Friedrich von Burgsdorff i Rendsborg

Startet af Lau Michelsen, 09 Dec 2014 - 11:03

Forrige emne - Næste emne

Lau Michelsen

Major Friedrich von Burgsdorff. født o 1733, død i Fredericia Trinitatis i maj 1806
Var gift 3 gange.

2. gang 1783 i Aarhus Vor Frue med Agathe Margrethe Ladehoff, der var en søster til hans første hustru.
Hun dør i Fredericia Trinitatis 1795.

Fkt. 1787 anfører blandt andet en datter af 1. ægteskab, Frederikke Ulrikke Elisabeth von Burgsdorff, der senere, i Fkt 1845, angives som født i Rendsborg.

Noget tyder på, at den første hustru kan være død i Rendsborg.

Hans 3. hustru dør i februar 1806 i en alder af 36 år, i forbindelse med et dødfødt barn.
Denne hustru er der ikke umiddelbart andre spor efter.

Alle informationer modtages med tak.

Mvh
Lau


Mvh
Lau

Regelsen

Hej

Det er vel ham der afgår 20.12.1799 med 324 Rdl.?
Venlig hilsen
regelsen

Heidi Ilsoee

Lidt blandet:

Frederikke Ulrikke Elisabeth von Burgsdorff (21.07.1772-31.10.1852) bliver gift med Hermann Just Fohlmann (1770-1842).

Søn: Johannes Frederik Vilhelm Fohlmann (13.04.1808-06.09.1842)
Datter: Hermandine Frederica Fohlmann (29.11.1811-?)
Søn: Christian Burgsdorff Fohlmann (04.07.1814-05.06.1865)
http://archive-dk.com/page/2472591/2013-07-16/http://www.bilde-christensen.dk/MinSl/p7120d728.html

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Princesindegade [Prinsessegade] 231, 220, FT-1801, C0096
Friderich Wilhelm von Burgsdorff 66 Gift Hosbonde Afskediget major for det fynske infanterieregiment med 324 rd aarl. pension  
Christian Friderich 37 Ugift Søn af 1ste ægteskab Capitain ved same regiment [det fynske infanterieregiment]  
Christian Johan Gerhard 32 Ugift Søn af 1ste ægteskab Second Lieutenant ved do regiment [det fynske infanterieregiment]  
Friderica Elisabet 28 Ugift Datter af do [1ste ægteskab]  
Loulie Magaretha 18 Ugift Datter af 2det ægteskab  
Susanna Benedicta Burgsdorff 52 Ugift Mandens sødster Opholdende  
Maria Hedevig Ladehoff 43 Ugift Mandens svigerinde

http://www.brasendroehse.dk/droeslgt/georg%20friedrich%20droehse,%201729.pdf

Lau Michelsen

Tak til jer begge for god reaktion - beklager, at dette emne har ligget ALT for længe...

Mvh
Lau
Mvh
Lau

Morten Nielsen

Friederich Wilhelm er døbt 17. marts 1734. Jeg kan ikke helt tyde faderens titel, men det er noget med "mester". Bemærk, at det tredie dåbsvidne Fru Goldschmidts mand har samme titel som F.W.'s fader.

Iflg. Hirsch er F.W. kun gift 2 gange. Det er hans svigerdatter, som i 1806 dør i barselsseng; samme år dør F.W.'s datter, som er gift med en kaptajn ved Fyenske Infanteri Regiment.
F.W.'s første kone hedder Catharine Magdalene (de Marie) Ladehoff; gift 13. april 1763. Han får i 1782 tilladelse til at gifte sig med sin svigerinde, fordi han har besvangret hende.

Her er hans familie i FT-1787, bl.a. moderen:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Kiøbmagergade (120), , FT-1787, C4465
Navn:     Alder:     Gift?:     Pos. husstand:     Erhverv:
Friderich Busdorf     51     Gift      Huusbonde      Capitain ved Jydske Regiment       
Magrethe Lødchoff     31     Gift      Hans Koun             
Christian Busdorf     22     Ugift      Søn af 1.ste Ægteskab      Lieutnant       
Friderica Busdorf     13     Ugift      Datter af 1.ste Ægteskab             
Wilhelm Busdorf     5     Ugift      Søn af 2.det Ægteskab             
Lovice Busdorf     3     Ugift      Datter af 2.det Ægteskab             
Magrethe Johansdatter     80     Enke      Cap. Moder            
Susanne Busdorf     34     Ugift      Hans Søster             

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Inger Buchard

De to har titlen Wachtmeister

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Lau Michelsen

Hej Morten og Inger.

Mange tak for opfølgning på dette emne.
Fødested Tønder var en fin oplysning.

Findes der mere bagud om Burgsdorff eller Ladehoff?

Mvh
Lau
Mvh
Lau

Morten Nielsen

Hej Lau,

Iflg. Enkekassen (policenr. 1288) er Friederich Wilhelms 2. hustru Agatha Margaretha født 3. marts 1752 i Slesvig (byen). Også iflg. Enkekassen staves efternavnet Ladenhofen. Hendes dåbsattest findes i Enkekassens arkiv på RA.

F.W. tegnede en forsikring for sin 1. hustru i Landmilitæretatens Pensionskasse (policenr. G2756). I registeret over indskydere ses han hér, og hun ses hér.

Hans 1. hustru havde tidligere været gift med regimentskvartermester i Oldenborgske geworbne Infanteriregiment Joachim Rawert/Rauert, som også havde tegnet en forsikring (policenr. G2136) for hende.

Der er mange brugbare årstal i de 3 ovenstående registerindførsler.

Ved alle 3 omtales policenr. G3649; hvem den omfatter, ved jeg ikke.

Det skulle altså være muligt at finde forældrene til F.W.'s 2 hustruer.

Venlig hilsen
Morten

PS: Jeg har fulgt lidt op på oplysningerne fra Hirsch. F.W. mister ikke en datter i 1806, og ingen af hans 2 døtre bliver gift med en kaptajn ved Fyenske Infanteri Regiment.

Lau Michelsen

Tak for værdifuld information.
Så er der lidt mere at rode i.

Jeg har kopier af oplysningerne fra Hirsch.

Mvh
Lau
Mvh
Lau

Morten Nielsen

Hej Lau

Jeg har været på RA i Kbh. og affotografere pensionssager bl.a. 1288 vedr. Friedrich Wilhelm von Burgsdorff. Jeg sender dig gerne en kopi, hvis du er interesseret.

Venlig hilsen
Morten

Lau Michelsen

Hej Morten.

Tak igen for opfølgning, og du må meget
gerne sende affoto til mig.

E-mail Laumichelsen@gmail.com

Bedste hilsener
Lau
Mvh
Lau