fæsteprotokoller og skifter omkr Reerslev Løve Holbæk

Startet af Anette Nielsen, 23 Sep 2014 - 13:17

Forrige emne - Næste emne

Anette Nielsen



Marie Helene Bollesen

Hejsa.
Marie Helene Jørgendatter bliver født i Reerslev sogn , Holbæk amt d. 6-marts 1818 .Hun bliver gift med Peter Bollesen født 18 dec 1820 Wemmelev , Sorø
Af børn får de Ane Kirstine Pedersen Bollesen, Else Henriette og Bolline
Jeg søger efter viden om Marie Hellene Jørgensenaner.
Mange weekend hilsener
Annette Nielsen

Jan B. Hansson [6871]
Medlem


Hej Anette

Holbæk, Løve, Sæby, Sæby Bye, et Huus, 6, FT-1834, C4235
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Mariussen   35   Gift      Gartner  
Ane Kirstine Pedersdatter   33   Gift      hans Kone  
Sophie Frederikke Rasmusdatter   9   Ugift      deres Barn  
Jens Conrad Rasmusdatter   7   Ugift      deres Barn  
Carl Adolph Rasmussen   5   Ugift      deres Barn  
Christiane Rasmusdatter   2   Ugift      deres Barn  
Marie Helene Jørgensdatter   16   Ugift      deres Tjenestepige  

Inger Toudal [1655

Viser lige familien:

Sorø, Slagelse, Slagelse Købstad, , Paupegvei ?? No. 2, 4, FT-1860, C3834
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Peter Bollesen    39    Gift    Arbeidsmand       Wemmelev, Sorøe Amt
Marie Helene Jørgensen    41    Gift    Hans Kone [Peter Bollesen]       Rerrsløv Sogn, Holbeks Amt
Ane Kirstine Petersen    9    Ugift    Deres Børn [Peter Bollesen og Ane Helene Jørgensen]       Slagelse
Else Henriette Petersen    5    Ugift    Deres Børn [Peter Bollesen og Ane Helene Jørgensen]       Slagelse
Bolline Petersen    2    Ugift    Deres Børn [Peter Bollesen og Ane Helene Jørgensen]       Slagelse

I Reerslev, Løve, Holbæk 1814-1826 (Ny udgave), opslag 77, kaldes hun Marie Lene Jørgensdatter, født 6/3-1818.

Forældrene er indsidder Jørgen Hansen og hustru Ane Andreasdatter af Sønnerød [Sønderød]. Er det dem, du ønsker oplysninger om?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Hendes konfirmation 1832 ses i Sæby, Løve, Holbæk 1830-1850 (Ny udgave), opslag 320:

Marie Helene Jørgensdatter. Forældre: Afdøde husmand Jørgen Hansen og hustru Ane Andreasdatter af Sønnerød.

Jørgen Hansen, Musicanter og husmand i Sønnerød dør 8/9-1827, ifølge kirkebogen 47 år og 14 dage gammel
(Reerslev, Løve, Holbæk 1826-1833 (Ny udgave), opslag 48).

Kunne være:

Holbæk, Løve, Reerslev, Sønnerød Bye, , 58, FT-1787, C0907
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:      
Hans Christiansen    40    Gift    Hosbonde    Bonde og Gaardbeboer    
Maria Pedersdatter    32    Gift    Madmoder      
Jens Hansen    9    Ugift    Børn af 1ste Ægteskab      
Jørgen Hansen    6    Ugift    Børn af 1ste Ægteskab      
Anna Catrine Hansdatter    2    Ugift    Børn af 1ste Ægteskab      
Hans Hansen    1    Ugift    Børn af 1ste Ægteskab      
Maren Sørensdatter    11    Ugift    T: Pige

Inger T.





Tak for smadder dygtig hjæp Ja det var lige Marie Helenes aner jeg intet kendte til og nu blev det jo til 2 kendte generationer mere.
Hendes mor er Ane Andreasdatter af Sømmerød hendes far musicante og husmand Jørgen Hansen født 25-8-1780, død 8-9-1727 i Løve-Men kirkebogen går ikke så langt tilbage-kan den være ført i et andet sogn??Jørgen Hansens far , har du fundet ud af er Hans Christiansen f 1747 og mor Maria Pedersdatter f 1739.Her går kirkebogen heller ikke langt nok tilbage.
Sådan skal det vist forstås .Ved de to sidstnævnte står der noget om børn af 1. ægteskab.Han har måske været gift før?

