Rasmus Julius Jensen, født 1864, død 1897, men hvor?

Startet af Inge Sørensen, 30 Sep 2014 - 17:51

Forrige emne - Næste emne

Inge Sørensen

Jeg søger hjælp til at finde ud af hvor og evt. af hvad som Rasmus Julius døde af.

Hans enke bliver gift igen d. 6.8.1898 i Frederikssund (KB 1892-1900 Frederiksborg Amt, Lynge-Frederiksborg Herred, Frederikssund, AO 243, nr. 8), og der står at Rasmus Julius er død d. 25.7.1897.

Hans enke hed Ane Kirstine Karoline Jensen, født Sørensen, og hun bliver gift igen med Anders Kristian Nielsen i 1898.

Jeg kan intet finde i kirkebogen for Frederikssund.

Rasmus Julius Jensen er født d. 27.7.1864 (Kb 1827-1867 Maribo Amt, Lolland Sønder Herred, Avne sogn, AO  20).

Ane Kirstine Caroline Sørensen er født 20.7.1861 (KB 1852-1875 Ringkøbing Amt, Hammerum Herred  Gjellerup sogn, AO83).

De blev gift 28.7.1885 (KB 1873-1891 Ringkøbing Amt, Hammerum Herred, Gjellerup sogn, AO264).

Jeg kan ikke forstå at hans dødsfald ikke er nævnt i Frederikssund, han var skomager og hun var jordmoder.

Håber nogen kan hjælpe mig.

Venlig hilsen Inge Sørensen.

Bodil Kjær

Hej

Rasmus Julius Jensen har jeg endnu IKKE fundet død i en kirkebog, men jeg har fundet ham, og 3 af børnene, i:

Frederikssund Byfoged, Skifteprotokol 1881-1899, opslag 319.

Hans søster Petroline er min ane.



Venlig hilsen
Bodil Kjær - 2980

Inge Sørensen

Hej Bodil.
Tak for svar, men hvordan kommer jeg videre? Jeg kan se at han står der på opslaget (319), men kan jeg få yderligere oplysninger i AO? Der står et nr. - 119, men hvad henviser det til?
Venlig hilsen Inge.

Bodil Kjær

Hej Inge,

Jeg kan ikke hjælpe dig med det, men håber at en anden kan hjælpe os begge.

På Rigsarkivet må du kunne finde Dødsattesten, hvis den er bevaret.
Venlig hilsen
Bodil Kjær - 2980

Inge Sørensen

Hej Bodil.

Skulle lige gennemgå mine notater og har også fundet Petroline, født 23.10.1858.
Rasmus Julius er min mands oldefar på moderens side.

Dejligt hvis nogen kan hjælpe med opslaget i Skifteretten i Frederikssund.

Hilsen Inge.

Vivi Winther

Hej, Skomager Rasmus Julius Jensen får en søn Hans Julius Jensen som kun bliver 4 uger død 5 dec 1896 tvilling til Søren Otto Jensen som bliver 12 uger  død 31 jan 1897 (de er født 7 nov 1896 på Fredriksborggade i Frederiksund)
1896-1915 Frederikssund, Lynge-Frederiksborg, Frederiksborg opslag 7 og 8, her står moderen som Distriktsjordemoder.

Der er intet spor af faderen, udover det kan være ham der er blevet til Arbejdsmand og død 1897 ifølge Skifteprotokol, men der er flere med samme navn  ??? ikke samme alder som ham.

Hilsen

Vivi



"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Inge Sørensen

Tak Vivi, - jeg har dog disse oplysninger i forvejen, og der er endvidere en datter - Julie Johanne Jensen, født 19.9.1895, død 5 md. gammel 18.2.1896 (AO 102), så det er en sørgelig historie.

Og der er også en søn Kristian Sofus Jensen, der dør 19 år gammel 6.3.1913 ved en ulykkelig hændelse.

Herudover var der 4 børn, der voksede op.

Og så tragisk at Rasmus Julius dør i en alder af kun 33 år.

Ane får endvidere 3 børn med sin nye mand, som hun blev gift med i 1898. Heref dør det ene barn 2 md gammel. 

Jeg har ikke erfaring med dette, men tænkte på at der måske har stået noget om Ramus Julius´s død i en lokalavis.

Venlig hilsen Inge.

Inge Sørensen

Så lykkedes det!

Efter at have søgt i diverse skifteretsjournaler/protokoller på SA, fandt jeg også hans dødsfald der, men blev ikke klogere, da der bare stod at det var hustruen, som anmeldte dødsfaldet, og at der ikke var noget af værdi og derfor ikke noget at skifte.

Men jeg kontaktede Anne-Marie Jørgensen på Frederikssund Lokalhistoriske Arkiv, og jeg fik at vide at de havde "Isefjordsposten" for den årgang indskrevet i Word, og derfor var den jo søgbar.

Hun tilbød at undersøge det og jeg fik i dag følgende svar:

Du kan finde Rasmus Julius Jensens dødsfald i KB Ølstykke, Frederiksborg Amt, 1892-1912, opslag 177.

Jeg fandt ham ved at søge efter skomager i "Isefjordsposten" og her fandt jeg følgende:

"Lørdag den 27. november 1897.
Ihjelfrossen.
I Torsdag Morges er i en Landevejsgrøft ved Svedstrup fundet Liget af en ubekjendt Mandsperson. Han formenes i beruset Tilstand af have lagt sig i Grøften eller at være falden ned i samme og saaledes frossen ihjel."

"Onsdag den 1. decembeer 1897.
Den ihjelfrosne fra Svedstrup er gjenkendt som en her i Byen hjemmehørende Skomager ved navn Jensen."

Hvor sørgeligt det end er, er det jo fantastisk at få "lukket" hullet i slægtsforskningen med noget helt konkret, og derfor ville jeg dele disse informationer i dette forum. Det kunne jo være at der var lagt andre lokalaviser ind i Word.

Mange hilsener fra Inge Sørensen.