Ane Christensen

Startet af Verner Højersgaard, 11 Dec 2014 - 20:43

Forrige emne - Næste emne

Verner Højersgaard

Hej,
Jeg hedder Verner Højersgaard og søger efter navnet på den person der gjorde min kones farmor gravid. Min kones farmor hed Ane Christensen, født den 18-8-1864 i Bording Sogn, men døbt i Ikast Kirke den 4-9-1864,se opslag nr. 162. Moderen hed Inger Hansdatter, født i 1840, i 1957 gift med Gårdejer Henrik Christensen Guldforhoved, Bording. Henrik var ikke far til Ane, men figurerer dog i kirkebogen under forældre, men i anmærkninger står der at, hun vedgår at have bedrevet hoer, og at faderen er en hende ubekjendt rejsende fra Vejle. Jeg har forgæves søgt efter navnet på denne person. Ikast Arkiv skriver at, de i kirkebogen kun kan se hvad vi alle kan se; jeg troede der var skjulte oplysninger, men det benægter de i Ikast. Er denne der nogen der kan hjælpe mig med at 
finde denne mand. Inger Hansdatter blev også kaldet "Spil-Inger" og døde på Bording Fattiggaard i 1912. Jeg har forsøgt mig på www.sa.dk under faderskaber og skilsmisser, men det kan jeg ikke finde ud af. Er der nogen der vil hjælpe mig, det ville være dejligt.
PS: Jeg har også set kirkebogen for Anes konfirmation, der stod heller ikke noget om manden.
med venlig hilsen Verner vha@esenet.dk

     

Anelle Cosedis

Hej,

det er godt nok noget af et problem, du har fået. ???

Hvis "Spil-Inger" har sagt, at hun er blevet gravid med en ubekendt, er der jo nok ikke anlagt en alimentationssag.

Men jeg vil tro, at dit eneste håb, er at prøve Landsarkivet i Viborg (hedder vist Rigsarkivet Viborg nu).

Måske det er så længe siden eller er så langt ude, at du ikke skal have en fuldmagt med dig.

Jeg har selv været igennem sådan en sag ang. min farfar. Men jeg var heldig, at min farmor kendte manden, og jeg fik god hjælp i arkivet.

Held og lykke.

Mange hilsner
Anelle




Else Skovbo Jensen

Hej
Jeg tror du må se i øjnene, at du aldrig finder den eftersøgte far. Måske har    Inger kendt hans navn, men ikke villet udlevere det.
Jeg har set, at du allerede har spurgt på Hammerum-herred, ellers ville jeg have anbefalet det.
Der skriver du, at han nok var spillemand. Måske er det derfor Inger kaldes Spil-Inger. At hun skulle have været organist, anser jeg for udelukket.
Du kan jo prøve at lede på Google under omvandrende spillemænd/rakkere/natmænd. Det er bare som at lede efter en nål i en høstak, at der skulle stå noget om en spillemand, der levede med/ gjorde Inger gravid

Jeg har et eksempel på en ukendt far, der er betegnet i kirkebogen som " en kræmmer fra Holsten" Det er jo også en umulighed at finde ham. Måske passer det end ikke. Det kunne jo være en højtstående person, hvis identitet skulle skjules.

med venlig hilsen
Else