Hvad betyder .....

Startet af Malene Günther Gomez, 20 Nov 2014 - 22:58

Forrige emne - Næste emne

Malene Günther Gomez

Hejsa.

Hvad betyder/står for : Monf foran et navn ?? Eks. Monf Gundorph
Malene Günther Gomez

Lis Petersen

Hej Malene.

Der står nok Mons

http://stass.dk/stilling-og-titel/

Mons Monsieur, ordet stammer fra Frankrig, og var en titel for personer der stod over bønderne.

Monsieur Ordet stammer fra Frankrig, og var en titel for personer der stod over bønderne.
Ses også som forkortelsen, Mons.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Ole Westermann

Mon ikke der står 'Mons.' for monsieur, jvf http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=monsieur&tab=for pkt 1.

mvh Ole

Malene Günther Gomez


Hej Lis.

Jeg har lige kigget igen og ser der står Monfr Gundorph. Han var fra Dallund slot.
Det står ikke i linket du har sendt mig.
Malene Günther Gomez

Jørgen Thue Pedersen

Hej Malene!

Du kan nemt komme til at forveksle det lange s med et f, hvis du ikke er vant til at se på den gamle skrift.
Derfor må det være afgørende, at du sender et billede af skriften eller angiver et kildested, hvis det er på nettet.
Indtil da, må man bestemt tro, at det er et s og ikke et f.
Altså, at det er Mons. (Monsieur) Gundorph, der står.

mvh

Jørgen

mvh
Jørgen

Malene Günther Gomez

Den findes på AO-kirkebøger-odense-skovby-vigerslev-opslag 117 (ikke den nye udgave. Den duer ikke)
og det drejer sig om Günther Diderich`s dåb.

Hvis nogen har tid og lyst til og tyde hvad der står, vil jeg være meget taknimlig.

På forhånd tak
Malene Günther Gomez

Jørgen Thue Pedersen

#6
Hej!
Det var i
1733:
Dom Judica som var d. 22 Martij blef osv:

-- (fadderne:) Monsr Simonsen og Monsr Gundorph og Monsr Lindholm ----

(uden tvivl Monsr = Monsieur) og endda tre stk.

mvh

jørgen
---
tilføjet:

PS!

Her er det hele, som jeg ser det:

Dom. Judica som var d. 22 Martij blef Andræi Magni*
Søn paa Store Himmelstrup døbt og Kaldet
Günther Diderich, Frøchen Finech bar det, Sal.Obriste (Oberst)
Fineches Egen Datter, saa oc (og) Hofmæsteren Monsr
Simonsen og Monsr Gundorph og Monsr Lindholm stode
Fæder (Faddere). [Samme Dag gich Mæster Peiters Kiæreste i
Kirche, saa og Laus Smeds Kone i Taagerod.]

*Der er vel genitiv. Måske hedder han så Andræas Magnus, men det har jeg ikke undersøgt.
Det i [...] har ikke noget med denne dåb at gøre.

mvh
Jørgen

Peter Grishauge

#7
Jeg læser (1720-1814 Vigerslev opsl. 117):
Dom. Judica (Dom. Judica = 5 søndag i Fasten = 2 søndag før påske) som var d. 22. Martii blef Andræi Magni
Søn paa Store Himmelstrup døbt og kaldet
Günther Diderich, frøchen Finech bar det, sal. Oberst
Finechs Egen Datter, saa oc hotmæsteren Monsr
Simonsen og Monsr Gunderph og Monsr Liudholm stod
fæder Samme dag gich Mæster Peiters kiæreste i
Kirche saa og Laus Smeds kone i Taagerod -

mvh Peter

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Jeg vil ikke tro, at Peter har kunnet nå at se, at jeg havde tydet dåben.

I hvert fald fastholder jeg min tydning også i detaljerne og har set teksten igennem igen i kirkebogen.

mvh

jørgen

mvh
Jørgen

Malene Günther Gomez

Wau ... Det lyder spændende. Jeg har i nok 10 år haft et kopi af dåben liggende i min slægts-mappe på min computer, men ikke vist andet at det var fra min mange gange tipoldefars dåb.
Hans far Andrei Magni (tysker) arbejdede på Dallund Slot, mens Baronen Günther Diderich Von Finken levede (går jeg meget stærkt ud fra men har endnu ikke fundet dokumentation på)

Günther Diderich Von Finken døde i 1729 og i omkring 1732 giftede Andrei sig og overtog gården Store Himmelsrtup ( lige efter den tidligere beboer blev myrdet). Jeg har endnu ikke fundet fæsteprotokollen derpå ?????? og i 1733 fik Andrei og hans kone Margrethe Jørgensdatter en søn og nævnte ham Günther Diderich Magnussen ( Margrethe bliver af en eller anden grund også nævnt Grethe Krøggersdatter i skifteprotokollen ved sin død ??????)

Jeg har i andre fæsteprotokoller set  Andrei Magni`s underskrift " Som Fuldmægtig, A. Magnus" og ligeledes Gundorph`s underskrifter, flere steder.

Jeg har meget lang tid prøvet og finde ud af HVEM Andrei Magni var og hvilke funktion han havde på Dallund slot OG hvorfor han lige nævner sin "eneste" søn efter Baronen ?????

Tusind tak for jeres hjælp og HVIS i har en ide om hvor jeg finde flere oplysninger på de ting jeg har sat spørgsmålstegn ved, må i endelig gerne lade mig det vide...
Malene Günther Gomez

Jørgen Thue Pedersen

#10
Hej!

Efter det, du skriver, skal du så nok til at kalde ham "Andræas Magnus" eller snarere  "Andreas Magnus", når du blot nævner hans navn, idet formen "Andræi Magni", som jeg antydede, er en genitivsform på samme måde som "Petrus'es" vil hedde "Petri" (jfr. St. Petri kirke i Kbh.)

Man (her præsten) skrev så ikke "Andreas Magnusses Søn", men altså "Andræi Magni Søn".

Her kan du finde ham på Wads sedler:

http://sedler.dis-danmark.dk/wad/vis_sedler.php?page_id=15&sort=f&ret=14&vis=2&nr=&navn=Andreas+Magnus


Det er ikke spor usædvanligt, at en ansat ( fx. en fuldmægtig) opkaldte sin søn efter en principal. Det har vel været en æressag for baronen og en ærbødighed fra den ansattes side.


mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Malene Günther Gomez


Hej Jørgen

Jeg har også altid brugt navnet Andreas  Magnus, men for ikke og skabe forvirring brugte jeg her navnet, som stod i kirkebogen.
Malene Günther Gomez