Foto af min bedstemor - hvornår kan det være fra ?

Startet af Litta Olsen, 27 Sep 2014 - 18:44

Forrige emne - Næste emne

Litta Olsen

Hej

Jeg har et gammelt billede af min bedstemor som er født 1882.

Desværre ved jeg ikke hvornår det er taget og spekulerer på om påkledningen kan sige noget om det ?

Hvad tror I ?

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge


Litta Olsen

Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 27 Sep 2014 - 20:49
Omkring 1910 vil jeg tro :)

Tak Anne Marie

Jeg kan fortælle at hun i sptember 1908 fik et barn uden at være gift og blev heller ikke gift med barnets fader.

Næste barn var 28 juli 1910 med min bedstefar.

Det forandrer billedet lidt. Jeg skulle have tænkt på det før :-)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Kate Nielsen

Hej Litta

Stor der noget bagpå fotoet om hvem fotografen er?

Med venlig hilsen
Kate Nie
lsen

Litta Olsen

Nej, desværre stod der ingenting på billedet ....
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Peter Bøjesen Jensen

jeg vil tro, at det er fra lige før 1900. Når jeg sammenligner med nogle af personerne på nogle af mine gamle billeder, tror jeg ikke, at hun er fyldt 18 endnu.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Litta Olsen

Tak for forslag. Jeg håbede jo at nogen have tilsvarende billeder at sammenligne med. Hvis jeg siger 1898-1905, så kan det vel ikke være helt galt ?  :)
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge


Randi Overgaard

Min farmor født 1891 viser på dette foto samme pynt på sin kjole - de hvide påsyede blomster borter - og bærer også en lille nål ved halsen. Vil gætte på at hun har været ca 7 år og måske er blevet fotograferet i forbindelse med skolestart - dvs 1898.

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen
Randi Overgaard

Eva Morfiadakis


Min mormor f. 1886 var hos fotografen 1900 i samband med sin konfirmation. Hon har samma uppstående krage på sin klänning. Istället för nålen finns det en liten rosett.

Eva M
Eva M

Litta Olsen

Anne Petrea blev konfirmeret i 1895 (tidligt, synes jeg), så jeg tror ikke at billedet er fra konfirmationen for da var hun kun 13 år.

Men jeg er glad for at du kom med oplysningen om kjolen, for det bekrefter at billedet er fra før eller omkring 1900.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Litta Olsen

Citat fra: Randi Overgaard [78] Dato 28 Sep 2014 - 22:38
Min farmor født 1891 viser på dette foto samme pynt på sin kjole - de hvide påsyede blomster borter - og bærer også en lille nål ved halsen. Vil gætte på at hun har været ca 7 år og måske er blevet fotograferet i forbindelse med skolestart - dvs 1898.

Så fint et billede ! :-) Men hvor er det svært at gætte alder på dem dengang. De var så alvorlige ved fotograferingen.

Ja, der er bestemt ligheder. Blomsterborter og rynkestykke ved halsen.

Tusind tak for det, Randi.

Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Inge Nissen

"Rynkestykke" = bisselæg/bieselæg/biselæg = syede ganske smalle læg

Dejlige billeder, kønne piger og flotte kjoler, det har krævet noget håndarbejde


Litta Olsen

Tak for oplysningen om rigtig betegnelse :-)

Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle kalde det.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge

Ruth Neumeister

Har hun ikke en lille "nål" hængende over højre bryst? Har hun evt. fået en uddannelse, der har været anledning til at få taget et foto?

Ruth

Litta Olsen

Ingen uddannelse, nej.

Hun fik 9 børn og siden manden var fodermester, flyttede de hver sæson, så ingen af børnene er født samme sted, men spredt i Nordjylland, Østjylland og på Fyn. Den sidste i 1934. I 1930 står hun opført som 'Malkekone', så det var ikke kun børn hun tog sig af.

Som en kuriositet kan jeg nævne at de ikke blev gift før efter det sidste barns fødsel. Nogle af børnene blev også døbt  og konfirmeret lidt sent.....

Jeg regner med at det havde sammenhæng med at de flyttede hele tiden. Det må for øvrigt have været et slid at være min bedstemor - så mange børn og et så omflakkende liv. Hun blev 92 år.
Venlig hilsen
Litta Olsen
Vinnes, Fusa, Norge