Farfars søskende fra Salling

Startet af Erik Vandet, 20 Feb 2011 - 10:49

Forrige emne - Næste emne

Erik Vandet

Jeg søger efter 3 af min farfar Jeppe Jakobsens søskende eller deres efterkommere. Det er:
Jakobine Jakobsen, født 3/7 1864 i Breum, Grinderslev Sogn, Esper Jakobsen, født 31/1 1872 i Bostrup, Lyby Sogn og Gert Jakobsen, født 16/8 1880 i Bostrup, Lyby Sogn.
Deres far var Jens Jakobsen, født 30/1 1827 i Sevel Sogn og gift med Maren Jepsen fra Breum. Han var veteran fra såvel 3-års krigen som krigen i 1864. Jeg har ikke kunnet finde spor efter dem efter 1880, så alle oplysninger vil være en stor hjælp.
Venlig hilsen
Erik Vandet

Poul Petersen

Hej Erik

Her en FT 1890 fra DDD, der kunne passe på Jakobine


Samtlige personer i husstanden

Thisted, Refs, Lyngs, Torp, , 6, FT-1890, C4084
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Kristian Sørensen 53  Gift Husfader Gaardeier Lyngs Thisted Amt
Else Josephsen 47  Gift Husmoder  Lyngs Thisted Amt
Ane Marie Josephsen 16  Gift Pleiedatter  Ydbye Thisted Amt
Joseph Mikael Josephsen 20  Gift Datter  Ydbye Thisted Amt
Niels Seiersen 34  Gift Husfader Forpagter Randlev Aarhuus Amt
Andrea Jensine Sørensen Graugaard 34  Gift Husmoder  Lyngs Thisted Amt
Jens Thorvald Graugaard Sørensen 3  Ugift Barn  Lyngs Thisted Amt
Agnete Graugaard Sørensen 1  Ugift Barn  Lyngs Thisted Amt
Seier Nielsen Sørensen under 1 Aar Født 6 Juli 1  Ugift Barn  Lyngs Thisted Amt
Jakobine Jakobsen 25   Ugift Tjenestepige  ?, Viborg Amt
Nicoline Kristensen 19  Ugift Tjenestepige  Hvidbjerg Thisted Amt
Ane Petrea Jensen 18  Ugift Tjenestepige  Snedsted Thisted Amt
Hans Nielsen 18  Ugift Tjenestekarl  Sjørring Thisted Amt
Karl Wilhelm Poulsen 21  Ugift Tjenestekarl  Ljørslev Thisted Amt
Niels Nielsen 19  Ugift Tjenestekarl  Hvidbjerg Thisted Amt
Peter Iversen 23  Ugift Avlskarl  Skive Viborg Amt
Karl Johan Sørensen 24  Ugift Mejerist  Nykøbing Falster
Venlig hilsen
Poul G. Petersen

Poul Petersen

Hej Erik

Begge sønner Esper og Gert er konfirmerede i Lyby, sidste i 1894, opslag 48 og opslag 104.
Bare for at slå fast at de ikke er døde.

Venlig hilsen
Poul G. Petersen

Poul Petersen

Hej Erik

Esper er på politiets register i København station 4, rulle 0009, blad 1852, men bare skriv Esper, så kommer han frem.

Han er smed og gift med Ane Johanne fra Nykøbing Mors f. 24/4 1873

Venlig hilsen
Poul G. Petersen

Erik Vandet

Hej Poul
Jeg takker for dine oplysninger, som nok desværre ikke giver ret meget mere. Jeg har søgt efter Jakobine flere sted i Refs herred uden resultat. Ligeledes har jeg forsøgt at finde Esper i København gennem de adresser, der står på bladet, men det har heller ikke givet noget. Der er heller ikke nogen Ane Johanne i Nykøbing Mors kirkebog, som bare nogenlunde passer med datoen 24.4.1873. Hvis nogen har andre mekanismer, som kan føre videre i København, ville det være dejligt. Men foreløbig tak for hjælpen.
Erik

Poul Petersen

Hej Erik

1853-1891 Alsted, Morsø Nørre, Thisted, opslag 47 i KB er

Ane Johanne Nielsen født den 24/4 1873, hun er tvilling.

