Hej
Min forfader Thomas Jørgensen blev født 10. juli 1797 i Oureby, Sakskøbing landsogn, og døbt 22. september samme sted (opslag 23 i ny udgave). Forældrene var inderste Jørgen Thommesen og hustru Susanne Jørgensdatter. De blev trolovet 19. januar 1796 og copuleret 4. maj 1796 i Sakskøbing (opslag 139 i ny udgave), han var ungkarl, hun var enke.
Thomas bliver konfirmeret
12. april 1812; der står han er søn af "Indst: Jørgen Thomsen" men det kan ikke siges med sikkerhed om faderen lever.
Thomas Jørgensen bliver i 1797 indskrevet i lægdsrullen med faderen "Jørgen Thommesen" og navnet "Staale" som så er
overstreget og rettet til "Thomas".
Så langt, så godt.
Ved søgning i folketællingen 1801 finder jeg følgende 4-årige Thomas med mor Susanne:
Maribo, Musse, Sakskøbing Landdistrikt, Ourebye, , 106, FT-1801, B8227
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Hansen 49 Gift manden husmand med jord og dagleier
Maren Hansdatter 50 Gift hans kone
Jørgen Christensen 7 Ugift deres søn
Susanne Stolles 40 Enke efter 1ste ægteskab logerende lever af almisser
Thomas Stollesen 4 Ugift hendes søn
Se evt. mit gamle indlæg ang. tydning
Navnet Stolle/Staale peger på at det er den rette familie. Jørgen Thommesen må i så fald være død 1797-1801, men jeg kan ikke finde ham død i Sakskøbing KB. I lægdsrullen får han
afsked 1796 og kan derfor ikke spores længere frem.
Jeg har undersøgt "Susanne Stolles" nærmere og er kommet til følgende (alle i Sakskøbing KB):
Stole Ellingsen og Susanne
Pedersdatter trolovet 16. juli 1790 (opslag 95 i 1776-1793 ny), copuleret 12. november samme år (opslag 115). Jeg finder tre børn:
- Berthe Marie døbt 9. september 1791 (opslag 60). Konfirmeret
1806, er i
tjeneste hos bonde Christian Pedersen som 9-årig i FT 1801. Bliver
iflg. FamilySearch viet 1841 i Østofte.
- Engelbrecht døbt 4. november 1792 (opslag 64). Konfirmeret
16. april 1809. Er i
tjeneste hos bonde Morthen Sørensen som 8-årig i FT 1801. Bliver
iflg. FamilySearch viet i Radsted 1832.
- Margrethe døbt 26. december 1793 (opslag 6 i 1793-1815). Hende kan jeg ikke finde hverken død, konfirmeret, eller i FT 1801.
- de får så vidt jeg kan se ikke nogen søn Thomas.
Susanne Pedersdatter/Staale kan ses som enke og fattiglem i Sakskøbing FT 1834+40+45+50. Hun dør 24. april 1853 (Sakskøbing ny opslag 431). Tidligere ægtefæller nævnes ikke. Arvinger
nævnes ikke i skifteprotokollen.
Stolle/Stole/Staale Ellingsen kan jeg ikke finde død i Sakskøbing. Han er ej heller i Sakskøbing Byfogeds skifteprotokols navneregister, eller samme for Musse herred. Jeg ser ham ikke i lægdsrullen for Sakskøbing 1792. Hvad er iøvrigt hans titel ved trolovelsen? "[Skibs?] Koch"? Kan det tænkes at han er sejlet ud og forlist uden at det fremgår af kirkebogen i Sakskøbing?
Det er et stort problem at Susanne – hvis hun er den samme – konsekvent kaldes Pedersdatter ifb. med Stolle Ellingsen, og Jørgensdatter ifb. med Jørgen Thommesen. Jeg har ikke nogen god forklaring på dette. Det er heller ikke ideelt at hun kun er enke efter første ægteskab i FT 1801, men var allerede enke da hun blev gift med Jørgen.
På den anden side peger navnet Staale i Thomas Jørgensens lægdsrulle på at han er identisk med Thomas Stolle i FT 1801.
Hvordan kan jeg få kabalen til at gå op?
mvh
Mikkel