Info søges omkring slægten fra den gamle købmandsgård i Asserbo

Startet af Lise Østerberg Bahr, 21 Okt 2014 - 13:05

Forrige emne - Næste emne

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Jeg søger info omkring slægte fra den gamle købmandsgård i Asserbo.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Mike Lyng

Ejeren hed gennem mange år Knud Bahr. Jeg tror, nogle af børnene nu er med i forretningen.


mvh

Mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Lise Østerberg Bahr

Hej Mike


Tak for svar.

Men så er der nok flere af slagsen  "den gamle Købmandsgård i Asserbo.

Det er rigtigt at den gamle købmandsgård der nu er en Spar i Karsemosen er ved Knud Bahr.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Mike Lyng

Hej Lise


Jeg har arbejdet for min afdøde farbror. Han leverede gennem mange år kartofler til Købmandsgården/Bahr. Jeg pakkede og tog mod bestillinger i 80´erne. Jeg husker ikke andre muligheder end købmandsgården i Karsemose, som også af nogle kaldes for Asserbo


mvh mike
Slægtsnavne: Meulengracht, Spliid, Skotte (Gørløse), Veggerslev (Århus), Göring (Rendsburg), Maar (Strøby/Ørsted/Roskilde), Liungh (Præst i Ørsted), Reusler (Tyskland/Frederiksværk)

Lise Østerberg Bahr

Hej Mike.


Var det kartofler fra Grønnehavegård ?

Den der i.ø. har lagt baggrund for juliekalenderen i 2000 med Pyrus og for optagelserne til Ditte Menneskebarn - flere ?

Med venlig hilsen
lLse Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#5
Hej.

.......tilføjer lige, ad egen videre interesse.:
Ditte Menneskebarn, efter romanen af Martin Andersen Nexø, (ad Rønne Højskole/Askov Højskole) og en tid i DDR.
Han skrev jo også Pelle Erobreren, (ad Henrik Pontoppidan, der jo havde siddet i tante Annas hus og skrevet på Lykke Per må det have været).-, ad Tulipanhuset,  i Zytfensgade, Dragør, Malerinde Emma frk. Grubb og frk. musiklærerinde Anna Bahr).  (Universal Studios)


Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#6
Hej.

Området betegnedes omkring 1158 ASWARTH - ASWARTHS BODER - og sandflugten opstod 1600-tallet hvorefter stedet blev forladt.  (slotsruin)

Byerne ved Nordkysten er jo smeltet sammen, så der er sikkert flere "fine" gårde der kalder sig Den Gamle Købmandsgård, eller også har det været mange flere Købmandsgårde i området engang.

Med denne tråd, tænkte  jeg faktisk på Den gamle Købmandsgård,  (eller det er et gammelt billede, hvor det står på, jeg har set) hvor der er nogle firmaer, bl.a. en privat  ? fodterapeut eller også er det kommunens og bl.a. restaurant - Bella Luna, Halsnæs/Liseleje - (sjovt nok er der også en restaurant der hedder H. C. Andersen, men det ligner jo også den rene H. C. Andersen idyl.

Aswarth - kan vel sammenlignes med DYBBØL egentlig stammer fra en mand DYTTI- eller DYTTIs  enkeltgård, og tilnavnet Bøl pga. størrelsen, idet var noget småt, (i dag siger man for sjov og med varme til små "krudtugler" - "din lille bølle") og det er altså om de små.
Med venlig hilsen

Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#7
God morgen.


Mon der nogle der kender til en går benævnt Den gamle Købmandsgård (Nyvej 16) i Halsnæs/Melby/Liseleje ? der ligger et madsted (pizzaria m.v./mad ud af huset) (Bella Luna ?) (bortset fra Knud Bahr´s Købmandsgården i Karsemose) som jo kom frem, men som jeg ikke lige tænkte på i denne tråd.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Henrik Østerby

God morgen, Lise;
Jeg og min familie er yderst bekendt med området, denne tråd omhandler. Vi har haft sommerhus i nærheden i mange år. Købmand Knud Bahr er stadig-i hvert fald så jeg ham for ca. en måned siden i forretningen-aktiv i forretningen, sammen med hustru og to børn. Hans forretning er beliggende i "Købmandsgården", Helsingevej 155.
Den Gamle Købmandsgård ligger nærmere-faktisk i-Asserbo by, på Nyvej. Der har de seneste ca. 20-25 år været forskellige restauranter. Jeg erindre ikke, at den i nyere tid har været drevet som egentlig købmandsbutik. Men det vil jeg prøve at undersøge, hvis det er det, der har din interesse. Ved siden af ligger HC Andersen Huset, en anden restaurant, og overfor lå den gamle Asserbo Kro, som blev nedrevet og erstattet af FAKTA supermarked, vel for ca. 10-15 år siden. Min hustru er endnu mere bekendt med området, og kunne måske huske, hvem, der evt. drev den Gamle Købmandsgård. Men hun befinder sig desværre i udlandet disse dage.


Med venlig hilsen

Henrik

Lise Østerberg Bahr

Hej Henrik.


Det glæder mig, jeg vil blive glad for de informationer i kan grave frem. Tak mange gange på forhånd.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Margaret Campbell

Hej Lise

Du kunne prøve at spørge det lokal arkiv, om de ligger inde med oplysninger.

Industrimuseet Frederiks Værk, Arkivet
Torvet 18-20
3300 Frederiksværk
47720605

MvH Margaret Campbell

Lise Østerberg Bahr

Hej.

Der er noget om at lokalarkiverne er blevet lagt sammen, men jeg kan jo forsøge.

Tak for info.

Mvh
Lise