Død i 1864, begravet Flensborg kirkegård - hvor finder jeg begravelsen indført?

Startet af Anne Messmann, 08 Okt 2014 - 11:04

Forrige emne - Næste emne

Anne Messmann

Findes en tilgængelig kirkebog, hvor man kan se død/begravelse i Flensborg?

Min ane faldt 2.2.1864 i Slaget ved Mysunde iflg. Cohens bog om krigen:
Messmann, Emanuel Benedictus Theodorus, København, 18de Inf.-Reg., 2det Comp., menig nr. 340, død 2 Feb.

Fra Rigsarkivet har jeg flg.:
Messmann, Menig Emanuel Benedictus Theodorus, faldet ved Mysunde 2.2..Begravet på Flensburg Kirkegård 6.2.1864.

Venligst, Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Niels Ole Dahl

Kirkebøgerne findes på mikrokort og findes på Statens Arkiver :

http://www.sa.dk/content/dk/ydelser_og_produkter/servicedeklarationer/lan_og_benyttelse_af_mikrokort_af_kirkeboger_for_sogne_i_Sydslesvig

Det vil dog ikke overraske mig hvis der ikke findes en indførsel af de døde soldater, jeg har set mange mangler i kirkebøgerne i Sønderborg amt.

Der findes en lille mindesten på Flensborg gamle Kirkegård, hvor soldaterne er begravet, jeg har taget et billede dernede tidligere i år , det vedhæfter jeg.

[vedhæfting slettet af admin]
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Niels Ole Dahl

Et nærbillede af teksten på stenen

[vedhæfting slettet af admin]
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Niels Ole Dahl

Et nærbillede af pladen foran stenen, hvor 18 Infanteri Regiment er nævnt.

[vedhæfting slettet af admin]
Med Venlig Hilsen
Niels Ole Dahl
Mail : nielsoledahl@gmail.com

Anne Messmann

Kære Niels Ole Dahl,
Stor tak for oplysningen om microkortene (linket er dødt, men jeg fandt hurtigt siden) - og også for fotos af mindestenene :).

Var faktisk på Rigsarkivet i dag, hvor jeg spurgte i vejledningen om kirkebog for Flensborg. Det sagde - den i øvrigt meget kompetente vejleder - at de helt bestemt ikke havde ...

I den aktuelle udstilling om krigen 1864 på Rigsarkivet så jeg en kirkebog med døde (fra en dansk by i Sønderjylland - husker ikke hvilken), hvor der stod meget udførligt om hver enkelt soldat, bl.a. hvordan han døde.

Så heldig er jeg nok ikke med Flensborg, men jeg vil da bestemt prøve!
Tak igen og venlige hilsner,
Anne Messmann
Med venlig hilsen
Anne Messmann