Dåb af Rasmus Erichsen Spleth, Øster Egesborg kb 1795-1814, opslag 2, 2. spalte

Startet af Anne-Mette Brauer, 06 Nov 2014 - 18:58

Forrige emne - Næste emne

Anne-Mette Brauer

Hej
Jeg har brug for hjælp til tydning af dåb og dåbskonfirmation for Rasmus Erichsen Spleth
Det er opslag 3 i den nye version.

Jeg læser:
Dåb:
Den 14 de Maj hjemmedøbs Ladefogden Hans Spleth og hust Sidse Andersdatter af Liliendalh deres Søn – baaret af ?nds ? af Me? ?ns Lange/Lauge Motens? og hust og ? f..lv Anders ?ugger

Dåbskonfirmation:

Den 21 Juni dom 3 p trint confirmereds daaben over ladefogden Hans Spleths Søn Rasmus Erichsen af Liliendalh. Baaret af Arns? af Jonenge? Test Langelots? Af Liliend. Anders Hausøn? Af Micth? Niels Olsen og Niels Andesen? Af Koeftr? Jens for?sen af Mehn(Mern?) intiod s:v.

Er der nogen der har et bud på hvorfor han bliver døbt Erichsen. Det er da et efternavn. Alle de andre børn hedder Hansen/Hansdatter evt. kombineret med Spleth.

På forhånd tak

Venlig hilsen
Anne-Mette ::)

Lars Skovvang Larsen

#1
Jeg prøver:

"Rasmus Erichsen Spleth fød 13 Maj"

"Den 14d Maj hiemmedøbt Ladefogden Hans Spleth og Hust Sidse Anders
Datter af Lilendahl deres Søn - baaret at hendes stedmoder af Mehr
?? Langeloth og Hust og hendes Fader Anders Hugger"

"Dend 21 Junii Dom 3 p Trinit confirmeredes Daaben over Ladefogden Hans
Splets Søn Rasmus Erichsen af Liliendalh baaret af         Kone
af ?Faxinge? Test: Langelotz af Liliend: Anders Hansen af Mehr. Niels Ol
sen og Niels Andersen af Tholstr. Jens Jakobsen af Mehr. introd s: D:"

Lidt om personerne nævnt ved hjemmedåben:
Hans Spleth kender jeg vist ikke til.
Sidse Andersdatters far er angivet at være Anders Hugger og stedmoderen bor i Mern. Det par må være Anders Hansen (han ses også i kirken den 21. juni) og Dorthe Mortensdatter i Sønder Mern, Mern sogn - de er der ved folketællingen 1801.
Anders Hansens 1. kone - der så må være Sidse Andersdatters mor - hed Karen Andersdatter. Hun er død i Sønder Mern efter 1787.
Anders Hansen og Karen Andersdatter boede tidligere i Tolstrup, Øster Egesborg sogn, hvor de i 1769 fik døbt en søn Jens Andersen.
Fadderen Langeloth må være Johan Christian Langelotz, der var murermester på Lilliendal. Han blev senere husmand i Sønder Mern, Mern sogn.
Langelotz kone hed Anne Olsdatter.

Disse faddere kan findes på min hjemmeside.

Jeg ved ikke hvorfor sønnen bliver døbt Rasmus Erichsen Spleth; men jeg tror at både Rasmus og Erichsen skal betragtes som fornavne; at han er opkaldet efter en, der hed(der) Rasmus Erichsen. Den konstruktion ses af og til at et barn opkaldes efter en fin/betydningsfuld person - og så med enten patronym eller fast efternavn - her familienavnet Spleth.

Jeg er meget interesseret i at høre mere om familien Spleth.
Der var på et tidspunkt en Jeremias Spleth, der var skoleholder i  Stensby, Kalvehave sogn og senere degn i Øster Egesborg.
Senere er der en bagerfamilie Spleth i Præstø og Karise med udløber (uden Spleth-navnet) til Fakse.

venlig hilsen
Lars

Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne-Mette Brauer

Hej Lars
Jeps. Det er jeg. Jeg har været på weekendtur, men kastede mig over dit svar i går. Og TUSIND tak for hjælpen.
Jeg fandt også min tip tip oldemor Sidse Andersdatters dåb i Øster Egesborg kb (Opslag 74, 1. spalte (ny 75)) og takket været din tydning fik jeg jo også navn på hendes forældre.

