Hovedrulle 1859, Skanderborg, Lægd 74, Johan Peter Nielsen.

Startet af Vagn Lindegaard Svensson, 17 Nov 2014 - 16:22

Forrige emne - Næste emne

Vagn Lindegaard Svensson

I flere år har min kone og jeg uden held forsøgt at følge en af hendes forfædre, Johan Peter Nielsen, født 1831-01-27 i Holmstrup, Holbæk Amt, som vistnok var lidt af en speciel type. Han rejste til Jylland flere gange, men havde dog tid til at få 2 børn på Sjælland med en noget ældre dame. Måske er han blevet forført?
Nu prøver vi at følge ham i lægdsrullerne og vi har haft held til at følge ham til Ringkøbing Amt og senere til Skanderborg Amt, Lægd 74. I dette lægds hovedrulle for 1859 findes han under løbenr. 1205, nederst på venstre side.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18602,1140170

Det anføres her, at han flyttes til Haderslev Amt, lægd 105 med løbenr. 925. Samtidig er der en række bemærkninger, som vi dels ikke kan læse og dels ikke kan få nogen mening ud af. Især talangivelsene volder problemer forståelsesmæssig.
Håbet er, at nogle skriftkloge i forum kan hjælpe os.

Vi har forsøgt at finde ham i Haderslev, men det er hidtil ikke lykkedes. Måske har det noget at gøre med de nye numre, som kom i den periode.

Venlig hilsen

Vagn Svensson, 2730.

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Vagn

Her er mit bud:

1853 tt. Cav. Lnr. 452 (tjenlig til Cavalleriet Lodtrækningsnummer 452)
1855 S. i Forstkn. (Soldat i Forstærkningen)
1858 ei mødt. Mulkt 1 rd. (Mulkt = bøde)
betalt ...... (det sidste kan jeg ikke tyde)

Under ordet Haderslev:
efter  Qvitt. Flb. (Kvittering Flyttebevis)

hvad 4/64 står for, ved jeg ikke. Måske april 1864? Men det er kun et gæt.

Forkortelserne får jeg stor hjælp til i denne vejledning: 
https://www.sa.dk/media(755,1030)/LAK-L%C3%A6gdsforkortelser.pdf

Venlig hilsen
Ruth




Ole Westermann

Han findes igen i hovedrullen 1662 i Haderslev på
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18678,1161210
Vedtegn:
Fra Skanderborg A. 74-1205
Sold. 1853 Forst. 1855 som
ikke indkaldt til Tj.  3/64

Og efter 1864 kom Haderslev jo så under tysk herredømme.
Forblev han i Haderslev derefter ?
 
mvh Ole

Grethe Svensson

Hej Ruth og Ole.

Tusind tak for hjælpen, så blev vi så meget klogere. Vi kan heller ikke tolke, hvad 4/64 betyder, men vi gætter også på april 1864. Det undrer os i øvrigt, at der ikke er årsangivelse/bogstav ved flytningen til Haderslev. betyder det mon, at det er samme år, som rullen er fra?

Ole, desværre ved vi ikke, om han blev i Haderslev eller hvor han flyttede hen. Det eneste vi ved om hans senere færd er, at han ifølge FamilySearch skulle være død i 1873. Dødsstedet er ikke angivet, men det ville vi meget gerne finde ud af.
Det er ikke lykkedes os at finde ud af, hvilket sogn i Haderslev Amt, der havde lægd nr. 105, men det blev vel under alle omstændigheder tysk ved overdragelsen til Tyskland. Hvornår skete det mon rent administrativt?

Endnu engang tak for jeres indsats og vi håber, at det også vil lykkes at følge Johan Peter til vejs ende.

Venlig hilsen

Vagn.

Ole Westermann

Hej Vagn

Ved en trykfejl skrev jeg 1662, det skulle selvfølgelig være 1862.
Mon ikke det er Haderslev By og Frue sogn, som det er anført på de fleste af de foregående sider.

Fredskonferencen i Wien blev afsluttet den 30. oktober 1864, så det har været kort herefter,
at Sønderjylland blev tysk.

Om bemærkningen Forst. 1855 som ikke indkaldt til Tj.  3/64 skal forstås som, at han ikke
er blevet indkaldt til forstærkningen i 1864, ved jeg ikke.

Udelukkes kan det vel ikke, at han har meldt sig frivilligt til krigen, som mange gjorde.

mvh Ole



Vagn Lindegaard Svensson

Hej Ole.

Tak også for de nye oplysninger. Jeg så godt den åbenlyse trykfejl.

Vi har selv tænkt den tanke, at han kunne have meldt sig frivilligt til krigen, men har ikke rigtig vidst, hvordan, vi kunne finde ud af det. Hvis han har meldt sig, kan han jo være taget til fange og opholdt sig i en krigsfangelejr i lang tid, måske til han døde?

For tiden er der focus på 1864, så måske er der en chance for at finde ham i materialet fra den periode. Jeg mener, der  på Rigsarkivet eksisterer lister over deltagerne i krigen og måske også over krigsfanger?
Vi må gå¨i tænkeboks.

Venlig hilsen.

Vagn.