Hvem overtog gården Øster Solsbæk efter Thomas Chr. Sørensen

Startet af Hans Peter Andersen, 25 Nov 2014 - 22:20

Forrige emne - Næste emne

Hans Peter Andersen

Øster Solsbæk ligger i Volstrup Sogn og hørte under Sæbygård. Min tipoldefar Thomas Chr. Sørensen, f. 1809, drev den, men hvor mon jeg finder ud af hvem der tog over siden? Er der tilgængelige skifter fra Sæbygård? Om børnene ved jeg at Kirsten Marie Thomassen var f. i 1838; Søren Thomsen, f. 1840, drog via Antwerpen til søs, blev kaptajn og boede senere i Frederikshavn, Peder Thomsen, f. 1843, Niels Thomsen, f. 1845, Jørgen Thomsen, f. 1848, flyttede til Norge og Thomas Thomsen, f. 1851, drog også til søs, og blev skibsfører.
Venlig hilsen

(Hans) Peter Andersen
peter.andersen@geog.uib.no

Heidi Ilsoee

#1
Her fæstet fra din tipoldefar overtog ejendommen fra sin far, som havde overtaget den fra Christen Jensen Riis. Prøver at grave lidt videre.

Sæbygaard Fæsteprotokol:
402a, 8. dec. 1817, Søren Thomsen, født i Knæverhede, 38 år, halve Øster Solsbæk
i Volstrup på 1-3-1-1½ tdr. hartkorn, som Christen Jensen Riis og hustru
fradøde. Strandfoged sammen med gårdmanden Anders Pedersen og tilsyn med alt
hvad på Solsbæk strand ilanddriver af havet, så vel med som uden levende folks
medfølge. Alt på en redelig måde bjærges og angives.

Sæbygaard Skifteprotokol
324b, 31. dec. 1825, gårdfæster Søren Thomsen i Øster Solsbæk  i Volstrup, gift
med Karen Christensdatter. Børn: Thomas Chr. Sørensen, 16 år, Niels Sørensen, 14
år, Christen Sørensen, 11 år, Lars Chr. Sørensen, 2 år, Christine Margrethe
Sørensdatter, Anne Marie Sørensdatter, Johanne Sørensdatter, alle ugifte. Værge:
Peder Hansen i Solsbæk. Lavværge: Peder Christensen i Fuglsang.

Søren Thomsen, død 27. maj 1825 i Solsbæk 50 år gammel, begravet 5. juni

Sæbygaard Skifteprotokol:
Side 477, 9. jan. 1837, Kirsten Christensdatter i Solsbæk i Volstrup, enke efter
Søren Thomsen. Børn: Thomas Chr. Sørensen, 27 år, Christen Sørensen, 21½ år,
Laurs Chr. Sørensen, 13½ år, Christine Margrethe Sørensdatter, 21 år, Anne Marie
Sørensdatter, 18 år, Johanne Marie Sørensdatter, 14½ år. Værge: morbroder,
husmand Niels Christensen i Snørbjerg i Tårs.

Kirsten Christensdatter, død 9. januar 1837, Solsbæk,, begravet 15. januar, enke. 56 år.

Sæbygaard Fæsteprotokol:
82a, 6. nov. 1837, Thomas Chr. Sørensen, Øster Solsbæk i Volstrup på 1-3-1-1½
tdr. hartkorn, som hans mor Søren Thomsens enke fradøde. Er strandfoged for
Solsbæk forstrand fra Sæby ejendom til Albæk sogn.

http://dis-danmark.dk/forum/read.php?11,223691

Heidi Ilsoee

Sæbygaard fæsteprotokol:
214b, 7. jan. 1857, Anders Christensen, Øster Solsbæk i Volstrup, som hans far Christen Christensen sidst havde. Nr. 8 samt andel af 25a. I alt 1-4-2-¼ tdr. hartkorn. Aftægt til forældrene. Indfæstning 150 rdl.

http://rigmornoergaard.tripod.com/Saebygaard_faestebreve_1820-1872.htm

Hans Peter Andersen

Interessant; jeg havde en hypotese om at et af børnene overtog men var ikke sikker. Jeg kom der på besøg nogle gange i 1960erne og havde dengang bare en forståelse af at min mor havde været der på gårdferie, men fandt siden ud af at der også var en slægtshistorie. Men så skulle eventuel familie altså have taget over igen efter Christensen'erne, hvis det skulle gå videre op i tid.

Thomas Christian Sørensen har jeg ingen dødsoplysninger på; yngste søn, min oldefar Thomas Thomsen blev født i Volstrup marts 1851.
Venlig hilsen

(Hans) Peter Andersen
peter.andersen@geog.uib.no

Ole Munk

hej Hans Peter

En lille smule off topic, men Thomas Christian Sørensens farfar/farmor Thomas Nielsen og Kirsten Thomasdatter i Knæverhede, Volstrup er mine 5x tipoldeforældre. Jeg har en del oplysninger om Thomas Christian Sørensens aner i den retning. Send mig lige en mail, hvis du er interesseret i oplysningerne.

vh Ole