Jeg har efterhånden samlet noget information om familien og den deler jeg gerne hvis du sender mig din mailadresse.
Jeg kan lige ridse de grove linier op her:
Hans Spleth (Hans Hector/ Hans Hartvig) er født i Steensby og døbt 1751 i Kalvehave kirke. Søn af Skoleholder Jeremias Splet.
I FT 1787 er Hans Avlings-forvalter på Rosenlund Hovedgård i Fakse og ugift.
I FT 1801 er angivet at de har en datter Maren som er født ca 1787. Hende har jeg ikke kunne finde nogen steder, men det er måske i Mern hvor jeg jo nu ved at Sidse Andersdatter kom fra. Det er nok også i Mern at Hans Spleth og Sidse Andersdatter bliver viet.
I 1791 får det et sæt tvillinger: Niels Christian og Marie Margrethe Kirstine Spleth som bliver døbt i Damsholte kirke. Hans Splet omtales om Sr. Spleth og boende i Ebelness.
I 1795 er Hans Spleth Ladefoged på Liliendahl og de får en søn Rasmus Erichsen Spleth i 1797.
I 1797 får de samme sted en datter Karen Sophia Amalia Spleth.
I FT 1801 er familien i Kalvehave hvor Hans er anført som forpagter af en bondegård.
Samme år får de endnu en datter Johanne Spleth.
I 1807 er Hans Arrestforvarer i Ugledige arrest og de får endnu en datter (min tipoldemor) Nicoline Spleth.
I 1809 suspenderes Hans Spleth som Arrestforvarer og idømmes 3 måneders coporlig straf ved arbejde i Møens Tugthus. Dom afsagt 24.5.1809. Sidsel Andersdatter frifindes.
Så har jeg ikke kunne finde familien før i 1822 hvor datteren Christiane Spleth bliver konfirmeret i Kalvehave kirke. Her er anført at Hans Spleth er død. Sidse Andersdatter bor i Petersværft.
Nicoline Spleth rejser i 1826 til Vordingborg og i 1830 til København.
I 1842 blev Nicoline Spleth og Peter Andersen gift i Garnisonskirken.
Hun rejser med ham til Køng på Fyn hvor de i 1843 får en datter Karen Marie Pedersen
Karen Marie og Peter Andersen dør i 1843.
Nicoline Spleth får i 1844 et uægte barn med Indsidder Niels Andersen (Halvbror til Peter Andersen): Gjertrud Petrine Nielsen
Nicoline Spleth og Niels Andersen bliver gift i Køng kirke 1844.
Datteren Gjertrud Petrine dør i 1844.
I 1846  får de en søn Peder Nielsen og 1850 en datter Gjertrud Petrine som er min oldemor.
Nicoline Spleth og Niels Andersen ender deres dage på Køng fattighus.
Nicoline dør 16.5.1879 (hun er anført som Caroline Hansen i kb)
22.10.1879 dør Niels Andersen.

Jeg har mit slægtstræ på My Heritage og her er der anført følgende om Hans Spleths afstamning. Jeg har ikke verificeret data endnu:
Hans Spleth: far Jeremias Spleth 1723-1794, mor Anna Eliasdatter Eisenberg 1713-1783
Jeremias Spleth: far Hans Jeremiassen Spleth 1690-1740, mor Sophie Amalie Ermandinger 1702-1732. Fakse grenen synes at afstamme fra en halvbror til Jeremias Spleth: Hermand  Ermandinger Spleth 1732-1796, men som sagt har jeg ikke verificeret disse data.
Hans Jeremiassen Spleth: far Jeremiassen Lyders Spleth 1631-1793, mor ukendt
Jeremiassen Lyders Spleth: far Lyders Henrichsen Spleth 1590-1669, mor Margrethe Reiming ?-1678
Lyders Henrichsen Spleth: Hendrich Spleth 1553-1640, mor Dorothea Lydersdatter  ?-1690.

Lars Skovvang Larsen

Du får min mailadressen: lsl@aneopslag.dk

Jeg tror også jeg kan levere nogle generationer aner til Anders Hansen Hugger - Det endelige bevis har jeg ikke.
Jeg tror Anders Hansen er ham, der kan ses her: http://aneopslag.dk/alle/per01049.htm#9 - og så kommer vi tilbage til nogle af mine aner.

Ved du at Hans Spleth fik barn udenfor ægteskab i Øster Egesborg sogn i 1778?
En søn Jeremias med pigen Zidse Jørgensdatter i Røstofte.
AO, NY - ops. 91

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne-Mette Brauer

Hej Lars

Du er godt nok en ørn. Jeg burde nok også læse hele Øster Egesborgs kirkebog igennem. Det kan være der er andre spænde ting gemt - men lige nu bliver det mere målrettet læsning.

