Hvordan tyder jeg en "aneborg"?

Startet af Rasmus Kongshøj, 12 Okt 2014 - 11:17

Forrige emne - Næste emne

Rasmus Kongshøj

Jeg har fundet denne "aneborg" (eller er det bare et 'r', der har sneget sig ind?) på http://vonsyld.weebly.com/aneborg-lavet-af-rita-handest.html, og måske indeholder den oplysninger om min tip-tip-oldefar Dins (el. Dines) Dinsen.

Men jeg kan ikke hitte hoved og hale i den. Hvordan finder jeg rundt i den, så jeg kan se Dins Dinsens aner?

På forhånd tak.

Jørn Christiansen

Hej Rasmus

Ja, det er noget rod, men jeg bruger selv Legacy til at udskrive anebøger, så jeg kan genkende noget af det.
Personerne er sat op efter princippet, proband er nummer 1, faderen er nummer 2, moderen nummer 2+1=3, farfar nummer 2x2=4 og farmor nummer 4+1=5. Børnene er nummereret med romertal (i, ii, iii, iv osv.
Jeg kan ikke genneskue hvad der er gået galt med opsætningen af bogen, men hvis du prøver at søge på siden kan du måske finde hoved og hale på det. Jeg søgte på "dins" og fik 25 hint, se vedhæftede klip.
Den første er nummer 16, Marcus Simonsen søn af Simon Dinsen. Hvis du følger ovennævnte nummersystem finder du længere nede Simon Dinsen med nummer 32, og søn af Dines Simonsen, som så har nummer 64.
God jagt.


[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Henrik Brandt

Hej,

Jeg har prøvet at lave lidt orden i nogle af oplysningerne:

Dins Dinsen står sammen med sine søskende, nr. i-viii:

Citat16 i. Arbejdsmand Markus Simonsen Wonsyld (født den 3-10-1805 i Knud, Fjelstrup sogn, Haderslev amt - døde den 22-4-1868 i Gl. Haderslev sogn, Haderslev h, Haderslev a.)

ii. Anneken Dinsen

iii. Maria Dinsen

iv. Mette Dinsen

v. Dins Dinsen

vi. Heilwig Dinsen

vii. Peder Dinsen

viii. Jens Peter Dinsen

Disse børns forældre er ane 32, Simon Dinsen og ane 33, Mette Pedersdatter:

Citat32. Skrædder, Indsidder Simon Dinsen , søn af Dines Simonsen og Anneken Nielsdatter, blev født i 1752 i Fjelstrup, døde den 22-2-1810 i Hauge, Fjelstrup sogn, Haderslev amt i en alder af 58 år, og blev begravet den 28-2-1810 i Fjelstrup Kirke.

Begivenheder i hans liv: • Han har modstridende dødsinformation med 22-2-1810. Fjelstrup Kirkebog: Simon Dinsen Inderste og Skrædder i Have, afgangne Inderste Dins Simonsens og Anneken af Fielstrup ægte søn, var givt 1ste gang med Maren Marcusdatter, med hende havde han 1 søn som er død. Anden gang var han givt med Mette Pedersdatter af Cabdrup i næsten 20 år, efterlader sig følgende Børn, Anneken Marie, Mette, Dins, Heilwig, Peder, Marcus, Jens Peter.

Han blev gift med (1) Maren Marcusdatter, født 1742 i Vonsild, Vejle amt. død 26 juni 1789 i Knud, Fjeldstrup sogn, Haderslev amt, begravet 29 juni 1789 i Fjeldstrup. Maren Marcusdatter af Knud, Huusmanden Marcus Knudsens og Stina Peders ægte datter af Vonsild, gift med Simon Dinsen af Knud og døde uden livsarvinger gammel 47 år.

Han blev gift med (2) Mette Pedersdatter, gift 2 juli 1790 hun er født 1760 i Kabdrup, Bjerning sogn (datter af Peder Andreasen og Mette Pedersdatter, død den 8 juli 1836 i Anslet, Fjelstrup Sogn, begravet 12. Juli 1836 i Fjelstrup,

33. Mette Pedersdatter, datter af Smed Peder Andreasen og Mette Pedersdatter, blev født den 29-9-1765 i Kabdrup, Bjerning Sogn, Haderslev amt, blev døbt den 1-10-1765 i Bjerning Kirke, døde den 8-7-1836 i Anslet, Fjelstrup Sogn i en alder af 70 år, og blev begravet den 12-7-1836 i Fjeldtrup Kirke.

mvh Henrik

Leif Sommerdal

Jeg ville nok tge indholdet med et gran salt - uden at have tjekket de oprindelige kilder.
Fx. undrer slutningen mig:
Nicolaj (Autoforhandler) (1800- ),

Kan det virkelig være korrekt?
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Jørn Christiansen

Hej Leif

Slutningen er et index, hvis man ser i selve teksten står der: "Marie blev gift med Autoforhandler Nicolaj Aagesen. Nicolaj blev født i 1800 tallet." 1899 er i 1800 tallet  ;D
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Jørn Christiansen

Hej Rasmus

Jeg trækker lige denne tråd frem i lyset.

Du har endnu ikke en måned på bagen som bruger af DIS-forum, men jeg synes godt du kunne svare i de tråde du selv starter.

Kunne du bruge noget af det Henrik Brandt og jeg skrev her i tråden, eller har vi blot spildt vores tid med at forsøge at hjælpe?

Du er jo jævnligt logget på DIS-forum kan jeg se, så du har nok set svarene, og det gælder også i disse tre tråde:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,85580.msg452362.html#msg452362
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,85639.msg452639.html#msg452639
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,85815.msg453514.html#msg453514
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Rasmus Kongshøj

Hej Jørn

I må undskylde, at jeg har glemt at svare jer. Tusind tak for hjælpen. Det var dejligt, at få mere at vide om Dins Dinsen og hans aner.