Ane I Kølstrup navne forvirring

Startet af Susanne Christiansen, 16 Nov 2014 - 13:37

Forrige emne - Næste emne

Susanne Christiansen

Hej. Jeg har et problem Laurs Rasmussen fra 1745 bliver gift med Maren Larsdatter 27-9-1779. Ved FT 1787 er der en madmoder Karen Larsdatter på 27 år. Det ser ud til at den første kone dør i 1783-84 men jeg har ikke kunnet finde forældrene til den Maren. Jeg har fundet en hjemmeside hvor der står Karen og født 1761 og med de senest fødte børn. Her er der også navne på hendes forældre Lars Hindsen (Hintezen) i Kølstrup. Moderen er Maren Sørensdatter. (www.k-h- andresen.dk/slægt)
Et andet sted på nettet i GENI ser det ud til at Maren er mor til alle børnene og først dør i 1837.
Jeg er kørt lidt fast det der er forskellige oplysninger de forskellige steder og da det er svært at læse de gamle skrifter fra Kølstrup gør det ikke nemmere.
Håber der er nogen der kan hjælpe.

Hilsen Susanne Christiansen

Ole Dorch

- Vielsen 1779 ses i opsl. 104 Kølstrup 1776-1814 (ny). Den foregik 27 oktober - og ikke september.

- Ingen Maren Larsdatter ses død 1779-1787 i kirkebogen.

- I ft 1787 originalen på Ao kan i opsl. 9 læses at unge Lars Rasmussens hustru (madmoder) hed Maren og ikke Karen. (Der er altså tale om fejllæsning i DDD's udgave).

- I Kølstrup 1837-1864 (ny) opsl. 227, kan læses at gårdmand Lars Rasmussens enke i Kiertinge, Maren Larsdatter, var datter af Lars Hindsen i Kiølstrup, og døde 13 februar 1837. Hun var da 77 år gl.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Susanne Christiansen

Hej Ole.
Mange tusinde tak for hjælpen.
Som jeg skrev, er der flere ting der ikke passede sammen, ud fra det jeg har fundet på nettet og på ddd. Så nu er det muligt at komme lidt videre.

Hilsen Susanne :)