Chr. V markbøger over Gjøl 1688

Startet af Peter Rasmussen, 03 Nov 2014 - 11:23

Forrige emne - Næste emne

Peter Rasmussen

Jeg arbejder for tiden med mine aner på Gjøl i Hjørring amt.
Kan nogen hjælpe mig med at finde oplysninger om matriklerne på Gjøl i 1688. Jeg ved ikke, om det er under Børglum eller Birkelse, at jeg skal søge, så hvis nogen med viden om disse bøger kan hjælp mig, vil det være dejligt.
Venlig hilsen
Peter Rasmussen

John Nielsen


Peter Rasmussen

Mange tak for hjælpen, så er der noget at se på, nu må man så finde systematikken i det.
Med venlig hilsen
Peter Rasmussen

Egon Hansen

Hvis det absolut skal være på nettet?
Markbøgerne giver jo opmålingen af den enkelte gårds lodder i de forskellige marker, og så skal du til at tælle sammen! og fæsterne står ikke altid i samme rækkefølge som i den store samlede matrikkelsbog, hvor der for hver gård er angivet et samlet hartkorn, både "gammelt hartkorn" som i de fleste tilfælde vil være hartkornet fra 1664 matrikkel, og det hartkorn som er fremkommet ved opmåling og vurdering op gennem 1680'erne.
Har du ikke mulighed for at komme på eet af statens arkiver, eller et lokalarkiv som har købt filmene af matriklerne?
Jeg har selv forsøgt mig med markbøgerne med negativt resultat og efterlyst positive meldinger fra andre brugere, men hidtil uden resultat, så I må MEGET gerne melde tilbage med ergfaringer!
Mvh Egon passioneret bruger af matrikkelsfilmene på RA og deverse lokalarkiver.