Gården Solgård i Aulum og Slægten Solgaard ca. 1600-tallet

Startet af Annette Damgaard Hansen, 30 Sep 2014 - 02:00

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Kære allesammen.

Jeg søger oplysninger om Gården Solgård i Aulum og en mulig tilknytning med to Solgaard-linjer.

Min tip7 oldefar  Jeppe Christensen Solgaard ( - 1665) var 1. gang gift med Eleonore Godtfredsdatter Calenus  (min tip 7 oldemor). Efter hendes død blev han gift med Maren Nielsdatter Solgaard ( - 1711). Forældrene var i mod ægteskabet mellem Jeppe Christensen Solgaard og Maren Nielsdatter Solgaard, hvilket kan tyde på, at de var beslægtede.

Jeppe Christensen Solgaards far hed Christian Lassen Solgaard, mens Maren Nielsdatter Solgaards far hed Niels Sørensen Solgaard.

Niels Sørensen Solgaard (1591- 1668) og en Ib (Jep) Lassen Solgaard skænkede 1661 Holstebro kirke en 12-armet lysekrone.  Uden at vide det, går jeg stærkt ud fra at Ib (Jep) Lassen Solgaard må være en bror til Christian Lassen Solgaard ( - 1652)  (Min tip8 oldefar). Den fælles gave tyder ligeledes på, at de to var beslægtede.

Min tip 7 oldefars anden kone Maren Nielsdatter Solgaards havde en søster ved navn Dorothea Nielsdatter Solgaard, der var gift med Christian de Linde – efter hvem min tip 5 oldemor er opkaldt. Hun hed Dorothea Linde Grøn (1688 – 1764). Jeg tænker derfor, at der må være en forfar-Solgaard, der binde linjerne sammen.

Mit spørgsmål er, om der er nogen, der kender til Solgaard-sælgtens ældste og mulige sammenbindende led – og om der er nogen, der kender noget til gården Solgård i Aulum, som jeg har læst mig frem til, at skulle stamme fra? De omtalte slægtsled holdt til i Holstebro.

Mvh.
Annette Damgaard

Arne Feldborg

Gården Solgaard ligger ved Ljørring lidt syd for Aulum. Det er et meget gammelt navn. Iflg. Danmarks Stednavne kendt ihvertfald tilbage til 1461. Solgaardfamilien jo er fremtrædende folk i Holstebro allerede i første halvdel af 1600-tallet, så det er vel tvivlsomt om der findes skriftlige kilder fra Aulum om deres oprindelse.

Jeg går ud fra du allerede kender bogen "Holstebros Historie Gennem Tiderne 1274-1939". Her nævnes navnet ret mange gange og det er tydeligt at bogens forfatter anser dem for at være af een slægt, og mener at de oprindeligt kommer fra Solgaard i Aulum. Men det beviser i sig selv jo ikke noget.

CitatMin tip7 oldefar  Jeppe Christensen Solgaard ( - 1665) var 1. gang gift med Eleonore Godtfredsdatter Calenus  (min tip 7 oldemor). Efter hendes død blev han gift med Maren Nielsdatter Solgaard ( - 1711). Forældrene var i mod ægteskabet mellem Jeppe Christensen Solgaard og Maren Nielsdatter Solgaard, hvilket kan tyde på, at de var beslægtede.
Med til den historie hører vel også, at "hun nedkom for tidligt efter Brylluppet". Og det var jo ikke så heldigt når han var rektor.

Slægten er naturligvis også omtalt i "Vesterlandets konge Christen de Linde". Bla. på side 30-31 hvor man dog nøjes med at konstatere at Frølunds teorier desangående må være forkerte, men at der iøvrigt ikke kan siges noget sikkert om forslægten. 
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annette Damgaard Hansen

Kære Arne

Tusind tak - det var lige hvad jeg manglede.

"Holstebros Historie Gennem Tiderne 1274-1939" har jeg, men "Vesterlandets konge Christen de Linde" kendte jeg ikke, det kan sagtens være, der er noget at hente for mig der.

Jeg har også godt styr på Karen Jepsdatter Solgaard, min tip6 oldemor Ane Jep/Ibsdatter Solgaards halvsøster. Hendes farveri overgik til min tip5 oldemor Dorothea Linde Grøn og hendes mand Andreas Hansen.

Jeg har i øvrigt fundet frem til at farveriet stadigvæk står i Grønsgade i Holstebro og nu huser Matas - men det ved du sikkert godt? Måske du kan fortælle mig om Solgård ved Ljørring stadigvæk findes, og hvad det i så tilfælde hedder i dag?

vh
Annette


Arne Feldborg

Til det sidste må jeg svare ja. Se nederst i det vedlagte billede. Du kan finde det på samme plads på nyere kort.



[vedhæfting slettet af admin]
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Annette Damgaard Hansen