Hvor bliver Kirsten Pedersdatter af?

Startet af Merete Skauge, 02 Okt 2014 - 13:33

Forrige emne - Næste emne

Merete Skauge

Hej med Jer

Efter en del arbejde begynder jeg at få lidt styr på de fleste af mine slægtninge, men der er stadig én som volder lidt besvær.
Det drejer sig om Kirsten Pedersdatter, som bliver født den 24. februar 1822 i Manderup, Slangerup sogn-Frederiksborg-Lynge-Frederiksborg.

Hun arbejder som tjenestepige i Roskilde i februar 1845, og da befinder hun sig hos Feldbereder Christoffer Kruse, Skomagergade nr. 42 i Roskilde. Her møder hun Søren Stephensen fra Skt. Jørgensbjerg sogn, som gør hende gravid.

Kirsten føder barnet hjemme hos sin mor i Slangerup d. 12. juni 1846.  Det er en datter, som får navnet Karen Kirstine Sørensen. Barnet bliver hjemmedøbt d. 15. juli, Formedentlig i Sygdom (tilsyneladende dør ingen af sygdommen). Søren Stephensen har ikke giftet sig med Kirsten Pedersdatter, men er blevet udlagt som barnefader i kirkebogen for fødslen/dåben. Datteren Karen Kirstine vokser op hos Kirsten Pedersdatters bror i Slangerup.

Den sidste oplysning om Kirsten er i afgangslisten for Slangerup og den fortæller, at hun allerede d. 18. september 1846 bryder op fra Slangerup sogn og flytter tilbage til Roskilde.

Her holder sporet op!!! Jeg kan ikke finde hende i tilgangslisten for Roskilde, og heller ikke nogen andre steder jeg har søgt.

(Et noget usikkert spor er dette. Men det er altså meget usikkert:

I folketællingen fra 1850 er en Kirsten Pedersdatter endt i København. Hun er 28 år gammel, ugift og arbejder som barnepige hos familien Krebs i Kronprinsessegade 395, 2. og 3. sal, sidebygningen, København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter hos Conrad Peter Julius Krebs, 41 år og hans familie.  Der bor også en Kirsten Pedersdatter, som står opført som født i Manderup i Slangerup sogn).