Kaptajn Normann til Gærumgaard-et lille problem

Startet af Bent Vifert Larsen, 19 Feb 2011 - 12:56

Forrige emne - Næste emne

Bent Vifert Larsen

Jeg har et lille problem her: iflg. Vendsysselske Præstefamilier, bliver præsten Hans Christensen Elling g.m. Marie Hansdatter Normann f. 16.., død 1695, datter af Kaptajn Hans Petersen Normann til Gærumgaard og hans 1. hustru Maren Mikkelsdatter.

Igen iflg. Vendsysselske Præstefam. bliver Kaptajn Hans Petersen Normann d. 9. juni 1696 g.m. Else Christensdatter - denne Else Christensdatter er søster til førnævnte Hans Christensen Elling -

Iflg. Nygaards sedler, påbegynder Kaptajn Normann d. 6/11. 1695 et skifte efter sin 1. kone Maren Mikkelsdatter, her nævnes 4 børn, blandt dem, en Marie Hansdatter, 15 år.

Hvis det er den samme Marie, så er hun altså iflg. Nygaard 15 år i 1695 - medens hun i Vendsysselske Præstefam. er gift med Hans Christensen Elling og dør i 1695.

Jeg kan ikke få det til at hænge sammen, så jeg håber nogen kan hjælpe mig til at "se" sammenhængen.

Venligst.
Bent Vifert.

Lis Klarskov Jensen

Hej Bent

Du skriver ikke, hvor præsten Hans Christensen Elling er præst henne - og Wibergs præstehistorie giver ikke noget spor om en præst ved navn Elling?

Måske er dit problem, at du har for få oplysninger om dine personer til at kunne identificere dem rigtigt?

Måske er der bare en fejl i din kilde Vendsysselske Præstefamilier?

Det er jo ikke en nem periode at forske i.

Apropos dette specielle navn har jeg lige set en "Naarmand" og "Naaemand" i Fåborg kirkebog på samme tid - jf. købmand Naaman Lassen i "Faaborg By's Historie, trykt 1955, bind i, 1229-1750. Hvis det altså skulle være relevant en dag.

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Bent Vifert Larsen

Hej Lis
Tak for din melding.

Hans Christensen Elling var præst i Elling-Tolne fra 1694 til sin død 1714,- i 1699 blev han gift 2. med Inger Klim.
Hans var søn af Præsten Christen Jensen Snedsted og Katrine Hansdatter Hoyer.
Christen Jensen Snedsted var præst i Elling-Tolne 1653 til sin død 1694.

Jeg har ikke haft fingre i Wibergs-det skulle jeg måske prøve.

hilsen Bent