dødsårsager fra kirkebøger

Startet af Lise Mølbæk, 20 Nov 2014 - 21:43

Forrige emne - Næste emne

Lise Mølbæk

Hej til alle her på forum :)

Jeg har siddet og ledt efter svaret på, hvorfra noterede dødsårsager som står under bemærkninger i visse kirkebøger kommer fra. Og synes ikke lige at kunne finde svaret.
Altså - SÅ præsten en dødsattest fra en læge til begravelsen eller hvordan fungerede det ?

Og hvorfor er det ikke alle som begraves som har en dødsårsag noteret under bemærkninger ?

Håber på et par kloge svar om praksis :)

venlig hilsen

Lise

Jakob Ramlau

Man maa vel først betragte Sted og Tid. I vore Dage er Ligsynet altid lægeligt med Attest. Men Ligsynslov har ændret sig med Tiden. Ret langt frem kunde man, saafremt nærmeste Læge var fjernere end 1/4 Miil og uden for Købstæderne, nøjes med Ligsynsmænd. Deres Hovedopgave var at sikre at Afdøde var død nok til at blive begravet, ikke at komme med nogen Diagnose eller Dødsaarsag. Det kan selvfølgeligt ikke hindre Præst eller Degn i at skrive hvad de tror.
Prøv selv at Google "Ligsynslov".
Om Instrukser til Kirkebogsføring paa noget Tidspunkt har stillet explicit Krav om Indførelse af Dødsaarsag ved jeg ikke --- jeg har bemærket mig en forbløffende Forskel fra Sogn til Sogn paa nogenlunde samme Tidspunkt.
Selve Papirdødsattesten (nu er den, F.g.m, elektronisk) har ogsaa ændret sig flere Gange. Jeg erindrer Kritik fra Gejstligheden paa et Tidspunkt, over at en Attest blev foldet og sammenklæbet langs Kanterne. Paa Ydersiden stod der saa Navn, Adresse og Erklæring om Dødens Indtræden.
Men Dødsaarsag var saa gemt i den sammenklæbede Sag. Om min Hukommelse tjener mig ret, mener jeg at "Kristeligt Dagblad" bragte et Indlæg, der nævnte en let Løsning for utidigt nysgerrige Kirkebogsførere: man holde Attesten op mod Lyset.
Bortset fra det deler jeg tilfulde Nysgerrigheden for at drive lidt Familiemedicinalstatistik.   

Lise Mølbæk

Hej Jacob

Du skal have mange tak for dit svar. :)

Jeg blev meget nysgerrig da jeg fandt en ane i en kirkebog - hvor der ved hans begravelse i 1861 på Langeland var skrevet under bemærkningerne; død af hjernebetændelse (!)

Jeg har siden prøvet at finde frem til, HVEM der mon var kommet til den konklusion =?

Efterfølgende prøvede jeg selv at google mig frem - men synes ikke at kunne få et fyldestgørende svar, men jeg vil da lige prøve at google ligsynsloven :)

Derudover har jeg også en ane som i 1964 begraves med den tvivlsomme notering under bemærkninger: mb. cordis.

venlig hilsen

Lise

Kay-Verner Christiansen

Hej Lise!

Ellers er der dødsattesterne du kan prøve at se på.... De kan bestilles i Daisy... De er godt nok ikke fra 1861

mb cordis = morbus cordis = en eller anden form for hjertesygdom

mvh

Kay-Verner
H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986