Indfødsret sønderjyde

Startet af cecilie rastorp, 23 Nov 2014 - 12:14

Forrige emne - Næste emne

cecilie rastorp

Hej,

Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, om der er en indfødsretsag for min farfar og hvordan jeg evt finder den.

Han er født i Haderslev 8. marts 1895 som Anton Peter Rasmussen. Han er med i 1. verdenskrig på Preussisk side, og dukker op i Politiets registerblade i København 1. maj 1919. I 1920 søger han om navne forandring til Rastorp, og i disse papirer står der, at han endnu ikke er optaget i lægdsrullen da han først for nylig har opnået dansk indfødsret. I ansøgningen om navneforandring fra december 1920 står der at indfødsretsbevis er vedlagt.

Jeg er nemlig in tvivl om hvorvidt han automatisk fik dansk indfødsret efter genforeningen, og om der så overhovedet findes en indfødsretsag, eller om han skulle søge om det, og der så er en sag.

Han optræder ikke i immigrationsdatabasen eller databasen med indfødsretstildelinger, har også søgt om han fik arbejdstilladelse. Finder ingenting.

På forhånd tak.

Cecilie

Mette Lund

Med venlig hilsen

Mette Lund
Moderator

cecilie rastorp

Hej Mette,

Tak for svar. Jeg har læst en del rundt omkring på nettet, men synes ikke jeg bliver klogere på om, der findes indfødsretssager på dem der automatisk fik indfødsret efter genforeningent. Jeg er heller ikke helt sikker på om han automatisk fik dansk indfødsret, eller om han søgte om det inden 1920.

Inger Buchard

Hjemsognet gennemgik sognets beboere, og de der automatisk fik dansk indfødsret er derefter nævnt i sognets 'nationale register'. Se dette på LA Aabenraa
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

cecilie rastorp

Hej Inger,

Tak for svar. Han boede i København da han fik indfødsretsbevis, så jeg skal nok finde noget om det i Kbh. Jeg ved bare ikke om han fik det automatisk eller om han selv søgte om det da han kom til Kbh i 1919.

Cecilie

cecilie rastorp

Har stadig brug for hjælp....

Hvis han har fået indfødsret ved lov skal jeg bruge Lovtidende fra 1919 og 1920 så jeg kan se lov nr. og løbenr. Jeg har prøvet at bruge bibliotek.dk til at bestille Lovtidende, men kan bare ikke finde ud af det. Hvem kan hjælpe?

På forhånd tak

Cecilie