Hjelp til å søke i folketelling i AO

Startet af Ove Holmquist Arntzen, 14 Okt 2014 - 09:20

Forrige emne - Næste emne

Ove Holmquist Arntzen

Hei, jeg har funnet min oldefar Peter Laurits Jørgensen (f.11.9.1874), to av hans søsken (Povl Fredrik og Anna Augusta Elvine Marie) og hans foreldre (Anders Jørgensen f. 2.9.1835, d. 12.4.1882, og Marie Kristine Johansen f.1837) i kirkebøkene for Albæk. Og så ønsker jeg nå å se på folketellingen for 1880.

Jeg vet at de bodde i Klemenshave i Albæk sogn, Dronninglund herred, Hjørring amt frem til farens død i 1882, hvorpå enken og barna flyttet til Sæby. Dette er notert i kirkeboken under Peter Laurits konfirmasjon 30.9.1888 i Sæby kirke.

Så, til mitt spørsmål: Jeg har funnet frem til folketellingen 1880 for Albæk. Men hvordan skal jeg finne frem til telleseddelen for Klemenshave? Må jeg møysommelig lese igjennom alle 163 opslag, eller finnes det en index eller lignende et sted hvor jeg kan gå direkte til det opslag som inneholder Klemenshave? (I Norge er vi så heldige at alle folketellingene er transkribert så vi kan søke på navn, år, stedsnavn etc)

Det samme gjelder hvis jeg ønsker å finne enkefru Marie Kristine og hennes barn i Sæby når jeg ikke har gadeadresse. Hvordan gjør jeg det?

Hvis eneste løsning er å lese side for side, så gjør jeg det, men jeg vil gjerne vite om det finnes en raskere vei før jeg starter det løbet  ;)

Claus Nissen

Hej Ove

Det ser ud til at du har benyttet Arkivalier Onlines folketællinger med scannede folketællinger

Der findes i Danmark også Dansk Demokratisk Database

http://ddd.dda.dk/

Der er en søgbar database, du vælger folketællinger og søger så dine aner.

mvh

Claus 

Inge Olesen

Hej

http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp

Dansk Demografisk Database

Jeg har fundet dem, men jeg synes næsten du selv skal have lov at finde dem!

I AO må du lede hele kataloget igennem, for at finde den originale tælling

Mvh Inge
Venlig hilsen
Inge Olesen

Ove Holmquist Arntzen

Hei Inge og Claus, takk for svar. Jeg fant dem med en gang :-)

John Nielsen

Hej Ove

Du finder dem på opslag 95 i originalen.

Hilsen John Nielsen

Inger Toudal


Klik på ALLE FELTER, så får du en kildehenvisning, hvis du er heldig og indtasteren har noteret nummer på optællingsliste eller side:

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Kilde:    FT-1880   Kildehenvisning:   No 25   
Matrnr/adresse:   Gaard   
Husstands-/familienr:   228 (1)   
Navn:   Anders Jørgensen      Køn:   M   
Alder:   45      Civilstand:   Gift   
trossamfund:   Lutheran      Fødested:   Fjerendal Sogn Sorø Amt   
Stilling i husstanden:   Husfader Gaardeier   
Handicaps:   -   
Sogn:    Albæk   Herred:    Dronninglund
Amt:    Hjørring   Stednavn:    Klemmenshave
Indtastningsnr:    C6385   Løbenr.:    1266

Opslag 94: Optællingsliste Nr. 25

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal