Christian Christensen (Kronborg)

Startet af Morten Poulsen, 21 Okt 2014 - 19:36

Forrige emne - Næste emne

Morten Poulsen

Hej

Jeg har i nogen tid forsøgt at finde en af mine aner. Jeg er ikke så rutineret en slægtsforsker, så jeg har brug for hjælp.

Jeg leder efter min tip, tip oldefar Christian Christensen. Jeg kender kun navnet på ham efter at have fundet det ved et opslag i en kirkebog vedr. min tip-oldemors fødsel.

Jeg ved følgende om ham:

Navn: Christian Christensen
Fødsel: 1843 (satser på at han er 18+ da datteren bliver født)
Kone: Maren Pedersdatter "af Horsens"
Kones fødsel: 11. nov. 1833, Horsens Sogn, Hellum Herred, Ålborg Amt opslag 52, nr. 11
Datter: Ane Margrethe Christiansen –
Datters fødsel: 26. juni 1861 - Horsens Mark, Blenstrup Sogn, Hellum Herred, Ålborg Amt Opslag 50 nr.8
Andet: Min farfar mener at hans mellemnavn, Kronborg, stammer fra Christian Christensen. Det var vist hans kaldenavn, som siden er blevet et efternavn i vores familie. Han fik kaldenavnet, da han vist gik vagt på Kronborg Slot.

Hvis der er nogen garvede slægtsforskere, der kan hjælpe mig videre, vil jeg påskønne det.

Venlig hilsen
Morten

[vedhæfting slettet af admin]

Gitte Johansen

Her er familien.

Aalborg, Hellum, Nørre Kongerslev, Nørre Kongerslev By og Sogn, Et Hus, Nr.2, FT-1880, C2496
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christian Christensen    53    Gift   Husfader Jordbruger      Mou Sogn Aalborg Amt
Maren Pedersen    47    Gift   Hans Kone      Her i Sognet
Ane Margrete Christensen    18    Ugift   deres Datter, Sypige      Blenstrup Sogn Aalborg Amt
Søren Jørgensen    6    Ugift   Plejebarn      Gunderup Sogn Aalborg Amt
Inger Larsen    80    Enke   Aftægtskone, Husfaderens Svigermoder der Forsørges af ham      Her i Sognet
Kristine Jensen    2    Ugift   Plejedatter      Her i Sognet
Mette Kirstine Nielsen    57    Enke   Aftægtskone      Her i Sognet
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Morten Poulsen

Hej Gitte,

Det var et hurtigt svar. Mange mange tak.

Jeg forstår slet ikke, at jeg ikke har set den folketælling før. Jeg syntes, at jeg havde søgt i Nørre Kongerslev Sogn.

Har du en idé til hvordan jeg kan få bekræftet om han var soldat på Kronborg?

/Morten

Mette R Francke

#3
Hei

Ett forslag til Christian * ca 1827

Aalborg, Fleskum, Mou, Egense Bye, , 24, FT-1834, B6313
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Laust Christensen   11   Ugift      Hendes børn   
Christian Christensen   8   Ugift      Hendes børn   
Christen Christensen   4   Ugift      Hendes børn   
Johanne Marie Sørensdatter   13   Ugift      Hendes søsterdatter   
Christen Knudsen   30   Ugift      Hjulmand og inderste   


Kan det være han som dør i 1887 i en alder af 61 år ;Ålborg Nørre Kongerslev 1858-1888 ,oppslag 265.

Dåpen ?
Ålborg Mou 1813-1835 (ny utgave),oppslag 38
Far Christian Mogensen AAlborg ****
Mor Ane Margrethe Christiansen.

Mette
Mette R Francke

Gitte Johansen


Jeg kan følge ham her til som nr. 55. Prøv at få tydet det, der står.

Det er selvfølgelig hvis det er ham der er født her..


Ålborg, Mou, Ny, 1813-1835, opslag 38, nr. 197.



http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18521,1117857
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Her er moderen med.

Så det skulle være den rigtige, for der hvor jeg følger ham sidst er Nørre Kongerslev.


http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=2815#2815,91578
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Han er også her som nr. 27, men lægdsrullerne mellem de 2, tror jeg, mangler online.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480946#19862,1632113
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Morten Poulsen

#7
Tak til både Mette og Rikke

I lægdsbogen står der at sønnen hedder Christian Mogensen. Det lyder bekendt. Min farfar var usikker på om han hed Christian Christensen eller Mogensen, men han hedder jo nok begge dele så.

Kan I hjælpe mig med at følge Christians far Christen Mogensen.

Han er jo jf. kirkebogen af Aalborg(amt eller by?), men andet ved man jo ikke om ham ud fra dåbsattesten... Han er jo nok også fra Mou, men han fremgår ikke af folketællinger i Mou uanset hvordan jeg staver hans navn.


Gitte Johansen

#8
Hej Morten

Nu hedder jeg godt nok ikke Rikke, men jeg prøver alligevel.

I 1815 kommer han fra Aalborg. (opslag 201, i samme bog som vielse)

Vielse, 1813-1835, gl. opslag 174, nr. 22.

Det virker også som om har har tilnavnet Aalborg.

28 år i 1815

Kunne være ham her, alder passer.

Aalborg, Gislum, Ullits, Ullitz Bye, , 27, FT-1801, B8537
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Mogens Andersen    50    Gift   Mand    Bonde og Gaardbeboer   
Bodil Christensdatter    52    Gift   Hans Kone      
Christen Mogensen    14    Ugift   Deres Børn      
Niels Mogensen    12    Ugift   Deres Børn      
Kirsten Mogensdatter    16    Ugift   Deres Børn      
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#9
Jeg er ikke udlært i lægdsruller, så jeg kan ikke finde ud af, hvor han så kommer hen, men det kan en anden garanteret.

Nr. 69

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18233,1038500
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#10
Nr. 56.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18296,1061326

Den oven over er helt forkert, hvordan jeg i himlens navn har fået sat den ind, aner jeg ikke.

Nr. 36

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#18311,1064036
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Jeg kan se, du har fået tydet til 1. Jægerkorps vedr. Christian.


http://forsvaret.dk/JGK/Om%20Jægerkorpset/Historie/Pages/default.aspx

Som den første chef blev udnævnt major i infanteriet kammerherre Andreas Undall, han var født i Norge og da han kom til Helsingør på Kronborg, hvor Jægerkorpset blev stationeret, gik hans lille søn i norsk nationaldragt og den kom til at danne model for jægernes uniformer, der kom til at bestå af en grøn kjole, under denne bar jægerne en gul vest og gule bukser, på hovedet en opkrammet hat med hvid pon pon med grøn spids, på benene lange støvler istedet for infanteriets forhadte korte støvler. Jægerne som jo skulle våge om natten fik i stedet for telte udleveret et regnslag. De havde udleveret riffel og hirchfænger og trekantet bajonet. Mandskabet var hvervet og skulle bekende sig til en af de tre trosretninger: Lutheranere, de reformerte og katolicismen. Det var udvalgt personel, idet kongen bestemte at man skulle være dansk statsborger, "have et godt ydre", som det hed , "synes at have genie", det skulle dokumenters med attester at man var ustraffet, hvilket var usædvanligt, man så gerne at de udvalgte havde kendskab til skovvæsen eller var jægere, i hvertfald skulle de kunne skyde godt.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Morten Poulsen

Hej Gitte,

Undskyld at jeg kaldte dig Rikke.

Du er nu god backup og lidt af en smutvej til oplysninger om mine forfædre, så mange tak. Jeg tænker at min farfar også bliver glad, når han kan få bekræftet, hvor hans navn stammer fra - super fedt med den tekst om jægerkorpset.

De bedste hilsner fra min familie og mig