Forfatter Emne: Modstridende oplysninger – kan personerne være de samme?  (Læst 3148 gange)

Mikkel Eide Eriksen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 5.407
  • Kontakt: mikkel.eriksen@gmail.com
Hej

Min forfader Thomas Jørgensen blev født 10. juli 1797 i Oureby, Sakskøbing landsogn, og døbt 22. september samme sted (opslag 23 i ny udgave). Forældrene var inderste Jørgen Thommesen og hustru Susanne Jørgensdatter. De blev trolovet 19. januar 1796 og copuleret 4. maj 1796 i Sakskøbing (opslag 139 i ny udgave), han var ungkarl, hun var enke.

Thomas bliver konfirmeret 12. april 1812; der står han er søn af "Indst: Jørgen Thomsen" men det kan ikke siges med sikkerhed om faderen lever.

Thomas Jørgensen bliver i 1797 indskrevet i lægdsrullen med faderen "Jørgen Thommesen" og navnet "Staale" som så er overstreget og rettet til "Thomas".

Så langt, så godt.

Ved søgning i folketællingen 1801 finder jeg følgende 4-årige Thomas med mor Susanne:

Citér
Maribo, Musse, Sakskøbing Landdistrikt, Ourebye, , 106, FT-1801, B8227

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Hansen 49 Gift manden husmand med jord og dagleier
Maren Hansdatter 50 Gift hans kone  
Jørgen Christensen 7 Ugift deres søn  
Susanne Stolles 40 Enke efter 1ste ægteskab logerende lever af almisser
Thomas Stollesen 4 Ugift hendes søn  

Se evt. mit gamle indlæg ang. tydning

Navnet Stolle/Staale peger på at det er den rette familie. Jørgen Thommesen må i så fald være død 1797-1801, men jeg kan ikke finde ham død i Sakskøbing KB. I lægdsrullen får han afsked 1796 og kan derfor ikke spores længere frem.

Jeg har undersøgt "Susanne Stolles" nærmere og er kommet til følgende (alle i Sakskøbing KB):

Stole Ellingsen og Susanne Pedersdatter trolovet 16. juli 1790 (opslag 95 i 1776-1793 ny), copuleret 12. november samme år (opslag 115). Jeg finder tre børn:

- Berthe Marie døbt 9. september 1791 (opslag 60). Konfirmeret 1806, er i tjeneste hos bonde Christian Pedersen som 9-årig i FT 1801. Bliver iflg. FamilySearch viet 1841 i Østofte.
- Engelbrecht døbt 4. november 1792 (opslag 64). Konfirmeret 16. april 1809. Er i tjeneste hos bonde Morthen Sørensen som 8-årig i FT 1801. Bliver iflg. FamilySearch viet i Radsted 1832.
- Margrethe døbt 26. december 1793 (opslag 6 i 1793-1815). Hende kan jeg ikke finde hverken død, konfirmeret, eller i FT 1801.
- de får så vidt jeg kan se ikke nogen søn Thomas.

Susanne Pedersdatter/Staale kan ses som enke og fattiglem i Sakskøbing FT 1834+40+45+50. Hun dør 24. april 1853 (Sakskøbing ny opslag 431). Tidligere ægtefæller nævnes ikke. Arvinger nævnes ikke i skifteprotokollen.

Stolle/Stole/Staale Ellingsen kan jeg ikke finde død i Sakskøbing. Han er ej heller i Sakskøbing Byfogeds skifteprotokols navneregister, eller samme for Musse herred. Jeg ser ham ikke i lægdsrullen for Sakskøbing 1792. Hvad er iøvrigt hans titel ved trolovelsen? "[Skibs?] Koch"? Kan det tænkes at han er sejlet ud og forlist uden at det fremgår af kirkebogen i Sakskøbing?