Det var interessant med den uægte søn. Jeg undrede mig faktisk over at Hans ikke havde opkaldt en af sine sønner efter sin fader. Men det har han jo så også. Jeg har dog lidt problemer med dele af dåben
Jeg læser:
Dom 25 de Martii: Døbt Zidse Jørgensdatters Uægte Barn af Rødstofte, kaldet Jeremias, baaret af Gl: Niels Olsens Hustru ibid, Test: Sr Ephraim Schainaicher, Solvsyer Jens Pedersen, Hans Pedersen Stousognet og Lars Hemmingsens Hustrue; Alle ibidem. ? af i Jens Clausen ibid: og Niels Hansen af Ø. Egitsborg blev af Barne Moderen udlagt til sin barne fader S. Hans Spleth af Ø. Egitsborg. Notificeret S: T: by. ? ? Lillienskiold ? dato 26ende martii. NJ: datter ???

Kan du hjælpe?

Jeg undrer mig over at Jeremias Spleth og hans hustru Anna Eliasdatter Eisenberg (hustruens navn har jeg ikke bekræftet endnu) ikke er faddere til nogen af Hans Spleths børn, eller bare noget familie. Men tilsyneladende bruger de personer der bor i nærheden børnene skal døbes.

Hans Spleth har sandsynligvis været på Liliendahl fra i hvert fald 1778 til FT 1787 hvor han er Avlinsforvalter. Han bliver så væk 1787-1791 hvor han dukker op som gift i Damsholte på Møn til sine tvillingersdåb. Mon han slår sine folder i Mern?

Jeg forbereder også en stor søgning efter familien fra dommen i 1809 til datterens konfirmation i 1822 hvor Hans er død. Jeg har fået forbindelse med en anden der søger i samme familie - så vi kan måske hjælpe hinanden. Men hvis du falder over noget  - vil jeg være meget taknemmelig.

Jeg sender detaljerne på Hans Spleth og hans datter Nicoline Spleth pr. mail.

Venlig hilsen
Anne-Mette


Lars Skovvang Larsen

#6
Hej Anne-Mette.

AO ny, ops. 91:
"Jeremias  Uægte Barn. - Den 25de Martii: Døbt Zidse Jørgens-daatters U-ægte barn af Rødstofte, kaldet Jeremias, baaret af Gl: Niels Olsens Hustrue ibid:; Test: Sr Ephraim Schumaccher, Selv-Eyer Jens Pedersen, Hans Pedersen Skovfoget, og Lars Hemmingsens Hustrue; Alle ibidem. I overværelse af Sr Jens Clausen ibid: og Niels Hansen af Ø: Egitsborg blev af Barne-Moderen udlagt til Barns Fader Sr Hans Spleth af Ø: Egitzborg. Notificeret S: T: Hr Kammer- Herre Lillienskiold da dato 26de Martii. BB: Dette er Dend anden Gang hun haver ? sig"

Ved folketællingen 1787 er Sidse Jørgensdatter gift med tømmermand Hemming Hansen boende i et hus ved Hulemose Mølle i Vordingborg landsogn.
Her er sønnen Jeremias (lidt fordækt?) opført med patronymet Hemmingsen efter stedfaderen. Ligesom en (halv)bror Jens er det.

Jeg ved ikke hvor Jeremias eller familien i øvrigt er i 1801.

Anders Hansen Hugger og Karen Andersdatter (Sidse Andersdatters forældre) får i perioden 1763-1775 i alt 7 børn i Øster Egesborg sogn:
1763 Hans Andersen født i Øster Egesborg by.
Herefter alle født i Tolstrup:
1765 Jens - død samme år
1767 Sidse
1769 Jens
1772 Gregorius - død samme år
1773 Peder - død samme år
1775 Lisbeth - død samme år.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne-Mette Brauer


Anne-Mette Brauer

Hej igen

Jeg har fundet en begravelse hvor Hans Spleth er nævnt, men jeg har behov for lidt hjælp til tydningen. Kan nogen hjælpe?
Jeg har brugt den eksisterende tråd for at holde Spleth informationerne samlet. Håber det er ok.

Øster Egesborg, Bårse, Præstø 1794-1814 Opslag 75, 1. spalte, nr. 12.(ny opslag 74).
Jeg læser:
12. 19 Aug begravet ? Hans Spleths datter Kirstines uden ægteskab i Vordingborg anlach Eignbarn Karen af Rødstof gl 4 uger.

