Familysearch.org: Batchnr. - GS Filmnr., hvor skal jeg lede?

Startet af Anne Messmann, 11 Okt 2014 - 17:32

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Jeg har fundet 2 aner på Familysearch.org:
https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XY63-84C

og https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XY63-84Y

Den første: Hulda Susanne Holmberg, er iflg. FT-1880 født ca. 1851.
Den anden: Johannes Andreas Holmberg har jeg ikke fødselsår på.

Iflg. Familysearch.org skulle begge være døbt 25.8.1863 i Vor Frue Kirke - men jeg kan ikke finde disse to indførsler ???. - Har søgt både omkr. 1850-1852 samt 1862-1864
Kan Batschnummer og/eller GS Filmnummer være til hjælp?

Forældrene var tilknyttet Katolsk-Apostolsk kirke (hvor der tilsyneladende ikke er bevaret kirkebøger fra).

Har fundet et tredje barns indførsel i Vor Frue i 1865: AO Vor Frue 1864-1869 opslag 67, side 66 nr. 241: Carl Gotfred Holmberg f. 31-10-1865 døbt 17.12. i den Saakaldte Kath.-Apolst. Kirke af Pastor Flechser.Arbejdsmand Anders Holmberg og hustu Hanne Gottfredsine f. Messman, Lavendelstræde 11.

Kan nogen hjælpe?
Venligst,
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Mortensen

Viser den nævnte FT:

kbhv, København (Staden), Griffenfeldtsgade, Udenbys Klædebo Kvarter, 571, 36, FT-1880, D2935
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Hans Christian Larsen    58    Gift       Former    København
Thora Henriette Eriksen    55    Gift       Hans hustru    København
Christian Carl Julius Søller    25    Gift       Farver    København
Thora Wilhelmine Søller    23    Gift       Hans hustru    København
Hulda Susanne Holmberg    29    Ugift       Kassererske hos "Cloetta"    København
Tabita Johanne Holmberg    21    Ugift       Magasinet hos "Cloetta"    København

Hvad med Tabita - en søster ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Messmann

Hej Anne,
Ja, det går jeg ud fra. Har intet på hende - ud over FT-1880.

Spørgsmålet gik egentligt på, om man ud fra Batschnr. og/eller GS Filmnr. kunne se, hvilken kirkebog, det drejer sig om. Og hvilket årstal forstås.

Mvh,
Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Anne Mortensen

#3
Kan det være denne Johannes Andreas Holmberg født i 1873

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2409863&searchname=polit_adv

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1890534&searchname=polit_adv
----------------------------------

kbhv, København (Staden), Frederiksborggade, Frederiksborggade, 3 sal, 12, FT-1880, C9594
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Jensine Laurine Cathrine Wandall    66    Enke    Husmoder       Odense
Olivia Marie Kirstine Wandall    34    Ugift    Almuelærerinde Datter       Odense
Amalie Frederikke Marie Holmberg    41    Enke    Husmoder Laver Oblater       Kjøbenhavn
Phillippa Augusta Theodora Holmberg    8    Ugift    Datter       Kjøbenhavn
Johannes Andreas Holmberg    6    Ugift    Sølvsvendelev       Kjøbenhavn
------------------------------

Jeg er klar over dit spørgsmål - i "gamle dage" kunne man søge på batschnr. - men nu - aner det ikke.
--------------------------------

Det er vist ikke din Holmberg.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Messmann

Hej igen Anne,
Jeg har opl. fra Politiets Registerblade og regner med, at det er Johannes Andreas Holmberg d.2. (i 2. ægteskab - Johanne Gotfredsine Holmberg, f. Messmann døde i 1868)
Den 1. Johannes Holmberg må være død før 1873-74 (nr. 2's fødsel).

Tak for din interesse og svar, selv om de ikke bringer nyt.
Mvh, Anne


Med venlig hilsen
Anne Messmann

Arne Feldborg

Citat fra: Anne Messmann [4344] Dato 11 Okt 2014 - 17:32
Kan Batschnummer og/eller GS Filmnummer være til hjælp?
Hvis Batchnummeret starter med C, M, J, eller K er der tale om systematiske indtastede kirkebøger. De pågældende poster burde altså også være at finde i den respektive kirkebog.

I dit eksempel er der i begge tilfælde tale om Batchnummeret C21826-2 (nogen gange listet som C218262), hvilket er Vor Frue Sogn i København. Du kan klikke på linket ved batchnummeret og få en listning af hele indtastningen.

Du kan også bruge siden her som indgangsvinkel:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=104&land=Denmark&amt=K%F8benhavn&sogn=Vor%20Frue%20Kirke&sub=1
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Eli Lothardt Dahl

Hej Anne

Johannes Andreas Holmberg er døbt i Vor Frue og han er født 15. juni 1873. Det er opslag 127 i den nye.

Han bliver viet 10. januar 1904 i Simeons kirke
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Anne Messmann

Hej Arne,
Tusind tak for forklaringen! Kirkebog 1860-1865 hjalp gevaldigt:) : Fandt hurtigt de to indførsler hhv. 30.9.1862 og 24.2.1861 - begge dåb 25.8.1863 (den ene uden dato i dåbsfeltet, den anden uden efternavn - de 2 felter, jeg hidtil har skimmet).

Dit link virkede ikke. Men faktisk havde jeg allerede prøvet at klikke på Batschnr., inden jeg forespurgte her: så kommer alle indførsler fra den pågældende kirkebog op i alfabetisk rækkefølge. Men jeg overså, at datoerne alle var fra 1860'erne 8).


Tak også til Eli for Johannes Andreas Holmberg den 2.'s fødsel og vielse:).

Begge har været til stor hjælp,
De venligste hilsner,
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Egon Hansen

Det var da herligt at den funktion stadig findes hos FS.Det kan jo ske at øjnene bliver for gamle, så det kan være besværligt besværligt at navigere i de mest gnidrede kirkebøger.
Det vil jeg prøve igen.
Hvis vi ser bort fra de bogstaver i numrene bringer FS somme tider nogle slemme bøffer frem både med navn, fødested og årstal, som ikke umidelbart lader sig finde, så er det jo rart at kunne se bort fra oplysningen som værende forkert, ikke kun et udtryk for ens egen "læseevne".
Dengang det var "Før", have jeg en person, Christen Simonsen, født i Aasted sogn, Hjørring amt i 1725 (-23.) gentaget af 8 forskellige indsendere ( den 9. havde Skæve sogn!).
Heldigvis er Aasted kirkebog een af de bedst skrevne og bevarede, så jeg var ikke i tvivl om at oplysningen var forkert, skyltes formentligt at Christen blev gift i dette sogn i 1750!, og sidatnævnte barn i Skæve døde som barn!
Nævnre GS nummer er muligvis det nummer filmen hos FS har. En gang kunne man på kirkens slægtshistoriske centre mod et minder gebyr bestille sådanne film til gennemsyn på centrene,og se hvad der ialt var indberettet på dette batsch nummer, hvid det ikke var kirkebogsuddrag.
Sådan var der idet gamle system, mange små finesser, som bl a Ulrich Klug har skrevet om i det lille herfe om slægtsforskning på internettet (dengang det var nyt!)
Mvh Egon

Eli Lothardt Dahl

til Egon med flere :D

hvis I i birthplace skriver sogn og amt og sætter et flueben i - svarer det til, at I kun søger i den bestemte kirkebog.

F. eks: Gjerrild, Randers + hak, får I kun resultater fra Gjerrild, Djurs Nørre, Randers.

NB. I Randers amt har vi to Vejlby, det må I leve med ;)
Venlig hilsen

Eli-Grenaa