Hvordan læses Wibergs præstebeskrivelser?

Startet af Anne Messmann, 27 Okt 2014 - 10:51

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Hej,
Er lidt i tvivl om, hvordan man tolker denne indførsel af min 7xtipoldefar: http://home.online.no/~rrostru/Wiberg/717-Laurbjerg.htm#LauritsAndersen

1) Viet 1.g. til Anna Justdtr. - hvad står "32" før hendes navn for?
2) F J.Nielsen, Rådmand i Aalborg, M Maren Christendatter: er dette Anna Justdatters forældre eller Laurits Andersens?
3) Kan man se - eller véd nogen her - om Eftermanden, S.L.Laurberg i Røgen, er søn af 1. el. 2. ægteskab???

Og så synes jeg det er lidt underligt, at det ikke fremgår, at S.L. (Søren Lauritsen) Laurberg er søn af Laurits Andersen, og at der under Søren Lauritsen Laurberg ikke står, at faderen er Laurits Andersen. Men Eftermænd var måske altid sønner?

Håber på lidt hjælp her! (har prøvet at læse den alenlange forkortelsesliste...)
Venligst, Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Kenneth Knudsen

Hej Anne

1) De blev viet i 1632
2) Navnene kommer efter Anna Justdatter og er derfor tilknyttet hende ("J." afslører også, at faderen i hvert fald ikke hed Anders og derfor ikke kan være far til Laurits Andersen.
3) Ikke umiddelbart, da vi ikke ved, hvornår 2. ægteskab blev indgået.

Bemærk, at "Eftermand" betyder "efterfølger i embedet". Ikke "søn". L.A. Laurberg var præst nr. 5 - hans eftermand var nr. 6, Wiborg.

Om L.A. Laurbergs anden hustru (Maren Bering) står der, at hun var gift anden gang med eftermanden, Wiborg.

Henvisningen til S.L. Laurberg betyder implicit, at han var søn af Laurits Andersen.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.

Anne Messmann

Hej Kenneth,
Mange tak for din fine og klare forklaring :).
Nu er jeg bedre rustet til at læse Wiberg.
Venligst,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Egon Hansen

Men hvad gør man så, når man læser at præst nr 2, Nordby sogn på Fanø ,læser at denne, Claus Pedersen, døde i 1627, men at man i "Danske Kancelli B nr 121" ( oversigt over decimenter) kan se at Claus Pedersen stadig var sognepræst i 1651, selv om han på dette tidspunkt havde sin svigersøn, Niels Jacobsen som hjælpepræst?.
Mvh Egon Hansen

Kenneth Knudsen

Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 27 Okt 2014 - 21:00
Men hvad gør man så, når man læser at præst nr 2, Nordby sogn på Fanø ,læser at denne, Claus Pedersen, døde i 1627, men at man i "Danske Kancelli B nr 121" ( oversigt over decimenter) kan se at Claus Pedersen stadig var sognepræst i 1651, selv om han på dette tidspunkt havde sin svigersøn, Niels Jacobsen som hjælpepræst?.

Tjah ... Der er jo masser af fejl og unøjagtigheder i Wiberg og opslagsværket må aldrig betragtes som et håndfast bevis. Jeg ville undersøge, om der findes flere alternative kilder, der kan sige noget om præsterækken i Nordby.

vh Kenneth
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.