Venlig hilsen
Poul G. Petersen

Poul Petersen

Hej Erik

En FT 1890 fra DDD
Samtlige personer i husstanden

Thisted, Morsø Nørre, Alsted, Skarum By, Gaard, 87, FT-1890, B9216
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Christensen 69  Gift Husfader Gaardejer Alsted Sogn Thisted amt
Ane Marie Jensen 56  Gift Husmoder  Tødsø sogn
Ane Johanne Nielsen 16  Ugift Barn  Alsted Sogn Thisted amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
Venlig hilsen
Poul G. Petersen

Erik Vandet

Hej Poul
Tak for en god besked. Jeg havde selv været inde på DDD i 1880, men lavet det sædvanlige med at skrive for meget. Så hun smuttede, fordi Johanne var skrevet med 1 "n". Nu har jeg da virkelig fået sat slægt på Espers kone, så er det kun, hvordan man finder evt. børn. De er formodentlig først blevet gift i Kbh., for de er ikke at finde i Alsted eller Nykøbing M. Og her kender jeg desværre ingen genveje. Betyder registerbladet, at han måske har været straffet?
Mvh.
Erik

Poul Petersen

Hej Erik

Politiets registerblade er en forløber for folkeregisteret, gældende for København i tidsrummet 1890-1923, og har ikke noget at gøre med om de registrerede har været straffet.

Venlig hilsen
Poul G. Petersen

Poul Petersen

Hej Erik

Kastrupvej hører til Filip Sogn og her fandt jeg:

1907-1910 Filip, Sokkelund, København opslag 170 nr. 38 i KB er:

Nelly Georgine Jakobsen født den 23. april 1908

de bor Kastrupvej 87

der står at Esper og Ane Johanne blev viet i Frederiksberg Kirke 9/9 1900

1897-1900 Frederiksberg, Sokkelund, København opslag 242

Da de er viet på Frederiksberg i 1900 kan der være børn født her?

Venlig hilsen
Poul G. Petersen

Erik Vandet

Hej Poul
Virkeligt fornemt, hvad du finder til mig. Jeg har søgt frem til 1902-1903 på Frederiksberg uden at finde nogen dér. Iflg. FT-1901 bor de ikke længere på Hospitalsvej, så det er nok svært at gætte på, hvor langt de er flyttet.
På registerbladet står der ved nederste stempel: 08 1/11 - Udtrk. Betyder det, at de er rejst fra station 4 området dér? For så kan det jo heller ikke betale sig at søge efter flere i Filip sogn.
Stor tak herfra.
Erik

Poul Petersen

Hej Erik

Som jeg tolker det, bor de kun få år i København 1907 og 1908.

De kommer sandsynligvis fra Frederiksberg, men det er ikke sikkert, og hvor de flytter hen, ja der skal man nok på Landsarkivet.

Hvis de er på Frederiksberg så se nedenstående link, for hvilke sogne der mulighed for at der er født børn.

http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/docs/sogneikbh.pdf

Venlig hilsen
Poul Petersen

Erik Vandet

Hej Poul
Ja, de er ikke nemme at følge, men Ane Johanne kom til København allerede i 1893, hvor der er et blad på hende single i distrikt 1. Hvornår Esper kommer til staden, ved jeg ikke, men jeg har fundet så godt som 100%, at han er udlagt som barnefader til en dreng i Tøndering Sogn, Salling i 1893, så han må jo være kommet lidt senere. Jeg synes noget kunne tyde på, at han i Kbh. arbejdede ved jernbanen, men de kunne vel også bruge en smed på deres værksteder. Men der er vel ingen tilgængelige arkiver over deres ansatte. Men du har da i hvert fald givet mig et stort lift, som du skal have mange tak for.
Venlig hilsen
Erik

Poul Petersen

Hej Erik

Ja der er ingen tvivl om at han er udlagt barnefader, hans lidt specielle navn, området, alder og beskæftigelse passer. Han må så komme til Frederiksberg mellem 1893 og 1900, og her må han være registrert på Frederiksberg Rådhus. Hedder det stadsarkiv ? min søster har været der, og de skulle være ualmindelig flinke og hjælpsomme.

Godt fundet på pol. reg. selv om der er fejl i fødselsdatoen på Ane Johanne.
Nu kan du næsten følge hende måned for måned frem til vielsen på Frederiksberg, du har vel set bagsiden af bladet, det kan man nemlig godt glemme.

Venlig hilsen
Poul G. Petersen