Det er et stort problem at Susanne – hvis hun er den samme – konsekvent kaldes Pedersdatter ifb. med Stolle Ellingsen, og Jørgensdatter ifb. med Jørgen Thommesen. Jeg har ikke nogen god forklaring på dette. Det er heller ikke ideelt at hun kun er enke efter første ægteskab i FT 1801, men var allerede enke da hun blev gift med Jørgen.

På den anden side peger navnet Staale i Thomas Jørgensens lægdsrulle på at han er identisk med Thomas Stolle i FT 1801.

Hvordan kan jeg få kabalen til at gå op?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 5.407
  • Kontakt: mikkel.eriksen@gmail.com
Sv: Modstridende oplysninger – kan personerne være de samme?
« Svar #1 Dato: 14 Okt 2014 - 19:22 »
Det tredje Staale/Stolle-barn, Margrethe, er ikke død tidligt: Hun blev gift med en Peiter/Peder Larsen i 1827 og ses i FT 1834+40+45 med mand og børn. Hun må være konfirmeret udenfor sognet, men hvor? Jeg kan ikke se hende i FT 1801 Maribo amt med forskellige variationer på navnet.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 5.407
  • Kontakt: mikkel.eriksen@gmail.com
Sv: Modstridende oplysninger – kan personerne være de samme?
« Svar #2 Dato: 15 Okt 2014 - 16:55 »
Staale Ellingsen var matros/skibskarl. Navnet synes at pege på Norge, men hvordan er han så kommet til Sakskøbing? Og hvor bliver han af efter 1793? Hvis han er død udensogns 1793-1796 må der være kommet melding tilbage for at Susanne kunne gifte sig igen, hvis hun er den samme. Hvor kan sådan en melding findes?
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 5.407
  • Kontakt: mikkel.eriksen@gmail.com
Sv: Modstridende oplysninger – kan personerne være de samme?
« Svar #3 Dato: 18 Okt 2014 - 18:46 »
Er der slet ingen der har et bud på hvordan jeg kommer videre?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 5.407
  • Kontakt: mikkel.eriksen@gmail.com
Sv: Modstridende oplysninger – kan personerne være de samme?
« Svar #4 Dato: 24 Okt 2014 - 11:07 »
Nu har jeg endelig fundet skiftet efter Staale Ellingsen 21. marts 1795 på Orebygård Gods:

Arkivalier Online (lavere opløsning men lidt mørk)
FamilySearch (højere opløsning, men ret lys)

At han er død ca 1795 passer ind i ovenstående, men Susanne kaldes stadig Pedersdatter.

Jeg kan desværre ikke finde Jørgen Thommesen i Orebygård Gods' skifteprotokol.

Har desuden undersøgt om Jørgen havde forladt Susanne og var strøget til Nakskov hvor der findes en brændevinskarl & værtshusmand med det navn og omtrent samme alder, men han dør uden børn 1808 og lader ifølge sine søskendes opholdssteder til at stamme fra Tillitse hvorimod "min" kommer fra Hunseby.

Så nu sidder jeg fast igen. Det jeg mangler er noget der kan vise om Susanne Jørgensdatter er den samme som Susanne Staale/Pedersdatter. Hvis hun ikke er den samme, hvor bliver hun så af? Og hvor bliver Jørgen Thommesen af?

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 5.407
  • Kontakt: mikkel.eriksen@gmail.com
Sv: Modstridende oplysninger – kan personerne være de samme?
« Svar #5 Dato: 12 Aug 2016 - 13:35 »
Hej!

Jeg har fundet denne familie i Hunseby, som måske kan give forklaringen på navneskiftet mellem Jørgensdatter/Pedersdatter:

Citér
No 3, d 14 April [1760] troloved Peder Jørgens Larsen
med Enke Ane Catrine Johannesdatter i Anderstrup
Som Forløftningsmænd underskrives
Viede d 1ste Julij
Iohannes [Iochumsen] Mads Heningsen

Opslag 113, No 3:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=151807#151807,25246448

Dette ægtepar får så vidt jeg kan se mindst to børn:
- Susanne, døbt 5. april 1761 (opslag 51, No. 11, Dom. misericord.) – alderen passer med Susanne i FT 1801
- Birthe Marie, døbt 30. januar 1763 (opslag 52, No. 3, Dom. septuag.)