Jeg kan ikke gennemskue om det er Hans Spleth der har fået endnu en uægte datter eller det er hans datter. Han har ingen datter som hedder Kirstine, men en der hedder Marie Margrethe Kirstine. Og hvorfor mon barnet er begravet i Øster Egesborg kirke.

Jeg har fundet en uægte Karen født i Vordingborg 11.6.1810 (Vordingborg 1781-1814 ny opslag 221, 2. spalte nederst), men det er fuldstændig ulæseligt og jeg synes ikke der er noget genkendeligt i det jeg kan læse.

Pft.
Venlig hilsen
Anne-Mette

Lars Skovvang Larsen

#9
Hej Anne-Mette

"12  19 Aug begravet Inderst Hans Spleths Datter Kirstines uden ægteskab i Vordingborg avled Pigebarn Karen af Rødstof gl 4 Uger"

Barnemoderen må være Marie Margrethe Kirstine, der iflg. dine oplysninger direkte til mig, er født i 1791 i Ebbelnæs, Damsholte sogn.

Har du bemærket begravelsen tidligere samme år - samme opslag:
"5 - 21 Mart beg Inderst Hans Spleths Søn Xtian af Rødstofte gl 19 aar"
Den Christian er ovennævnte Marie Margrethe Kirstines tvillingebror Niels Christian.

I puslespillet med Hans Spleths opholdssteder kan nu tilføjes en brik, der hedder Røstofte, Øster Egesborg sogn i 1810 - efter hans tugthusophold i Stege.

Endnu en brik: Den 6. maj 1783 var han - "Hans Splett" - blandt køberne ved auktionen over Peder Nielsens dødsbo i Neblegård, Allerslev sogn. Han købte en 4-årig lysebrun hest for 11 rdl 2 mark. Rosendal skifteprotokol, folie 715 ff.
Det er ikke oplyst hvor han boede. Var han da allerede på Rosendal (= Rosenlund) i Fakse sogn, hvor han ses som avlsforvalter ved folketællingen 4 år senere?

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne-Mette Brauer

Hej Lars
Nej jeg havde ikke bemærket den anden begravelse.  :-\ Det er lidt uhyggeligt at jeg kan overse det. Jeg synes ellers jeg er grundig. Hvad mon jeg ellers har overset. Godt du er vågen.

Jeg synes måske ikke helt at man kan konkludere at Hans Spleth har været i Røstofte. Som jeg forstår teksten boede datteren Kirstine i Vordingborg men fødte datteren Karen i Rødstofte. Da hun er 19 år gammel på dette tidspunkt behøver hun vel ikke bo hjemme. Det er stadig en lidt mærkelig tekst. Man kan også læse den som at Karen blev begravet i Vordingborg.
Jeg har desværre ikke tid til at se nærmere på det før i aften.

Forstod jeg dig ret at Anders Hugger er din slægtning og dermed også Hans Spleth?

Endnu en gang. Tusind tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Anne-Mette

Lars Skovvang Larsen

Hej Anne-Mette.

Udfra formuleringerne i de to begravelser er jeg ikke i tvivl om at Hans Spleth (og kone) boede i Røstofte i 1810.
Kirstine er blevet med barn i Vordingborg, hvor hun vel har tjent i slutningen af 1809.
Om hun har fået barnet i Vordingborg eller i Røstofte kan jeg ikke greje; men unge kvinder, der var kommet i uføre, mens de var ude at tjene, tog ofte hjem til forældrene for at føde. Jeg kan ikke finde dåben af Karen hverken i Vordingborg eller i Øster Egesborg.

Hvis Anders Hansen Hugger er den Anders Hansen, som jeg tror han er, så er nogle af hans aner også mine.
Spletherne er jeg ikke på nogen måde beslægtet med.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne-Mette Brauer

Hej igen

Så har jeg fundet Hans Spleth død, men jeg har behov for hjælp til tydningen. Begge kirkebøger på AO er i dårlig kvalitet - men er to forskellige versioner og teksten er ikke helt ens.
Hammer, Hammer, Præstø 1814-1840 ny opslag 262 nr. 20./gammel 1814-1839 opslag 340 nr. 22.

Jeg læser i den gamle version:
20. 11 Juli 1816, 21 Juli 1816. Hans Spleth. Var egentlig hiemsøsal (hjemmehørende?) i Rødstofte i Egitsborg Sogn; ? louv Loer i Sognet fru Oefzirniad ?d lonkdrgam. Som logerende og dade hos Gmd. Hans Hemingsen i Paarup. 64 år.

