Når den kirkebogsførende skriver fejl.

Startet af Birthe Nørskov Bonde, 02 Nov 2014 - 17:34

Forrige emne - Næste emne

Birthe Nørskov Bonde


Så har jeg endnu engang lært ikke altid at stole på kirkebogens oplysninger. Denne gang om oplysninger af forrige århundrede.

Jeg har i flere omgange søgt efter en tip-oldemors død, som jeg til sidst kunne konkludere værende mellem 1916-19 jvf. gennemgang af folketællinger og oplysningerne ved ægtefællens død i 1919, fadderne ved børnebørnenes dåb osv. osv.
Der var dog en enke Johanne Marie Jensen i perioden under døde i Frederiks Sogn, hvor hun boede. Men dennes alder (39 år), oplysninger om afdød ægtefælle og forældre passede ikke til min tip-oldemor som da ville være 77 år og med en efterlevende ægtefælle.

I dag støvede jeg igen rundt efter min Johanne Marie, og dumpede igen forbi den 39-årige, som var død på Amtsygehuset, jvf. kirkebogen. Jeg lavede herefter et tjek i kirkebogen for Sortebrødre sogn i Viborg (hvad jeg skulle have gjort for lang tid siden) - og jep - dét var min tip-oldemor. Ganske korrekt med fødselsdato, efterlevende ægtefælle mv.

Nu kan jeg så bare undre mig. Hvordan kunne en kirkebogsførende tage så meget fejl?  :)
Bonde - Galten Herred, Nørskov - Lysgaard Herred, Meinertsen - Holbæk Amt, Iversen - Djursland. Mortensen/Gregersen - Harre Herred, Sørensen - Galten Herred :)

Jesper Skov

Den eneste fejl er, at der er byttet om på nr. 3 og 4, som hedder næsten det samme - det er vel meget menneskeligt.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Mikkel Eide Eriksen

Hej Birthe

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor skriveren har taget fejl, men jeg er enig at det kan være ret så frustrerende. Det er godt du har fundet hende! :)

Jeg er selv i min jagt på min ane Knud Andersen stødt på en mand ved det navn der dør 1820 på Frederiks Hospital i København. I kirkebogen skrives hans alder som 31 år (født ~1789), men i sygeprotokollen skrives der 58 år (født ~1762)! Hvilken alder der er den rigtige har jeg ikke kunnet regne ud, men det bør næsten være den anden som jo er skrevet imedens han var i live.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986