Vaccinationer i stedet for fødselsdatoer?

Startet af Rose Marie Spooner, 20 Okt 2014 - 00:01

Forrige emne - Næste emne

Rose Marie Spooner

I en forespørgsel om tydning i en vielse i Hobro, Onsild, Rander i 1856/112-19 er der kun noteret vacnt. 13. Juli 1832 af Wellerup ved gommen Niels Peder Espensen og vac. af Petersen Juni 1825 ved bruden Caroline Jensdtt.
Skulle jeg ud fra dette kunne tyde, hvornår de er født?
Vil meget gerne have hjælp til dette, som jeg ikke kan læse mig til i bøger.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Rose Marie Spooner

Karen Greve Straarup

Hej, er det disse her, i så fald får du fødselsår og -sogn og kan kontrollere det i kirkebøgerne.


Aalborg, Hindsted, Hørby, Hostruphuse, et huus, 104F1, FT-1860, D3016

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Peter Espensen 35 Gift inderste, dagleier, huusfader  Hørning Sogn Randers Amt 
Caroline Jensen 36 Gift hans kone  Vive Sogn Aalborg Amt 


Aalborg, Hindsted, Hørby, Hastruphuse Hørby Sogn, Et Huus- 2 familie, Nr. 7, FT-1880, C3299

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Peter Espensen 54 Gift Arbeidskarl                    Hørning Sogn 
Karoline Andersen 54 Gift Arbeidskarl                        Aastrup Sogn 


Venlig hilsen
Karen

Kim Melchior

Hej,

Jeg ville se om jeg kunne finde dem i 1860 folketaellinen eller en senere taelling. Det skulle give deres fodested samt alder.

Hvor jeg hovedsagligt har brugt vacinations oplysningerne er enten til at indkredse det omraade de er fra ved at soge i omraadet laegen practiserede eller ogsaa hjaelpe mig i en situation hvor jeg havde flere ved det samme navn der blev fodt inden for et aars tid, og jeg ikke var klar over hvilken person der var min. Jeg har saa fundet konfirmationerne for de paagaeldende personer. Mmange gange saa er der ogsaa skrevet en vacinations dato ind i forbindelse med konfirmationen, og saa er det bare et sporgsmaal om at matche datoerne op og saa ved jeg hvem af der er den person jeg sogte.

mvh,

Kim Melchior (USA)

Rose Marie Spooner

Hej til Karen! Nej det er ikke disse familier, men måske kan jeg bruge dine til videre forskning.Dem jeg kiggede efter var fra Hobro, Onsild, Randers. Men tak for oplysningerne.

Hej til Kim! Tak for dine oplysninger om brugen af vaccinationer. Det ser ud til at være meget forskelligt afhængig hvor i landet det er. Jeg har ikke selv været heldig at finde dem i folketællinger eller på anden vis. Men tak for din interesse.
Med venlig hilsen
Rose Marie Spooner

Ole Laursen-W.

Hej Rose,

Citat fra: Rose Marie Spooner [10543] Dato 20 Okt 2014 - 00:01
Skulle jeg ud fra dette kunne tyde, hvornår de er født?

Ofte blev børnene vaccinerede for kopper omkring et års alderen, typisk interval er ½-3 år, men jeg har set børn der først er vaccineret som 7 årige.

Så du kan fint bruge det som redskab til at indsnævne fødeår og, som Kim skriver, kombinere med område hvor lægen praktiserede.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Gitte Johansen

Hej Rose Marie

Den Karen har fundet er da rigtig nok.

Niels Peter Espensen bliver konfirmeret i

Randers, Hørning, ny, 1833-1850, opslag 77, nr. 2, vacc. 13. juli 1832 af Wellerup.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Caroline bliver konfirmeret i

Ålborg, Rostrup, ny, 1813-1841, opslag 68, nr. 7 ii 1838, vacc. i juni 1825 af Petersen.

Aalborg, Hindsted, Rostrup, Brekjærshuus, et Huus, 54, FT-1834, B4085
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Maren Christensdatter    45    Gift       Huuskone, lever af sin Jordlod.   
Caroline Jensdatter    10    Ugift       hendes Datter   
Anders Larsen    59    Enke(mand)       Indsidder og Hegelmager   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com