Hvornår dør Mogens Jensen Staanum fra vivild?

Startet af Ulla Bente Hornbæk Hansen, 16 Okt 2010 - 18:15

Forrige emne - Næste emne

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Han er født døbt 14. sept. 1751 i vivild.
Gift med Karen Jensdatter, også fra Vivild.
Jeg har ham i FT 1801 men ikke i 1834
Jeg kan simpetlhen ikke finde ham.
Har været gennem kirkebøgerne fra Vivild kirke lige fra 1692-1843.
Han hustru karen Jensdatter dør 12. marts 1840, og hun har været enke siden 1834.

Måske har jeg overset noget.
Er der nogen, der kender til ham?

Ulla Hansen

Hans Poulsen

Hej Ulla

"..og hun har været enke siden 1834..".

Skal sætningen tages bogstaveligt?

Kunne hun fx have været enke fra 1802, 1812, 1822, 1832 og alle andre år indimellem?

- og du har selvfølgelig ledt efter ham både under navnet Jensen og navnet Staanum?

Staanum ligger i Kristrup sogn - gad vidst, om han benyttede det sognenavn. Ikke som soldaternavn, da han var for gammel til at komme i lægdsrullen, da den blev oprettet i 1787.

Et lille fif: Løb dødsfaldene igennem én gang til - spring bogstaverne over og se alene på alderen fra 50 år og opefter. Så går det tjepla.





Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Peder Blommegård

Hej Ulla.
Jeg tror at Mogens Staanum er den samme som den Mogens Kok som dør 1832, opslag 155.
Så vidt jeg husker, er han også tidligere blevet kaldt "Kok".

Venlig hilsen
Peder Blommegård

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Ja, Karen Jensdatter kan være blevet enke hvilket som helst år efter 1801.
Jeg har godt set navnet Mogens Kok, men jeg er ikke sikker på, det er den samme. Hvorfor skulle han pludselig hedde Kok?
Jeg er sikker på, han har/familien taget navnet Staanum efter byen ved Kristrup. Der er nemlig flere med mænd med navnet Staanum.
Datteren Kirsten bliver konfirmeret 1812, og søsteren mette 1811, og der står de nævnt som datter af Mogens Jensen og ikke afdøde Mogens Jensen. Men det er jo heller ikke sikkert, faderen vil stå som afdød, selv om han er det.
Jeg må videre i kirkebøgerne.

Tak for jeres hjælp.
Ulla

Kurt Nielsen

Hej Ulla.

Jeg har samme Mogens, og efter det jeg har, hedder konen Kok, så det er nok derfor han kaldes Kok.

1.   Karen Jensdatter Koch,  * 1760 i Vivild, døbt 23 mar 1760,  † 12 mar 1840.
   
   Hun blev gift med Mogens Jensen Staanum,  * 1751 i Vivild, døbt 9 sep 1751, stilling: Gårdfæser i Vivild.

Forældre

2.   Jens Jensen Koch,  * 1732 i Nørager, stilling: Fæstegårdmand i Vivild,  † 1785 i Vivild.  Han blev gift med Maren Rasmusdatter, gift 9 nov 1759 i Vivild.

3.   Maren Rasmusdatter,  * 1736 i Vivild,  † 1807 i Vivild.

Bedsteforældre

4.   Jens Pedersen Koch,  * 1702,  † 1742 i Vivild.  Han blev gift med Karen Pedersdatter, gift 26 okt 1727 i Vivild.

5.   Karen Pedersdatter,  * 1706,  † 1781 i Vivild.

6.   Rasmus Jensen,  * 1705,  † 1763 i Vivild.  Han blev gift med Mette Michelsdatter, gift 19 okt 1732 i Vivild.

7.   Mette Michelsdatter,  * 1703 i Lystrup Vivild,  † 1769 i Vivild.

Oldeforældre

8.   Peder Koch,  † efter 1702.

14.   Michel Nielsen,  * i Lystrup Vivild,  † 1707 i Vivild.  Han blev gift med (2) nn.

15.   nn.




Ulla Bente Hornbæk Hansen

Tak for alle svar.
Så fik jeg det hele på plads.
Jeg er også helt firkantet i øjnene.

