Rigsarkivet rytterregiment 1729

Startet af Gitte Lohmann, 08 Feb 2011 - 23:01

Forrige emne - Næste emne

Gitte Lohmann

Hej

Jeg vil høre om der er nogen der har mulighed for at hjælpe med at finde oplysninger på Rigsarkivet om:

Lorens Lohmann (født 1700) som var korporal i:

2. fyenske nationale rytterregiment under Major Linstow,
kompagniet  lå i Nykøbing Falster fra 1729 til 1732
og flyttede derefter til Odense


Jeg er mest  interesseret i hans fødested,
men jeg vil også gerne vide hvor regimentet lå før 1729.

Hilsen
Gitte



Ole Laursen-W.

Hej Gitte,

Du skal have fat i stambøgerne for at finde hans fødsel:
Arkivskaber: Hæren (Rytteriet), 2. Fyenske nationale Rytterregiment
Arkivserie: 1767-1918  G. Stambøger

Du kan se en liste over hvor regimentet har haft garnison på: http://www.wadschier.dk/kilder/egne/haer_resultat.php?garnisoner=46
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Gitte Lohmann

Hej Ole

Er stambøgerne ikke i Rigsarkivet?

Jeg vil stadig meget gerne have hjælp til selve opslaget, da jeg bor i Jylland og desuden har jeg svært ved at læse skriften fra 1700 tallet

NB Det må da være før 1767. Da han dør i 1735 i Odense?

Har set hjemmesiden :), det er her jeg har set hvilket regiment der lå i Nykøbing Falster og senere flyttede til Odense

Hilsen
Gitte

Ole Laursen-W.

Hej Gitte,

Jo, du har helt ret i at stambøgerne er på Rigsarkivet, men de er sikkert også på film og kan bestilles.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Gitte Lohmann

Hej

Jeg søger stadig hjælp til opslag på rigsarkivet og da jeg ikke selv kan læse den gamle skrift får jeg nok ikke meget ud af at bestille film. Desuden har mit  lokalarkiv har også kun åbent, når jeg er på arbejde :(

Lorens Lohmann er født i 1700 og død i 1735.

Ifølge Ole skulle jeg have fat i nedenstående stambøger

Arkivskaber: Hæren (Rytteriet), 2. Fyenske nationale Rytterregiment
Arkivserie: 1767-1918  G. Stambøger

Hilsen
Gitte


Ejvind Rasmussen

hej gitte,
Som du selv er opmærksom på, så findes Lorens Lohmann nok ikke i stambogen fra 1767, problemet er at der ikke er bevaret stambøger fra det regiment før 1767.
  Men der findes en justits protokol fra 1711 til 1717, spørgsmålet er jo om han har gjort sig fortjent til at være omtalt.
  Jeg har ikke kunnet finde en major Linstow ? hvor har du navnet fra ?
  Fra 1711 til 1715 kæmpede 2,fynske i Nordtyskland, 1716-1717 stod det i århus, mariager og dronningborg.
I 1723 blev dets rekrutterings grundlag Det Tryggevældeske Ryttergods, (sydsjælland) fra 1728 det Falsterske ryttergods. 1734 kvarter i Køge, kallundborg, Holdbæk. 1740 i Kolding. (oplysningerne er fra Vaupell,s Danske- norske hærs historie)
Mon ikke Lorens Lohmann er fra tyskland, det var de fleste værgede soldater den gang.
Jeg har hørt at der skulle findes et register over værgede soldatter fra fæstningen i Rendsborg ?
mvh Ejvind
Jeg har slægtsforsket siden 1995.
Og transskriberet en del skifteprotokoller fra Vestfynske  Godser findes på Fynshistorie.dk.

Ejvind Rasmussen

Gitte Lohmann

Hej Ejvind

Tak for oplysningerne om 2 fynske rytterregiment.

Major Linstow er fadder ved Lorens Lohmann søns dåb i Nykøbing falster i 1730

I tråden vedr. Alexander Lohmannn har Lis skrevet:

"major Adam Levin Linstow (1688-1757) blev 1749 chef for fynske rytterregiment"

Hilsen
Gitte