Søren Larsen 1829-eft 1890. Tørrild Herred Vejle A

Startet af Aksel Thomsen, 09 Apr 2011 - 09:34

Forrige emne - Næste emne

Aksel Thomsen


Søren Larsen 20/10 1829-efter 1890. Født i Jelling. Han må være gift, da han i 1890 anføres som enkemand i Gadbjerg.
   
Jeg søger Sørens hustru og hans død



Hidtil:
1860 ses Søren hjemme hos forældrene i Hvejsel, 30 år og ugift
1870 ? Søren "La%sen" ses ikke i Vejle Amt (pr  2010), da ca 41 år
1877 er Søren fadder (dåb 30/9) hos sin familie i Sønder Omme. Søren anføres da som husmand i Give
1880 ? Søren ses ikke på DDD i hele Vejle Amt. (pr 2011). Hele FT Give Sogn efterset på AO, da ca 51 år
1890 ses Søren som enkemand, 60 år, indsidder, kurvemager og boende hos søsteren Ane og hendes mand Graves Sørensen i Tofthøj i Gadbjerg
1901 Søren ses ikke i Gadbjerg FT
Søren ses ikke død 1890-1927 i Gadbjerg.

Venlig hilsen
Aksel Thomsen

Egon Sørensen

#1
God aften Aksel!

4. april 1860 ser det ud til at Søren Larsen rejser fra Hvejsel til København.

Afgang Hvejsel Vejle amt KB 1841 -1873 opslag 198. nr.8


Mvh.

Egon Sørensen

Egon Sørensen

God morgen Aksel!

Uden at kende hele familien vover jeg alligevel det ene øje!


jeg tror ikke den Søren Larsen der står fadder  i 1877 i Sønder Omme er den rigtige.

Ved samme dåb står også en Bertel Larsen fra Brande fadder, han er broder til Søren Larsen fra Give,

de er begge født i Brande.

Mit forslag er at Søren Larsen skal søges bredt indtil han dukker op hos svogeren Graves i Gadbjerg.


Kilde:  FT-1880 Kildehenvisning: Opslag 79 
Navn:  Søren Larsen Køn:  M
Alder:  31
Stilling i husstanden:  Husfader,husejer, daglejer ved agerbrug Civilstand:  Gift
Fødested:  Brande Sogn, Vejle Amt
Sogn:  Give Herred:  Nørvang
Amt:  Vejle Stednavn:  Kamskov og Sønderhoved By
Husstands-/familienr:  180 Matr.nr/adresse:  Hus
Trossamfund:  lutheran
Indtastningsnr:  D4988 Løbenr.:  954


Kilde:  FT-1880 Kildehenvisning: 59 
Navn:  Bertel Larsen  Køn:  M
Alder:  35
Stilling i husstanden:  Deres Søn Civilstand:  Ugift
Fødested:  Brande Sogn
Sogn:  Brande Herred:  Nørvang
Amt:  Vejle Stednavn:  Uhre By
Husstands-/familienr:  10 Matr.nr/adresse:  Et Hus
Trossamfund:  Lutheraner
Indtastningsnr:  B3791 Løbenr.:  1177


Mvh.

Egon Sørensen



Erna Bjerregaard

#3
Hej Aksel!

Her fra Kolding har vi et bud på noget af Søren Larsens liv og færden.

Vores bud er:
Søren Larsen er gift med Ane Marie Jacobsen 01 jun 1862 i Frederiksberg Kirke (opslag 224)
De får børnene:
Jacobine Marie Larsen, født 27 maj 1863, døbt 02 aug 1863 i Hvidovre Kirke (opslag 166), konfirmeret i Vejle 23 sep 1877 (opslag 116)
Laurits Anton Larsen, født 27 okt 1864, døbt 11 dec 1864 i Vor Frue Kirkie, København (opslag 26), konfirmeret 28 sep 1878 i Vejle (opslag 58)
Ludvig Vilhelm Larsen, født 18 sep 1866, døbt 18 nov 1866 i Vor Frue Kirke, København (opslag 106), konfirmeret 03 okt 1880 i Vejle (opslag 8 )
Marius Evald Lassen, født 21 nov 1867, døbt 15 mar 1868 i Sct. Nicoali Kirke, Vejle (opslag 183), konfirmeret 16 apr 1882 i Vejle (opslag 14)
Axel Emilius Larsen, født 15 feb 1870, døbt 03 jul 1870 i Sct. Nicolai Kirke, Vejle (opslag 25), konfirmeret 20 apr 1884 i Vejle (opslag 25)
Carl Marinus Larsen, født 19 okt 1871, døbt 17 mar 1872 i Sct. Nicolai Kirke, Vejle (opslag 41)
Anna Cathrine Lovise Larsen, født 18 okt 1873, døbt 25 jan 1874 i Sct Nicolai Kirke, Vejle (opslag 208)

Familien er fundt i FT1870 på Guulkrogsgade, Vejle og Søren er født i Jelling, Ane Mare Jacobsen er født i Grenaa.


Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding

Erna Bjerregaard

Hej Aksel!

Så er familien også fundet i FT1880 på Holmen i Vejle.


Med venlig hilsen

Harry og Erna
Kolding

Aksel Thomsen

Kære Egon

Først tak for fundet i afgangslisten hvor Søren Larsen tager til København.
Det er den søgte Søren Larsen (I), du har fundet, for alder passer meget nøjagtigt og også det nævnte andet navn.

Endnu en tak for forslaget til, at det ikke er Søren Larsen (I), der er fadder i Sønder Omme, men en anden Søren Larsen (II).

Forvekslingen her bunder i, at både mand og hustru ved dåben i Sønder Omme har en bror, der hedder Søren Larsen.
Hustruens bror er Søren Larsen (II) født 1848 i Brande,
og mandens bror er Søren Larsen (I) født 1829 i Jelling

Så nu gælder det, hvad Søren Larsen (I) da 31½ år skal i København og tiden indtil han ses i Gadbjerg

Venlig hilsen Aksel Thomsen

Aksel Thomsen

Kære Erna og Harry

Det var overvældende med så mange data. Mange tak for det.

Den gode Søren Larsen har tilsyneladende ikke ligget på den lade side i København.

Jeg har lige checket følgende:
Guulkrogsgade, Vejle FT 1870 opslag 75/420, "Vejle 401 plus øvrige" og
Holmen Vejle FT 1880 opslag 486/1502
Begge var desværre fra før, man begyndte at skrive fødselsdato, så for ikke at løbe ind i endnu en anden Søren Larsen, (selv om denne Søren født i Jelling ser overmåde sandsynlig ud) var det rart med hans fødselsdato, som heller ikke stod ved vielsen. Jeg går nu i gang med at prøve at finde fødselsdatoen.

Venlig hilsen
Aksel Thomsen

Knud Graves Sørensen

Hej Aksel
Du søger Søren Larsens Kone og hans død. Hvis hans forældre er Lars Sørensen også kaldet Kudsk og Mette Marie Petersdatter gift i Jelling kirke 1826 og efter det jeg kan læse her på siden, på et tidspunkt boende hos min oldefar Graves Sørensen i Kuldbjerg, som på et tidspunkt har berettet følgende til min faster Gerda Graves Sørensen om Søren Larsen (der så var en bror til Graves kone Ane: Søren Larsen gift og bosat i Vejle med en pige fra byen, de havde mange børn, hvoraf de fleste rejste til Amerika og som hel gammel mand rejste han til sine børn i Amerika og døde derovre.  Mvh Knud Graves Sørensen

Aksel Thomsen


Hej Knud
Mange tak for den besked. Jeg har ledt meget efter Søren Larsen, og også fået god hjælp her på Siden.

Hvis du er interesseret, vil jeg sende dig en afskrift af et brev, som Graves Sørensen sendte til min bedstefar Kristian Larsens bryllup i Brande 14. maj 1898. Det var et afbud, for Ane havde været på sygehuset, og i brevet står der blandt andet:
"Hesten kan vi umulig undvære i denne Tid, at vores Jord er bekvem til at saa og kommer der nu igen Regn paa det bløde Mark, kan vi ikke arbejde paa det".

De venligste hilsner
Aksel Thomsen

Knud Graves Sørensen

Hej Aksel
Jeg er bestemt interesseret i det brev du omtaler fra Graves til din bedstefar Kristian Larsen, hvis han er en søn af Lars Sørensen og Mette Marie Peders datter kunne du måske være interesseret i en kopi af 4 sider håndskrevet slægtsregister startende fra Lars og Mette Maries bryllup i 1826.Da jeg er ny bruger af denne side ved jeg ikke om vi sender på Email eller adresse . Jeg er tilfældig kommet på denne side fordi jeg søger oplysninger om Graves Sørensens deltagelse i krigen 1864
Med venlig hilsen Knud

Aksel Thomsen

Hej Knud
Jeg har sendt brevet.
I dine optegnelset står der vel ikke noget om Søren Larsens kone Ane Marie Jacobsen født 19/12 1836?
Hun må vel være død i Vejle mellem folketællingerne 1880 og 1890, såfremt familien ikke er flyttet i dette tidsrum.
Jeg har flere gange set kirkebøgerne efter, men ikke fundet hende i Vejle.
Venlig hilsen Aksel