Niels Christopher Hansen født ca. 1782 i Fanefjord Sogn, Præstø Amt

Startet af Sanne Andersen, 11 Nov 2014 - 13:11

Forrige emne - Næste emne

Sanne Andersen

Hej

Jeg kan ikke komme videre med Niels Christopher Hansen som skal være født i Fanefjord Sogn, Præstø Amt. Det er hans forældre jeg mangler. Her er de folketællinger jeg har fundet ham i:


Præstø, Mønbo, Fanefjord, Store Dame, Et Huus, 123, FT-1834, B9345

Niels Christopher Hansen 52 Gift  Dagleier 
Karen Pedersdatter 41 Gift  hans Kone [Niels Christopher Hansen] 
Anne Nielsen 17 Ugift  deres Børn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersdatter] 
Peder Nielsen 13 Ugift  deres Børn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersdatter] 
Hemming Nielsen 10 Ugift  deres Børn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersdatter] 
Jens Nielsen 7 Ugift  deres Børn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersdatter] 
Christen Nielsen 3 Ugift  deres Børn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersdatter]



Præstø, Mønbo, Fanefjord, Dame By, et Huus, 272, FT-1840, B9379


Niels Christopher Hansen 58 Gift  Fæstehuusmand med Jord, Dagleier 
Karen Pedersen 47 Gift  hans Kone [Niels Christopher Hansen] 
Jens Nielsen 14 Ugift  deres Børn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersen] 
Christen Nielsen 9 Ugift  deres Børn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersen] 
Grethe Nielsen 23 Ugift  deres Børn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersen] 
Ane Maria Hansen 2 Ugift  Datterens uægte Barn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersen]



Præstø, Mønbo, Fanefjord, Dame, et Huus, 197, FT-1845, B9407


Niels Christopher Hansen 63 Gift  Huusmand med Jord, Arbeidsmd. Phanefjord Sogn, Præstøe Amt 
Karen Pedersen 52 Gift  hans Kone [Niels Christopher Hansen] Do [Phanefjord Sogn, Præstøe Amt] 
Christen Nielsen 14 Ugift  deres Søn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersen] Do [Phanefjord Sogn, Præstøe Amt] 
Anne Maria Hansen 7 Ugift  Pleiebarn [Niels Christopher Hansen og Karen Pedersen] Do [Phanefjord Sogn, Præstøe Amt]


Han bliver viet d. 24/7-1816 i Fanefjord Sogn til Karen Pedersdatter (KB 1813-1825 NY opsl. 234 nr. 8 ). Forloverne er Peder Skomager (Karens far) og Hans Peit: Nielsen - med hjælp fra tydningseksperterne.

Han dør d. 1/7-1846 i Fanefjord Sogn (KB 1839-1853 NY opsl. 242 nr. 26)

Han får 5 børn, som jeg alle har styr på - bortset fra en søn Jens Nielsen f. 12/10-1826 i Fanefjord Sogn.

Jeg finder kun én Niels Christopher døbt omkring 1782 i Fanefjord Sogn (KB 1777-1794 NY opsl. 63, venstre kolonne øverste) men hér er forældrene Rasmus Larsen og Kirsten Johansdatter (denne har også været til tydning) og det kan jo ikke passe. I øvrigt kan man følge Rasmus Larsen og Kirsten Johansdatter i senere folketællinger, så de er udelukket.

Er der nogen som kan hjælpe mig videre?

Med venlig hilsen
Sanne Andersen 

Heidi Ilsoee

#1
Kunne det være en af disse to.
Du skriver at der ved vielsen er en Hans Petit. Nielsen med, det kunne være Niels far og her er en Niels på 5 og 6 år i 1787:

Præstø, Mønbo, Fanefjord, Wollerup, 10, 22, FT-1787, B2415
Hans Nielsen 36 Gift Hosbond Gaardsæde beboere  
Karen Hansdatter 27 Gift Madmoder  
Sidsel 7  Datter  
Niels 5  Søn  
Kirstine 4  Datter

Præstø, Mønbo, Fanefjord, Dame, 47, 83, FT-1787, B2415
Hans Peter Nielsen 38 Gift Mand Huusmand  
Anna Cristophersdatter 28 Gift Kone  
Niels 6  Søn  
Kirsten 2  Datter  
Anders Schoff 44 Gift Mand Inderste  
Maria 50 Gift Kone Inderste  
Mette 10  disses Datter  
Kirsten 8  Datter  
Hans 5  Søn

Det kunne faktisk godt tyde på, at det er Niels på 6 år der er den korrekte. Petit kunne være Peter og Niels morfar hed Christopher.

Heidi

Sanne Andersen

Hej Heidi

Det er da bestemt en mulighed. Jeg tror at jeg har fundet dette barns dåb i samme kirkebog opsl. 56 øverst til venstre men så vidt jeg kan se hedder han kun Christopher med mindre det lidt gnidrede oppe over skal være et indskudt Niels. Jeg har prøvet at kigge i den gamle udgave (opsl. 56 øverst til venstre samt Family search samme opsl. nr.) men det er svært at se om det er den rigtige.

Hilsen Sanne