Slaver fra de vestindiske øer.....

Startet af Elin Greel Paulsen, 15 Nov 2014 - 15:57

Forrige emne - Næste emne

Elin Greel Paulsen

Hej
Mon nogen her kan hjælpe mig. Der går en gammel historie i familien om at vi har familie som kom fra De vestindiske øer -vist nok Sct Croix. Jeg har forsøgt næsten alt men kan ikke rigtig komme det nærmere.
Jeg er tilbage til 1812 men det er alle danske som er født her og med danske navne.....Har sådan brug for et godt råd.
Vh Elin Paulsen

Lise Gorgone

Hej Elin,

Så dette link på Google. Det er beboerne på De Dansk Vestindiske Øer fra 1733-1917. Ellers skal du en tur på RA, hvor kirkebøgerne ligger, hvis du skal gå baglæns.
http://den-vestindiske-arv.dk/outro/danmark-og-us-virgin-islands/
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Du skal se Christiansted skifteprotokoller, Christianssted Byfoged nr. eks. på RA eller er AO
og Testamenteprotokoller, Christianssted årgang?

Prøv at komme med den ane du søger, da mange, der ligesom jeg selv, har haft aner derudefra.

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.vifamilies.org%2Fimages%2FChild.doc&ei=nL1nVOuUJ-j4yQPF8ILACA&usg=AFQjCNGRN-6qogP4Lp6WuyWRxiCPU5MIiw&bvm=bv.79142246,d.bGQ

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Fik ikke skrevet, at linket selvfølgelig er et eksempel på søgning.
Lise

Elin Greel Paulsen

Hej Lis

Åhh hvor er det pænt af dig at svare mig.  Det er jeg rigtig glad for. Nu ved jeg i hvert fald hvilken vej jeg skal gå når jeg skal lede. Desværre er det sådan at historien binder sig til min Oldefar og jeg har higet og søgt og kigget efter fremmede navne osv.....men jeg kan simpelthen ikke finde noget der bekræfter dette. Oldefar var mørk og min mor og hendes halvsøster var knaldsorte så derfor tænker jeg det er sandt.....Jeg er blevet kontaktet via Slægt og data af Oldefars brors sønne-søns-datter. DVS vi har samme tipoldeforældre og hun ar hørt at der var en "negerpige" i familien - så noget er der.....

Endnu en gang...TAk Lis

Vh Elin

Anne Marie Holck

#5
Jeg kan selvfølgelig ikke vide noget om, hvordan din familie hænger sammen, men for nogle år siden hjalp jeg nogle bekendte med at forske. De mente også, at der var sorte i familien. Beviset var et gammelt billede, hvor især oldemoderen var tæt på kulsort, men det viste sig, at de var pæredanske. Det var simpelthen billedets alder og kvalitet, der fik personerne til at se meget mørke ud.

Måske skulle du lægge nogle navne og fødselsdatoer og -steder frem her i Forum, så de dygtige brugere her i forum, kan hjælpe dig med at opklare slægtens tilhørsforhold....

... Og i øvrigt fik f.eks. slavebørn danske navne, hvis de fødtes på de danske sukkerplantager, så navnene kan du ikke basere noget på umiddelbart.

Elin Greel Paulsen

Hej Anne Marie Holck
Tak for din mail. Allerførst vil jeg sige at det forholder sig som jeg har skrevet til Lis 161114 kl. 11.09.
Men for mig er det nyttigt at du skriver at børnene fik danske navne hvis de var født på danske sukkerplantager.
Jeg vil gerne lægge det frem jeg har omkring min oldefar. Hans hed Hans Christensen og var født den 5. januar 1862 og søn af Christen Larsen og Marie Nielsen (Sidse Marie Nielsdatter)  i Lille Grandløse.
Kirkebøger 1851-1888 -Holbæk amt - Merløse Herred - Grandløse sogn opslag nr. 13.
Jeg ved at hans Christensen først i 1900-tallet gik fra Grandløse til Englerup (han blev sejlet over ved Munkholm da det var før broen) og besøgte "nogen" men min mor som blev opdraget hjemme hos sine bedsteforældre vidste ikke hvem han  besøgte der. Og måske har det ikke noget med slavehistorien at gøre????
Men som jeg også skriver til Lis så var min oldefar meget mørkhåret og brun i huden men ikke "neger" overhovedet. Min mor og hendes halvsøster var knaldsorthårede.....men det behøver jo heller  ikke at betyde noget.
På forhånd tak...Vh Elin

