hvor finder jeg et skifte for Lyderselv i 1860

Startet af Peter Pedersen, 14 Nov 2014 - 15:38

Forrige emne - Næste emne

Peter Pedersen

Min ane Jørgen Madsen dør den 7 december 1860 i Lyderslev på Stevns.
Jeg har efterhånden bortset fra en fortsat løs ende omkring en skilsmisse omkring 1817-20 (Danske Kancelli, 1. Departement - Register til registrant er bestilt) nogenlunde styr på Jørgens færden.

Men jeg kan ved den søde grød ikke finde ud af hvor jeg skal finde søge hans skifte.

Så med håb om hjælp og venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen

Peter Bøjesen Jensen

Ifølge bogen Sognenøgle til skifteprotokoller fra private godser , institutioner, præstekald m.m øst for Storebælt af Michael Dupont, så kan det høre under følgende:

Bregentved gods
Gisselfeld Kloster
Jomfruens Egede
Juellinge
Københavns Universitet
Lyderslev sogns mensalgods
Lystrup
Vemmetofte kloster
Hvis du har et stednavn i sognet, er det i bogen muligt at indkredse det nærmere.

Det kan selvfølgelig også være i en herredsprotokol eller amtsprotokol. Det kommer jo an på afdødes status i samfundet om han hører under et gods eller andet.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Peter Bøjesen Jensen

Hov. fik lige set, at du skrev 1860. Der er godsskifterne jo sluttet
Er måske mere i en herredsprotokol du skal søge
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Peter Pedersen

Hej Peter,,,

Jørgen bor hos sin søn af 1'st ægteskab i Lyderslev, Gevnø By og er antageligvis inderste.

Jeg forsøger mig med herredsprotokollerne

Mange tak og venlig hilsen
Peter Pedersen
Peter Pedersen


Peter Pedersen

Hej Peter Hjort,,,

linket gemt, takker

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

Rolf Georgi-Jensen

Hej Peter

faldt over din søgning.  Du skriver at du har styr på Jørgens færden, så måske kan du svare på et spørgsmål =      ;D
Hvad blev der af hans 2 sønner : Christen Jørgensen, f 27/6-1825 og Lars Jørgensen, f 13/3-1827  som han fik med Kirsten Pedersdatter.


Hilsen Rolf    ;)

Peter Pedersen

Hej Rolf,,,,

Min ane er Peder Jørgensen, Jørgens ældste søn fra ægteskabet med Kirsten Pedersdatter, hvorfor jeg kun har kikket efter Christen og Lars i lægdsrullen.

Om Christen så er der noget ballade med ham i 1949 hvor han udskrives til at møde i Nyborg i marts, men slettes i rullen 1850 på grund af "heftige epileptiske anfald". Der er også noget med manglende aflevering af hvad der kan være udrustning. I første omgang indstilles Christen til straf, men det frafaldes tilsyneladende.

Lars den yngste søn, bliver kasseret i 1842 pga "Brystsvaghed (lungetuberkulose), der gør ham ej tjenestelig".

Min egen ane Peder bliver kasseret på grund af benæder der, som der står, alvorligt hindrer bevægeligheden i benet.

Der er således ingen af sønnerne, ej heller Jørgens søn Mads - af første ægteskab med Marie , der slægter den gamle soldat på. Mads bliver i 1834 udtaget til trænkudsk, da han som der står i lægdsrullen, er kalveknæet og meget platfoddet.

Jeg sender gerne det jeg har på Jørgen Madsen, men så skal det hvis interesse næsten være til din mailadresse.

mvh Peter Pedersen
Peter Pedersen

Rolf Georgi-Jensen

Hej Peter.

Det må du meget gerne fordi jeg har ikke kørt så meget i lægdsruller grundet jeg arbejder mest om dagen og derfor ikke kan komme til Kbh/rigsarkivet.
Min ane er en halvsøster til Kirsten Pedersdatter men jeg plejer at følge op på søskende fordi der nogle gange er anesammentræf længere oppe i anerne.
Ved du hvad der sker med Kirsten,s bror Jørgen.


Min mail-adresse er = georgi@chicks.dk


Hilsen Rolf