Nu vil jeg blønne jeres venlig hjælp med at lave mig en kop kaffe.

Tusind tak. ::)

Hilsen
Ulla

Karin Jørgensen

Jeg har også Mogens Jensen Staanum, men han er døbt den 19.9.1751 (Vivild 1692-1813, opslag 133). Jeg har hans forældre som Jens Andersen Staanum og Maren Mogensdatter Krog, de er ~ 15-10-1750.

Men - har I mere om Jens Andersen Staanum? (Marens forældre har jeg som Mogens Andersen Krog og Mette Christensdatter).

Hilsen Karin

Kurt Nielsen

Hej Karin.

Har du dette.

Jens Andersen Staanum født ca. 1723 og begravet 10 Jan. 1768 i Vivild.
Hans far er Anders Bonde Staanum født ca. 1671 af Tøjstrup Vivild
han dør 1735 i Tøjstrup og begraves 11 April.

Mvh. Kurt Nielsen

Karin Jørgensen

Hej Kurt.

Mange tak for oplysningerne, dem havde jeg ikke. Har du yderligere dokumentation f.eks. skifter?

Hilsen Karin

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Tak til alle jer, der giver os alle de gode oplysninger.
Jeg er bestemt også interesseret i skifter o. lign.
Jeg fik en masse på plads via jeres oplysninger.

Tak
Ulla Hansen

Knud Højrup

Citat fra: Kurt Nielsen Dato 17 Okt 2010 - 15:37

Jens Andersen Staanum født ca. 1723 og begravet 10 Jan. 1768 i Vivild.
Hans far er Anders Bonde Staanum født ca. 1671 af Tøjstrup Vivild
han dør 1735 i Tøjstrup og begraves 11 April.

Mvh. Kurt Nielsen

Ifølge mine informationer er Jens Andersen Staanum født 1722 i Staanum og døbt 6. april 1722 i Kristrup, søn af Anders Bonde og Karen Sørensdatter, den sidste født 1694 i Staanum og døbt 21/1 1694 i Kristrup.

Den Anders Staanum der dør i Tøjstrup, Vejlby sogn i april 1735 hedder Anders Nielsen Staanum født 1675 i Voer og gift med Maren Andersdtr død maj 1706 i Tøjstrup og begr. 13/5 1706 i Vejlby. Han fæster 28/4 1706 et boel i Tøjstrup ejet af Hevringholm.

Mvh Knud Højrup

Karin Jørgensen

Tak for de nye oplysninger. Jeg har set på Kristrup kb, desværre er de fødte for utydelige for mig på AO. Er det der, du har dine oplysninger fra?

Under viede har jeg på opslag 197 set:
4.5.1691: Søfren Kieldsen ~ Maren Nielsdatter og
1 pt 1711 Anders Bonde ~ Karen Sørensdatter.

I skifteuddrag fra Bruusgaard har jeg:

148, 10. januar 1730, Staanum
Maren Nielsdatter, død, Christen Pedersen, enkemand. Hendes børn:
Kield Sørensen i Munkdrup
Jens Sørensen Kok i Ølst
Karen Sørensdatter ~ Anders Rasmussen i Staanum
Anne Sørensdatter ~ Jørgen Andersen i Munkdrup
Lisbeth Sørensdatter ~ Rasmus Jensen i Borup
Maren Sørensdatter, 23.

Kan det være vores Anders Bonde og Karen Sørensdatter?

Hilsen Karin




Karin Jørgensen

Til Kurt Nielsen.

Hvor har du fundet Jens Andersen Staanum begravet 10.1.1768?
Jeg leder forgæves efter ham i Vivild (1767-1770, opslag 178-184).

Hilsen Karin

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Jeg kan heller ikke finde hans død i Vivild. Kan slet ikke finde netop dette år.

Kurt Nielsen

Hej.

Jeg har lige haft kontakt, med ham jeg har fået oplysningerne fra.
Han kunne se, det var noget han havde fundet på FS.
Jeg har så selv været ved at kontrollere, og kan heller ikke finde ham død i Vivild.