Lise Gorgone

Har du været og se skiftet efter Hans? Du har været igennem kirkebøger og folketællinger! Ved du, hvor han døde, eller var det også i Grandløse? Det er meget spændende.
Lise

Lise Gorgone

Hej Elin,
Jeg så i Grandløse, Holbæk Amts kb. 1928-1990 Skifte 7.6.1934

Hans Christensen d.7.6.1934 i Lille Grandløse,bgr.12.6.1934 sst.
Med venlig hilsen
Lise

Kaare Grodal

Hej Elin

Efter jeg har set din hjælp til tydning, er jeg bange for du er på gale veje Lille Grandløse.

Alle FT på DDA 1834-80 tyder på din tip Christen Larsen er født omkring 1805, og jeg er overbevist om han er født 2 aug 1805, ny kirkebog ops 64, søn af dem her:

Holbæk, Merløse, Grandløse, Lille Grandløse bye, , 8, FT-1801, B2879
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Lars Christensen   35   Gift   Mand   Huusmand med jord og væver   
Kirsten Nielsdatter   38   Gift   Hans kone      
Inger Larsdatter   6   Ugift   Deres barn [Lars Christensen, Kirsten Nielsdatter]      
Bodild Larsdatter   3   Ugift   Deres barn [Lars Christensen, Kirsten Nielsdatter]   

I 1834 har du ham her:

Holbæk, Merløse, Grandløse, Lille Grandløse, Et huus, 9, FT-1834, B2880
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christen Larsen   29   Gift      Huusmand   
Bodil Olsdatter   26   Gift      Hans kone [Christen Larsen]   
Peder Christensen   1   Ugift      Deres søn

Bodil er fra Soderup, og der er de viet 1829.

Aurelia har 3 skifter fra Holbæk Slots Ladedegaard, som styrker min påstand.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Lise Gorgone

Som Kaare har skrevet, så blev parret gift i Soderup ki kb.1814-1837 ny opslag 185 nr.2 fra oven.

Ungkarl Christen Larsen (24 år) af Lille Grandløse
g.13.11.1829 m.pige Bodil Olsdatter (21år) af Tingerup.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Lise Gorgone

Elin har et andet par.

Christen Larsen samme data.

g.27.7.1890 i Grandløse ki kb.1814-1850 opslag 267 nr.2 med Sidse Marie Nielsdatter,f.14.11.1819 i
Roskilde, Voldborg Herred,Rye kb.1814-1825 opslag 63 linje 70.
Lise

Elin Greel Paulsen

Kære Kaare og Lise
Hvor er det dejligt. Jeg har meget stort grundlag for nu at komme videre. Jeg skal lige gå det nøje igenne og så ser jeg om ikke jeg har fået fat i den rigtige tiptipoldefamilie. Det tror jeg at jeg har.....
Jeg har kigget lidt på mine udskrifter her i aften og jeg synes det ligner men overblikket skal jeg lige have.
Endnu en gang mange tak for jeres hjælp.

Vh Elin

Lise Gorgone

Flere har mailet mig, og spurte om jeg vidste, hvor Grandløse kirkebog fra 1788-1795 var henne på AO. Jeg har fået svar fra spoerg arkivaren. I skal se i Sønder Asmindrup, Holbæk Amt.
Med venlig hilsen,
Lise Gorgone