At faderen kaldes Peder Jørgens Larsen kan så forklare Susannes skiftende efternavn. Berthe Marie Staalesdatter fra 1791 (se første indlæg) kan være opkaldt efter sin moster Birthe Marie fra 1763...?

Det forklarer stadig ikke hvor Jørgen Thommesen bliver af, og hvorfor Susanne kun er enke efter første ægteskab i 1801. Kan årsagen mon være at de er blevet separeret/skilt 1797–1801 – så er hun jo ikke 2 gange enke...?

Holder det vand? :)

mvh
Mikkel

PS: Rettet link til Staales skifte (opslag 280):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16070498#130404,33887343
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

  • Medlem
  • Bruger med indlæg
  • Indlæg: 5.407
  • Kontakt: mikkel.eriksen@gmail.com
Sv: Modstridende oplysninger – kan personerne være de samme?
« Svar #6 Dato: 02 Sep 2016 - 11:59 »
Susanne Pedersdatter/Staale er iflg. FT 1845 og 1850 født i Skelstrup, Hunseby.

Susanne og Birthe Marie fra sidste indlæg er netop født i "Schielstrup", Hunseby, så det må bestemt være hende der bliver gift med Staale Ellingsen.

Jeg har fundet faderens skifte i Engestofte gods' skifteprotokol:

Citér
Ao 1766 d: 29. Juny, blev af mig underskriefne Ole Hansen, paa mit Herskabs Vegne
Velædle Hr Jørgen Wichmand til Engestofte Gaard, forretaget Registrering og vurdering effter afgangne
Huusmand Peder Larsen i Schielstrup, og tillige at Skiffte og deele imellem Hans effterladte Enke, [nav]
Anna Catharine Johannis Datter paa den eene, og deres sammen avlede og i liffe værende Børn, som
ere 2de Døttre, Nem: Susanna Peders Datter 4 aar og den yngste Berte Maria Peders Datter 3 aar gl samt
Sterfboens Creditorer paa den anden side, paa de umyndiges vegne var mødt deres Mosters Mand, [nav]
Laurs Skoufoged paa Engestofte bøgeskov, [dem bedst at be..pagte], og paa Enkens vegne som Laugværge Rasmus Christensen
af Engestofte, saa var og tilstede 2de vurderingsmænd Navnl: Knud Stisen og Ole Jørgensen begge af Schielstrup, og
er da forretningen saaledes som følger.

[etc...]

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=141924#141924,34707917

Ane Cathrine var datter af Johannes Jochumsen (hendes forlover ovenfor) og Birthe Marie Hansdatter i Engestofte sogn (skifte efter Birthe Marie 7. januar 1760 Engestofte). Hun var gift med Peder Haagensen før hun blev gift med Peder Jørgens Larsen (skifte efter Haagensen 13. marts 1760).

Værgerne Lars (Jensen) Skovfoged og Rasmus Christensen var begge gift med døtre af Johannes Jochumsen, de ses i hhv. Maribo købstad og Engestofte sogn i FT 1787.

Jeg kan dog ikke finde hverken begravelse eller skifte efter Ane Cathrine Johannesdatter. De kunne ellers måske af- eller bekræfte hvorvidt Susanne Pedersdatter er identisk med Susanne Jørgensdatter (fx. hvis hun nævnes med Jørgen Thommesen)...

Jeg ser heller ikke navnet "Jørgen" ellers brugt om Peder Larsen i Hunseby andre steder end ved vielsen 1760, og det nærmeste jeg kommer på en begravelse er 13. marts 1763 (hele 3 år før skiftet!) for en Per Larsen med et utydeligt tilnavn:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,113894.0.html

Er der slet ingen der har lyst til at komme med deres tanker om mit dilemma? :-[

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986