Mvh. Kurt Nielsen

Anette Korsgaard

#15
Hej Ulla

Mogens Jensen Staanum er min 3 x tipoldefar  :)

Jeg var ikke opmærksom på forbindelsen Koch/Staanum......

Forbindelse mellem Staanum og Koch bliver tydelig hvis man kigger i Vivild Kirkebog 1692-1813 opslag 243 hvor datteren Mette bliver født med forældrene Mogens Jensen Koch og Karen Jensdatter men døbt med forældrene Mogens Jensen Staanum og Karen Jensdatter.

Da sønnen Jens Mogensen bliver gift i 1823 bor han hjemme hos sin far, Mogens Kok.....altså måtte han være død mellem 1823 og 34......

Og Mogens Kok fandt jeg under døde i KB for Vivild 1832-43 opslag 155  Død 22. januar, begravet 30. januar som Peder Blommegaard skrev tidligere.
Mange hilsner
Anette Korsgaard
Hjemmeside:Anettes.dk
DIS medl. 9481

Karin Jørgensen

Jens Andersen Staanum

Jeg har måske fundet noget: I registret til skifteprotokol for Hevringholm (fundet på www.wadschier.dk) er et skifte efter Jens Andersen Staanum, Vivild, registreret 13. januar 1768, fol. 255. Han er gift med Maren Mogensdatter. (Det skifte kunne jeg godt tænke mig at se, da hans familie jo nok er værger for børnene).

Også kirkebogen fra Kristrup har jeg søgt i, og fundet indførsler for Staanum:
opslag 129-134: døbte
opslag 197-198: viede
opslag 290-292: begravede.

Hilsen Karin

Karin Jørgensen

Hvis Karen Sørensdatter fra skiftet 148, 10. januar 1730 er mor til Jens Andersen Staanum,
så er hendes far Søren Kieldsen. Han er viet i Staanum 4.5.1691 (opslag 197) med Maren Nielsdatter. Søren Kieldsen + 66 år qvasimog 1710 (opslag 290). Han var gift 1 med Anne ? begravet 21 pt 1690, og fik børn 1682: Maren + 1682, 1683: Maren, 1685:Kield og 1688: Christen.

Moderen Maren Nielsdatter ~ 2 Christen Kongaard festo Mich 1710. Christen Konggaards hustru Maren (Christensdatter begravet 3. adv. 1729 61 år (opslag 292).

Men Brusgård skifte nr. 158, 27 maj 1766, Ølst:
Maren Sørensdatter død
Christen Simonsen enkemand. Hendes arvinger:
Helsøster Karen Sørensdatter, enke hos sin søn Jens ? i Kristrup
helbror Jens Sørensen er død: datter Maren Jensdatter ~ Jens Sørensen i Århus
helsøster Ane Sørensdatter ~ Peder Brøste i Askildrup: 3 børn nævnes i skiftet
Elisabeth Sørensdatter død ~ Rasmus Jensen i Vorup (1730 står der Borup): 5 børn som også nævnes.

Skifterne fra Brusgård har jeg fundet på nettet, og spørgsmålet er hvad ? efter Jens i Kristrup betyder.

Hvis det er Jens Andersen Staanum fra Vivild, skulle Karen Sørensdatter jo være der - men den kirkebog er jo ligeså mangelfuld som den fra Kristrup.

Hilsen Karin

Karin Jørgensen

Jens Andersen Staanum kan meget vel være begravet i Vivild den 10. januar 1768. På opslag 179 kan første kolonne af næste side ses, og der er 2 begravelser den 10. januar. Ved at følge folienumrene fandt jeg ud af at fol. 90a og 90b mangler i affotograferingen på AO, idet opslag 180 er fo. 91a.

