Jeg søger Enken Karen Olsdatter født 1828 i Sorø amt

Startet af Karen Christiansen, 11 Okt 2014 - 14:33

Forrige emne - Næste emne

Karen Christiansen

Hej,

Jeg har igen brug for hjælp, da jeg ikke kan komme videre med nedenstående:

1)  Jeg leder efter min tipoldemor enken Karen Olsdatter født 1828, der er mor til min oldefar Niels Olsen.

Karen Olsdatter fødte Niels Olsens i Fattighuset i Bøgelunde, Sønder Bjerge sogn, Vester Flakkebjerg herred, Sorø amt, den 2. september 1861, og i den forbindelse blev der lavet ikke mindre end 3 kirkebogs¬notater :

1. KB AO 1840-1862 Sønder Bjerge, Vester Flakkebjerg, Sorø - opslag 27

2. samme kirkeborg - opslag 28
i dette notat nævnes den udlagte barnefader som værende Ungkarl  Hans Mortensen i Bøgelunde og moderens alder til 33 år - deraf fødselsåret 1828.

3. samme kirkebog - opslag 55

Selvom Niels Olsen er født i 1861 - fandt jeg ikke Karen Olsdatter i folketællingen for Sønder Bjerge sogn i 1860, og har heller ikke haft held med at finde hende i andre sogne i området.

Niels Olsen skulle ifølge kirkebogsnotatet i forbindelse med sin vielse være konfirmeret i Hyllinge, men det er ikke lykkedes mig at finde hans konfirmation der.

2) Som udlagt barnefader, har jeg fundet frem til nedenstående 25-årige ungkarl Hans Mortensen, der ifølge FT1860 for Sønder Bjerge boede sammen med sin moder, der var gårdenke, og et par yngre brødre. Han er efter min mening det mest sandsynlige og bedste bud på en barnefader, jeg har kunnet finde:

Hans Mortensen blev født  den 12. juli 1836 i Bøgelunde:

KB AO 1761-1840 Sønder Bjerge, Vester Flakkebjerg, Sorø - opslag  31 nr. 10 (9 er overstreget)

Foruden oplysninger om enken Karen Olsdatter hører jeg også gerne, hvis I mener, at jeg er på "gale veje" med hensyn til Hans Mortensen.

På forhånd tak for hjælpen!

De venligste hilsener
Karen


Bettina Bendix Andresen

#1
Hej Karen,
det kunne være hende her i ft 1860:

http://www.danishfamilysearch.dk/cid14789079

Her tilgår hun Sønder Bjerge med sine tre børn:
http://www.danishfamilysearch.dk/sogn1549/churchbook/source23688/opslag4797015
Hun er nr. 5

Venlig hilsen
Bettina

Birthe Vendelbo

Niels Olsen konfirmeres i Marvede Sogn, Sorø Amt, 1855-1878 opslag 94.

Venligst

Birthe Vendelbo

Karen Christiansen

Hej Bettina,

Ja, jeg er helt sikker på, at det er hende - det kan ikke være andre, især da hun iht til Tilgangslisten i 1860 flytter på Fattighuset, hvor min oldefar blev født - at hun havde 3 andre børn, vidste jeg ikke!

Tusinde tak for hjælpen - det var dejligt!  :)

De venligste hilsener
Karen

-----
Hej Birthe Vendelbo

Tusinde tak for hjælpen - det var dejligt!

De venligste hilsener
Karen