köpenhamn.

Det andra namnet kan vara lättare, det är C Troest som är skibsförer när Svend Folden i Köpenhamn äger Farbag. Han finns med i 1919 års skibsliste. Det finns ytterligare en svår uppgift som finns i dokumenten ni skickade till mig och det är när Lockenwitz säljer To Sönner den 8/2 1920. Då står det att han säljer till John Harald Andersson Göteborg Sverige. Det är ju ett väldigt vanligt namn och inte lätt att hitta tror jag men om det finns ytterligare någon uppgift i säljdokumentet eller på annat ställe så kanske det kan finnas en chans.

Jag tackar för alla uppgifter som jag hittills fått. De har kommit väl till användning.

Mvh
Ingemar
Vänligen
Ingemar


Ingemar Gollungberg

Ja, det var svåra frågor den här gången. Jag har under tiden lyckats identifiera John Harald Andersson i Göteborg.

Hoppas allt är bra i Danmark.
Mvh
Ingemar
Vänligen
Ingemar