Hilsen Karin

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Kære Karin

Jeg ser først nu din mail grundet ferie.

jeg vil gå det hele igennem, og hvis jeg har nyt, hører du fra mig.

godt nytår
Ulla

Ulla Bente Hornbæk Hansen

Karin, Jens Staanum er jo Karen Sørensdatters søn, og hun bor åbenbart hos sin søn i Kristruo på det tidspunkt. Måske er hun blevet enke. Hun dør jo ca. 1730 - altså året efter Maren Sørensdatter.
Jeg har desværre ikke hendes død, men den må stå i Kristrup kirkebog.
Mon ikke Jens Staanums farfar hed Jens. Faderen til Jens Staanum hedder Anders Bonde (Staanum). De har taget navn efter byen. Men jeg har hverken farmoderen eller farfaderen til Jens Staanum.
Men det undrer mig, Karen Sørensdatter bor hos sønnen jens, idet handes mand Anders Bonde Staanum først dør 1735.
Har du svar på det?

Hilsen
Ulla

Bjørn Sommer

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=196986#196986,32836937 -

Link til skiftet 13/1 1768 efter JENS ANDERSEN STAANUM i Vivild. -

Enkens lavværge var hendes broder ANDERS MOGENSEN i Vivild. -
Børnene var repræsenteret af deres farbroder PEDER ANDERSEN STAANUM i Vivild. -

Bjørn Sommer

#22
Citat fra: Knud Højrup Dato 24 Dec 2010 - 15:39
Citat fra: Kurt Nielsen Dato 17 Okt 2010 - 15:37

Jens Andersen Staanum født ca. 1723 og begravet 10 Jan. 1768 i Vivild.
Hans far er Anders Bonde Staanum født ca. 1671 af Tøjstrup Vivild
han dør 1735 i Tøjstrup og begraves 11 April.

Mvh. Kurt Nielsen

Ifølge mine informationer er Jens Andersen Staanum født 1722 i Staanum og døbt 6. april 1722 i Kristrup, søn af Anders Bonde og Karen Sørensdatter, den sidste født 1694 i Staanum og døbt 21/1 1694 i Kristrup.

Den Anders Staanum der dør i Tøjstrup, Vejlby sogn i april 1735 hedder Anders Nielsen Staanum født 1675 i Voer og gift med Maren Andersdtr død maj 1706 i Tøjstrup og begr. 13/5 1706 i Vejlby. Han fæster 28/4 1706 et boel i Tøjstrup ejet af Hevringholm.

Mvh Knud Højrup


JENS ANDERSEN STAANUM i Vivild var bror til PEDER ANDERSEN STAANUM i Vivild og til NIELS ANDERSEN STAANUM i Vivild, og må derfor, ligesom disse, være født i Vejlby Sogn, Søbderhald Herred, Randers Amt.

Deres far:
ANDERS NIELSEN STAARUP i Tøjstrup, Vejlby Sogn kan ses at have følgende børn:

a) NIELS ANDERSEN STAANUM i Tøjstrup (døbt 2/4 1702 i Vejlby fra Vejlby). Faddere: Thomas Rasmussen, Rasmus Ring, Anders Rasmussen, Maren Jensdatter, Birgitte Andersdatter. Trolovet 20/11 1729 og gift 6/1 1730 i Vejlby Kirke med Anne Rasmusdatter af Tøjstrup. Far til MAREN NIELSDATTER STAANUM (døbt 25/8 1730 i Vejlby Kirke). – MAREN NIELSDATTER STAANUM (døbt 29/9 1731 i Vejlby Kirke). -

b) PEDER ANDERSEN STAANUM (f. i Vejlby og døbt 20/1 1704). Faddere: Thomas Rasmussen, Espen Rasmussen, Jens Rasmussen, Ånne Jensdatter, Maren Pedersdatter. –

c) MAREN ANDERSDATTER STAANUM (døbt 6/11 1707). Faddere: Anders Jensen, Niels Jensen, Rasmus Christensen, Else Rasmusdatter, Karen Sørensdatter. –

d og e) JOHANNE ANDERSDATTER STAANUM (døbt 6/4 1710, begr. 12/1 1716 i Vejlby) og ANNE ANDERSDATTER STAANUM (døbt 6/4 1710). Faddere: Niels Fisker, Jens Rasmussen, Peder Christensen, Kirsten Rasmusdatter, Maren Mouridsdatter. Ingeborg Andersdatter, Karen Sørensdatter. –

