Romertal og militære enheder i lægdsruller.

Startet af Vagn Lindegaard Svensson, 29 Nov 2014 - 12:19

Forrige emne - Næste emne

Vagn Lindegaard Svensson

I et forsøg på at følge en af mine aner, Svend Ludvig Arnold Rasmussen, er jeg i 1924 rullen for 4. udskr. kreds, lægd 137, lb. nr. 16 (venstre side nederst) stødt på romertal VII i vedtegningen:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480943#19745,1580248

Det er første gang, jeg ser et romertal anvendt i den sammenhæng og jeg ved ikke, hvad det henviser til.
Jeg læser navnet på den afdeling, som han gjorde tjeneste ved, som Laud?l, men det navn kan jeg ikke henføre til noget bekendt.
Jeg har forgæves forsøgt at finde noget om romertallene og afdelingsnavnene i diverse oversigter og vejledninger fra SA. Også Jørgen Greens foredrag og bøger har jeg konsulteret, men ikke fundet noget anvendeligt.

Jeg har også uden held haft de to udtryk til tydning i dette forum.

Er der nogen, der ved, hvad der menes med VII og Laud?l og om der findes en eller anden oversigt over de symboler og afdelingsnavne, som man på den tid anvendte i forbindelse med udskrivning til militærtjeneste?

Venlig hilsen

Vagn Svensson, 2730.

Verner Bentsen

Hej Vagn.

Jeg tror ikke du skal gå så højt i de tal/romertal du nævner.
Du skal nok finde Svend i 4. u.kreds lægd 125 Y4 ( TR 1925 ), som tilsyneladende ikke er online.
Kan bestilles her: http://goo.gl/hwfZMj

Landst er nok landsoldat.

mvh Verner

Vagn Lindegaard Svensson

Hej Verner.

Tak for din tolkning af tal og navn. Landsoldat tror jeg må være den rigtige udlægning, så det problem er klaret nu. Tak endnu engang.
Du har sikkert også ret i, at jeg ikke skal gå så højt op i de forskellige tal, men Desværre er jeg lidt af en nørd, hvad den slags angår, så den problematik vil jeg sætte på standby indtil videre.

Ja, TR 1925 er desværre ikke på nettet endnu, så jeg skal nok en tur på Rigsarkivet for at se, hvor Svend rejste hen efter lægd 125.

Mvh.
Vagn.

Jørgen Green

Hej Vagn og Verne

Udtrykket landssoldat blev ikke brugt på dette tidspunkt.

Landst. er forkortelse for Landstormen, hvis arkiver kan findes her:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=Landstorm&d=1&e=2014
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Vagn Lindegaard Svensson

Hej Jørgen.

Mange tak for udlægningen af landst. Jeg strejfede et øjeblik den mulighed, men regnede ikke med, at man så kort efter 1. Verdenskrig havde en Landstorm også i Danmark. Jeg havde dog ikke taget 1923 hærordningen i ed, for den forudsatte såvidt jeg kan se, at der blev oprettet en dansk Landstorm bl.a. for værnepligtige, som endnu ikke havde aftjent deres værnepligt.
Hvis den antagelse er rigtig, må romertallet VII4 være relateret til Landstormen på en eller anden måde - måske betegnelsen for dens enheder?
VII4 er også anvendt en del andre steder i det samme lægd. Måske ligger svaret på romertallene i Landstormens arkiv?

Venlig hilsen
Vagn Svensson, 2730.

Jens Ole Jensen

Har læst om brug af romertal:
Kassationkoder blev anvendt fra 1855
Kassationskoderne er meget omfattende. På landsarkiverne og
Rigsarkivet findes de relevante cirkulærer, hvor man kan se,
hvad koderne betyder.
Der blev anvendt følgende koder:
Romertallet I for dem, som er uskikket til al krigstjeneste
(dvs. kasseret).
Romertallet II for de betinget tjenstdygtige.
Romertallet III for de ubetinget (fuldt) tjenstdygtige.

Jens Ole Jensen, Aalborg

Vagn Lindegaard Svensson

Hej Jens Ole.

Mange tak for dine oplysninger. Selv om du ikke nævner romertallet VII, som jeg stødte på, synes jeg, det ser ud til, at romertallene blev brugt som koder ved udskrivningen på sessionerne. Derfor findes koden VII sikkert også i de cirkulærer, du omtaler. Jeg må nok en tur på Rigsarkivet efter juleperioden.

Venlig hilsen

Vagn, 2730.