udbringning af breve før 1851

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 06 Nov 2014 - 08:11

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

På Google har jeg forsøgt at få svar på, på hvilken måde man bragte breve rundt i landet, altså, hvordan det rent praktisk foregik
Har nogen et bud på dette spørgsmål?

Mvh.
Karl-Peter

Claus Nissen

Hej Karl-Peter

Jeg har i mit slægtstræ en

Søren Jensen (1684 - 1754) som var postrytter i Assens

Så jeg går ud fra at man delte post ud med postryttere, samt med de hestetrukne postvogne der kørte rundt i landet og som også medførte passagerer.

mvh

Claus

Kay-Verner Christiansen

Hej Karl

Har ikke svar på dit spm, men har selv fået svar her før

http://www.dphs.dk/Main/e107_plugins/forum/forum.php

Her er også en meget sjov side at læse - giver lidt baggrundshistorie.

http://www.posthistorie.dk/

Måske du allerede kender dem

God dag

Kay-Verner
H. P. Hansen Korsør - Ølhandler.
Ølhandlere i hele Danmark - der har aftappet for Carlsberg
www.c-etiketter.dk

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Fra ODS: "Diligence, en. (l. br. Deligence). [dili- ˈʃaɳsə, ogs. deli-] flt. -r. (fra fr. diligence i sa. bet., egl. "hurtighed", se Arkiv.​XXXIV. 89; nu l. br.) lukket vogn til regelmæssig befordring af personer, brevpost og (mindre) pakker; postvogn. Deligencen . . seer ud som en gammeldags Carosse med 8 à 10 Sæder.Klevenf.​RJ.71. JJPaludan.​Er. 80. HCAnd.​V.150. Davids.​KK.22. Postvogne og Diligencer.FrSneed.​I.2. 18. Nov. 1798 sattes . . den første Diligence i Danmark i Gang mellem Kbhn. og Helsingør.Sal.2VI.178."

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inge Nissen

Hej Karl-Peter

Fodpost, Postrytter, pr. diligence, pr. båd.

Kommer du til Århus, så kig ind i det tidligere postkontor i Kannikegade 16 (ved siden af Århus Teater), i det tidligere indleveringslokale er der på væggen en frise tegnet af Rasmus Christiansen, der viser postens (dvs. transport af post) udvikling fra 1624 til 1911. I dag er det Retten i Aarhus, der holder til der, men man kan godt kigge ind.

P&T's Historie blev i 1991 udgivet i 5 bind.

Frimærker blev jo først taget i brug i Danmark i 1851, så betalingen kunne være en indviklet affære. Og måske skulle man selv afhente posten. Postkasser fandtes jo ikke og skulle man f.eks. i København sendte et brev, så skulle man vælge det rigtige postkontor, der var 4-5 forskellige, der tog sig af post til hver sin del af kongeriget.

Venlig hilsen Inge


Karl-Peter Dammeyer

Hej I fire!
Mange tak for jeres hurtige svar med gode informationer, og til Inge, jeg er selv fra Aarhus, men bor nu i Nyborg, vi har planer om en tur derop ved lejlighed, så vil jeg følge dit forslag, så tak for det - kan I have en god dag, selvom det småregner

Mvh.
Karl-Peter


Christian Grøndberg

Før frimærket var det modtager, som betalte for leveringen af brevet. Priserne kunne være meget forskellige rundt omkring i landet. Det siges også, at mange modtagere nægtede at tage i mod brevet (og betale). Jeg tænker, at bare man så brevet, havde man vished om, at afsender var i live. :)

Mvh. Christian

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Også tak her, for to nye gode oplysninger, så nu kan min historie vist godt blive fyldestgørende

Mvh.
Karl-Peter

Inge Nissen

Hej

Der er også en del Sejrs Sedler om postvæsen

Vælg postvæsen i Emnelisten:

www.sejrssedler.dk

Hilsen Inge

Judith Olsen

Hej Karl-Peter

Jeg har en post blandt mine aner:

Christen døde den 1. maj 1859, 59 år gammel, jfr. KB Ugerløse 1857-1870, opslag 122.  Det er anført, at han er "forhen post- og hvedebrødsmand".

Forklaring på ordet "Hvedebrødsmand", se www.jyskordbog.dk. En hvedebrødsmand vandrede omkring fra hus til hus med to store kurve over skuldrene og solgte hvedebrødskringler.

Så Christen har altså medbragt breve, når han gik rundt og solgte hvedebrød  ;D
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Karl-Peter Dammeyer

Hej igen til de sidste to meddelere, det bliver mere og mere interessant, og omfangsrigt, så jeg siger mange tak for det tilsendte

Mvh.
Karl-Peter

Birthe Hollingbery

Hej.

jeg kan ikke lade være med at citere et uddrag fra et brev, min tiptipoldefar skrev til sin ældste datter d. 17. november 1832.
Han boede midt på Sjælland, og hun boede nær Nibe i Jylland:

"Kiære Trine!
Nu skal jeg da til at aabne og begjerde en Brevexling imed dig som skal gaae ved Posten, da man nu ikke længere tør betroe sig til Havet med Forsendelse fra Kiøbenhavn saa langt ud paa Efteraaret. Jeg haaber dog imidlertiid at Julies og mine Breve ere dig over Aalborg med Skibsleylighed tilhænde komne og Du kunde deraf erfare Familiens vedvarende Helbred....."

Venlig hilsen
Birthe

Karl-Peter Dammeyer

Hej Birthe!

Hvor spændende at læse denne tekst, både sproget og meddelelsen brevet indeholder, som fortæller en hel masse om tiden, tak, at du ville involvere mig i din families hemmeligheder

Tak skal du have for det!

Mvh.
Karl-Peter