Til information for dem der er interesseret, har jeg fundet Hans Spleths datter Karen Sophie Amalias konfirmation i Vordingborg kirke 17.4.1815. Her er Hans Spleth igen Ladefoged. 1813-1822 opslag 223 nr. 21.

På forhånd tak

Venlig hilsen
Anne-Mette

Lars Skovvang Larsen

#13
Hej Anne-Mette

Jeg nøjes med den gamle version, der er lettest læselig og som indeholder en anmærkning:
Ikke noget nyt i datoer og navn.

"Var egentlig hjemhørende i Rødstofte
i Østeregitsborg Sogn; men han var
i sognet som Opsynsmand ved Landevejen"

Anmærkningen:
"Han logerede og døde hos
Gmd: Hans Hemingsen i Faarup"

--

Med oplysningerne om at han egentligt hørte hjemme i Røstofte og at han logerede i Fårup, tror jeg at hans kone var hjemme i Røstofte. Han har sandsynligvis kun haft en seng på gården i Fårup.

Et omvæltningsrigt liv var til ende!

Tak for de supplerende oplysninger om familien. De ryger direkte i databasen.

venligst
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne-Mette Brauer

Kære Lars
Tusind tak for hjælpen.

Ja han har virkelig levet et omtumlet liv. Det er dog ikke slut endnu.
Jeg mangler stadig følgende:
Hvor døde Sidse Andersdatter? Jeg troede jeg havde Sidse i Kalvehave. Hun er nævnt ved sine to døtres konfirmation i 1822 og 24 som boende i Petersværft. Der er afgangslister, så jeg troede ikke hun kunne undslippe. Men jeg har ikke fundet hende gift, død eller afgået fra sognet. Mærkeligt. Nu er det igen den store jagt der skal igang. ???

Jeg mangler også at fastslå hvor familien tog hen efter dommen i 1809. Dommen blev afsagt 24.5.1809 og sønnen Niels Christian bliver begravet i Øster Egesborg 21.3.1810 hvor familien bor i Røstofte. Jeg ville så mene, at de var rejst fra Ugledige til Røstofte. Der er jo mindre end et år imellem, men de har en søn Rasmus Erichsen....som startede hele denne korrespondance  ;D som er 14 år i 1809. Jeg har ikke fundet ham død de steder familien har boet inden og jeg har ikke fundet hans konfirmation.

Også hans søster Johannes konfirmation har jeg ikke fundet. Hun er 14 år i 1815. Den 17.4.1815 bliver søsteren Karen Sophie Amalia konfirmeret i Vordingborg hvor Hans er Ladefoged (ingen sted nævnt) og 14.4.1822 bliver søsteren Christiane konfirmeret i Kalvehave. Johannes konfirmation er ikke fundet i Vordingborg, Kalvehave eller Øster Egesborg. De må have været et sted ind i mellem.

Til gengæld har jeg fundet følgende fra den tidligere generation:
Jeremias Spleths hustru (ikke navngivet) død 27.6. 1783 i Øster Egesborg kirke. 1718-1795 opslag 132 øverst 1. spalte. (133 ny).
Junij Den 23de døde Degnens Sr Spleths hustru af Ø. Egitzborg og blev hun begravet den paafølgende 27de Juniy. Gl 70 Aar. Præd. For ? fra Redehertde.

Jeremias Spleth begravelse 13.5.1794 (død 8.5.1794) i Øster Egesborg kirke. 1718-1795 opslag 136, 2 spalte. (137 ny).
Begravet Sogndegnen Jeremias Spleth i sits alders 71 aars? 13 Maj – 9 Maj

Jeremias Spleths 2. hustru Lydia Birgittes død 11.11 1801 i Øster Egesborg kirke. 1795-1814 opslag 71 nr. 17 (ny 70).
17 11 Novb. Begrafert Lydia Birgitte Spleth af Røstof gl 94 ?

Venlig hilsen
Anne-Mette

Lars Skovvang Larsen

Hej Anne Mette.

Hvad angår Jeremias Spleths enke Lydia Birgitte, så blev hun begravet - døde ikke - den 11. november 1801.
Og hun blev 54 år gammel - ikke 94 år.

Jeg kan ikke se hende i Øster Egesborg sogn i folketællingen 1801 ?

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne-Mette Brauer

Hej Lars
Tak for korrektionen.
Nej jeg kan heller ikke finde hende i FT. Der er åbenbart personer der ikke er med i FT eller?

Venlig hilsen
Anne-Mette