f) PEDER ANDERSEN STAANUM (døbt 17/2 1712 i Vejlby Kirke) blev trolovet 18/10 1743 og gift 10/11 1743 i Vivild Kirke med Birgitte Lauridsdatter af Vivild. – Far til: ANDERS PEDERSEN STAANUM i Vivild (døbt 9/9 1744 i Vivild Kirke). Faddere: Anders Thomasen, Jørgen Sorvad, Knud Thomasen, Anne Sørensdatter og Mette Jens Rings. –

g)  RASMUS ANDERSEN STAANUM (døbt 29/4 1714). Faddere: Niels Jensen, Anne Ibsdatter, Ingeborg Andersdatter, Ester Sørensdatter. –

h) NIELS ANDERSEN STAANUM i Vivild (døbt 25/10 1716 i Vejlby Kirke fra Tøjstrup, begr. 22/7 1770 i Vivild). Faddere: Søren Lauridsen, Anders Klog, Jens Bjerre, Kirsten Rasmusdatter og Gertrud Nielsdatter. Blev trolovet 6/4 og gift 28/10 1747 i Vivild Kirke med Mette Nielsdatter af Vivild. – Far til: MAREN NIELSDATTER STAANUM (døbt 22/3 1749). Faddere: Mette Rasmusdatter, Anne Rasmusdatter, Peder Andersen, Rasmus Jensen, Anders Thomasen. – ANDERS NIELSEN STAANUM (døbt 7/7 1755 i Vivild). Faddere: Karen Pedersdatter, Maren Nielsdatter, Knud Thomsen, Anders Jonasen, Peder Andersen. – 

i) JENS ANDERSEN STAANUM i Vivild (f. ca. 1722 i Tøjstrup, Vejlby Sogn). - Ikke noteret i kirkebogen.

j) ANNE ANDERSDATTER STAANUM (døbt 24/9 1724). Faddere: Niels Fisker, Niels Andersen, Anders Smed og Thomas Bødkers kone.  -

- - -


Brødrene er flere gange faddere ved JENS ANDERSEN STAANUMs børns dåb i Vivild kirke:

ia) MOGENS JENSEN STAANUM (døbt 19/9 1751 i Vivild). Faddere: Karen Rasmusdatter, Birgitte Laursdatter, Niels Staanum, Jens Pedersen, Michel Pedersen. –

ib) ANDERS JENSEN STAANUM (døbt 3/6 1753). Faddere: Maren Rasmusdatter, Anna Mogensdatter, Niels Andersen, Niels Thomsen, Anders Mogensen.  – 

ic) ANNE MARIE JENSDATTER STAANUM (døbt 18/7 1756). Faddere: Maren Nielsdatter, Mette Nielsdatter, Anders Thomsen, Peder Staanum, Niels Pedersen. -

id) METTE JENSDATTER STAANUM (døbt 29/10 1758, begr. 2/1 1765 i Vivild). Faddere: Birgitte Jensdatter, Dorthea Andersdatter, Anders Thomsen, Niels Andersen, Anders Sørensen. -

ie) KNUD JENSEN STAANUM (døbt 18/1 1761). Faddere: Birgitte Jensdatter, Karen Rasmusdatter, Niels Andersen, Niels Nielsen, Christen Hougesen. –

if) MAREN JENSDATTER STAANUM (døbt 15/3 1763). Faddere: Maren Nielsdatter, Maren Rasmusdatter, Peder Andersen, Niels Andersen, Rasmus Nielsen. – 1787 tjente hun på Løvenholm, Gjessing Sogn, Sønderhald Herred, Randers Amt. -

ig) CHRISTEN JENSEN STAANUM (døbt 7/7 1765, begr. 6/11 1765 i Vivild). Faddere: Min søster Else Magdalene Thorup, Dorthe Andersdatter, Peder Staanum, Michel Halling, Niels Thomsen. –

ih) METTE JENSDATTER STAANUM (døbt 4/11 1766). Faddere: Nille Nielsdatter, Maren Nielsdatter, Peder Staanum, Niels Andersen, Christen Hougesen. –


Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.


Gert Mogensen

Min 3x tipoldefar Mogens Jensen Kok/Stånum døde den 22 januar 1832 74 år gl. begravet i Vivild den 30 januar samme år.