degne Præstø Amt omkr. 1650 - om Normand & Hammer & Broberg

Startet af Erik Reinert Nielsen, 10 Okt 2014 - 14:51

Forrige emne - Næste emne

Erik Reinert Nielsen

Hej  -  se lige her

Herfølge kb Anno 1685 (opslag 239): "Die 16 January blev Christian Christophersen Normand
og Anna Olufsdaatter trolovede   (Gud) give den lycke og velsignelse udj deris forhafvende for
Christi schyld Amen".

I de sidste par uger (september oktober 2014) har jeg tastet alle skifter fra Vallø Gods (1653 -
1739) ind i en database. 749 skifter ialt - ca 3300 personer, der efterfølgende er sat ind i
slægtforskningsprogrammet Disgen, så de i slægt er bundet sammen. Derfor har jeg et fint
overblik over navnene i Bjæverskov Herred i den periode. I min database har jeg 2
Christophersen og 2 Christian; men ingen Christian Christophersen. Til gengæld har jeg
selvfølgelig nogle "Anne Olsdatter", 12 ialt og en født i 1661, nemlig datter af degnen i
Herfølge Ole Michelsen (se skifte 26/10 1668). Så vidt så godt.

Ses Herfølge kirkebog igennem omkring 1685 (altså +/- 20 år) skrives der ved ALLE
trolovelser navnene på forloverne (= Sponsatus), enten som "Sponsatus . . . ." eller
"overværende {trolovelsen} . . . ."; på nær 2 trolovelser. Ved den ene, ved vielsen af degnen
Rasmus Jensen Vinter og Maren Søffrensdaatter (8/9 1668 eller lidt senere vist jule dag)  
skrives der ingen sponsatus, men "hvortill Gud giffue Lyche for Jesu schyly Amen" - og ved
den anden, ved trolovelsen af Christian Christophersen Normand og Anne Olufsdatter, hvor
der skrives som øverst oppe står.

Christian Christophersen Broberg blev kaldet til degn til Valløby menighed efter forgængerens
død 1684.

Summa sumarum: Jeg antager, at det var degnen til Valløby kirke og degne-datteren der der
blev trolovet 16/1 1685.  -  Nu mangler der blot at finde ud af om Anne Olsdatter virkelig var
degne-datter, hvorfor hun senere kaldte sig Anne Olufsdatter Hammer og hvorfor
Valløby-degnen først kaldte sig Normand og siden Broberg.

Er der nogen der kan hjælpe ?

PS: er der nogen der har det gejstlige skifte fra Bjæverskov herreds provsti efter degne-enken Maren Sørensdatter død ca. 28/7 1692 ?
søger du skifter fra
Helsingør Byfoged
Køge Byfoged
Vallø Gods
Kronborg Len & Amt
København Len & Amt
Frederiksborg Amt
Hillerød byfoged
Hørsholm Len & Amt
se venligst www.nogn.dk
ERIK

Annette Damgaard Hansen

#1
Hej Erik.

Et skud i tågen: kan Anne Olufsdatter være af norsk afstamning og evt. fra Nes sogn på Hendmarken, Norge.

Se nederst på siden i højre spalte under Sven Hammer - hans far Oluf Hammer, præst fra Nes sogn på Hendmarken kunne måske være Annes fætter eller bror? Slægtens oprindelsessted kunne også være Hammer eller Hamar i Norge, der ligger meget tæt på Nes.

http://books.google.dk/books?id=bW0ZAAAAMAAJ&pg=PA219&lpg=PA219&dq=Oluf+Hammer&source=bl&ots=D4tdqTJ-oe&sig=3WUvt7GSGaEFx0J3WOWeB5QRaro&hl=en&sa=X&ei=rfI3VLvWHoW_ygP-4IKADw&ved=0CCsQ6AEwAjgK#v=onepage&q=Oluf%20Hammer&f=false

Christian Christophersen kalder sig måske for Norman fordi han var af norsk oprindelse?
I Norge er der også noget, der hedder Broberg, Holmestrand. Ved ikke om dette kan føre til noget, men måske et forsøg værd.


Vh Annette

Thestrup-Bjørn

#2
Hej Erik!

Her er lidt facts fra Sjællands Stifts Degnehistorie, hvor der bl.a. står:


Herfølge-Sædder sogne:

Rasmus Jensen Winter født 1620, død i degneboligen 27. marts 1697
– gift "her"13. dec. 1668  med formandens enke.

Formanden var Oluf Michelsen, begr. 26. maj 1668, der også var gift med formandens enke.

Dennes formand var Søren Andersen født 1620 i Kbhvn. , død af pest og begr. 13. nov. 1654.

Alle tre degne var således gift med Maren Sørensdatter, begr. 13. juli 1692, 75 år gl.

[Jeg tjekkede lige Hammer Herred også; men havde intet held til at finde en forbindelse]


Valløby-Taarnby Sogne:

Christian Christopher Broberg, født 1. marts 1646, død 18. sept. 1715
– gift med Anne Olsdtr. Hammer, født 1. aug. 1661, begr. 24. okt. 1733

[tilnavnet Normand ses ikke, ejheller fødesteder for parret; men mon ikke Anne er datter af Oluf Michelsen i Herfølge. Du nævner degnedatteren født netop i 1661]

Den næste degn i rækken er Jørgen Vinther, født ca. 1688, begr. 22. juni 1725
– gift "her" 3. juli 1716 med formandens datter, Birthe Kirstine Broberg, som blev gift med eftermanden,
Jens Jørgensen  Marthens (degn i Valløby 1726 og i Lellinge 1744), død  28. okt. 1753 i Lellinge.



Håber, der er lidt du kan bruge.

Ved de enkelte står der lidt mere i nævnte bog fra 1899, som kan lånes på biblioteket.
Genoptrykt 1991 af Historisk Samfund for Præstø Amt.



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998