Thomas Christensen Calmer

Startet af klaus johansen, 03 Sep 2012 - 14:29

Forrige emne - Næste emne

klaus johansen

FT: Aasted, Horns herred, Hjørring amt, 1801, opslag 19:
Familien Thomas Christensen Calmer og Maren Nielsdatter med børn og tjenestefolk.
Mit spørgsmål er, om der er nogen der kan oplyse mig om, hvor navnet Calmer stammer fra?
Er det en steds-, stillingsbetegnelse eller noget helt tredje?

Venlig hilsen
Klaus Johansen

Grethe Elten Mortensen

Hej

Fundet nedenstående på Hjemmesiden - Familiekrøniken -

thomis sørensøn calmer (1678 - 1743)
 
Født se note
29. september 1678
calmergaard i bechman
aasted sogn
Hjørring Amt
Danmark
 
Død se note
februar 1743
bechman
aasted sogn 
Hjørring Amt
Danmark
Død 64 år gammel
 
Begravet
26. februar 1743
aasted kirkegård

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen
   


Kirsten Domino

Hej!

Calmer er navnet på en gård (bosted) i Bechman (Beckmaden) Aasted sogn.
Faderen Søren Christensen Calmer, var Ridefoged på Knivholt ved Frederikshavn.

Hilsen
Kirsten.


klaus johansen

Hej Grethe og Kirsten,
Mange tak for hjælpen.
Det var rart at få opklaret, at Calmer er et stednavn. Ordet lyder ikke dansk. Det ville være interessant at finde ud af, hvad det stammer fra.
Venlig hilsen,
Klaus.

Kirsten Domino

Hej igen.

Aasted sogn har et dejligt egnsarkiv. De udgiver et blad der hedder "Skråen". Bladet findes på nettet.
Hvis du skriver "Skråen Åsted sogn nr 49 2004" i Googles søgefeldt (Jeg kan ikke finde ud af at sende et link) kan du finde en opremsning, på side 14, og en smule forklaring om Calmer. Der står godt nok ikke hvor navnet stammer fra, men alligevel.

Hilsen
Kirsten.

klaus johansen

Hej Kirsten
Jeg stødte selv ved en tilfældighed på O. Thomasbergs artikel om bynavne næsten samtidig med svaret fra dig. Men alligevel mange tak.

Venlig hilsen
Klaus.

Peer Holm Jørgensen

Calmer er en forfranskning af Kalmar, et lille område vest for den nuværende station i Jerup, cirak 11 kilometer nord for Frederikshavn. Slægten stammer derfra.
Faderen Søren Christensen Calmer er en af mine dobbelte forfædre 10 generationer tilbage på min mors og side og 9 generationer på min mors side.

Kirsten Domino

#7
Hej!

Jeg har også Søren Christensen Calmer i mit ane galleri. Det er hans datter Inger Eline, hvis døtre Anne og Maren bliver "formødre" i  min far og min mors slægt.

Hilsen
Kirsten.


Følgende link giver oplysninger om Calmergården. Siden jeg henviser til, er ang en af mine aner, men ved at rulle ned, ses en beskrivelse af stedet.

http://www.familiekroeniken.dk/site/person.asp?x=&person=44204

Egon Hansen

Hej Kirsten
Jeg har lige set på den hjemmeside du henviser til.
Den  har nogle aner som hedder Baader. Jeg kan ikke umidelbart set om indehaveren er intereseret  i at få mere at vide om ældre led fra Baader:
Jeg har Christen Christensen Baader, gift med Ane Christensddatter. De har bl.a. datteren Kirsten, født ca 1682, gift med Christen Christensen i Standal, Flade sogn.
Seres datter Anna blev gift med !: Thomas Jensen, 2. Laurs Jørgensen fra Nr Knuden i Understed. Thomas Jensen havde gården Haanbæk, som Laurs Jørgensen overtog da han blev gift med enken, men flyttede senere til Rosengaarden i Understed.
Deres datter blev gift med Lars Gassøe på Bangsbostrand.
Hvis du tror det har nogen interesse må du gerne formidle kontakt med hjemmesiden.
Mvh Egon Hansen