  Inger Toudal [1655]
Klik på ALLE FELTER, når du har fundet hhv. Hans og Maria i FT-1787:

Kilde:    FT-1787   Kildehenvisning:   316  
Husstands-/familienr:   58  
Navn:   Hans Christiansen      Køn:   M  
Alder:   40      Civilstand:   Gift  
Stilling i husstanden:   Hosbonde      Erhverv:   Bonde og Gaardbeboer  
Nr. ægteskab:   1  
Sogn:    Reerslev   Herred:    Løve
Amt:    Holbæk   Stednavn:    Sønnerød Bye
Kommentarer:   står i kilden som Hans Christian

Kilde:    FT-1787   Kildehenvisning:   316  
Husstands-/familienr:   58  
Navn:   Maria Pedersdatter      Køn:   K  
Alder:   32      Civilstand:   Gift  
Stilling i husstanden:   Madmoder  
Nr. ægteskab:   1  
Sogn:    Reerslev   Herred:    Løve
Amt:    Holbæk   Stednavn:    Sønnerød Bye

Nr. ægteskab kan du selvfølgelig også tjekke i den pågældende folketælling på AO.

Enkemand Jørg Hansen, husmand i Sønnerød, 36 år, og pigen Ane Andreasdatter, tjenende gårdmand Søren Rasmussen i Sønnerød, 25 år, bliver gift 1/6-1817 (Reerslev, Løve, Holbæk 1814-1826 (ny udg.), opslag 177).

Det kunne være hende her:

Holbæk, Løve, Reerslev, Reerslev Bÿe, , 31, FT-1801, B7665
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:      
Andreas Olesen    43    Gift    huusbonde    jordløs huusmand og daglejer    
Ellen Nielsdatter    29    Gift    hans kone      
Ana Andreasdatter    8    Ugift    deres børn      
Johan Andreasen    5    Ugift    deres børn      
Kirsten Andreasdatter    3    Ugift    deres børn

Præstegården i Reerslev og med den alle (præstens) kirkebøger brændte 1833, men præsten eller degnen har da kunnet slå Jørgen Hansens fødsel op, da denne døde i 1827. Se http://www.dis-danmark.dk/intro/danmarks_kirkeboeger.pdf - side 49.

Venlig hilsen
Inger T.
Anette Nielsen [9041]

Hejsa. Mange tak for de spændende fund . Det er overvældende når man slår opslagene efter , men jeg ville ikke kunne finde dem selv.
Den liste om manglende oplysninger ved jeg ikke helt hvordan den skal forstås. Jeg kunne læse , at der et andet sted var at finde oplysninger i Reerslev-men selve personerne kan man vist ikke slå op???Er det meningen?
I FT en fra 1787 synes jeg . at der står Christiansen på linjen under . Så det er vist bare Hans Christiansen , han hedder. At hans søn Jørgen Hansen er musicanter er jo sjovt og giver lidt kulør på familien . Men at han står som enkemand ved vielsen med Ane Andreasdatter og dør som 47 årig kan også vidne om et hårdt liv. Hvem har han været gift med først og var der børn. Ane Andreasdatter er jo også ung da hun bliver enke.
Jg er glad for de nye opdagelser .Der kan vist ikke pines flere oplysninger ud om denne familie med mindre vi kan finde et efternavn eller "øgenavn" i blandt dem-det giver tit en masse .Jeg tænkte på , at der hvor der står husmand uden jord , det kunne være en fæstebonde og så er det måake skifteprotokoller , som kan give nogle oplysninger.Men hvilket godt hørte man under på de kanter?Sæbygård ,Nørregård eller Frydenlund??
Jeg ved det ikke.
Men igen tak for den tid du har brugt på sagen.Du / I er altid meget hjælpsom.
Annette Nielsen



Inger Toudal

Det er kun kontraministerialbogen (degnens kirkebog) i Reerslev, Holbæk amt, der er bevaret inden 1833.
Ifølge Nygård (Danmarks kirkebøger) mangler der adskillige data i degnens kirkebog 1814-1833.

Jørgen Hansens forældre ses også ved FT-1801:

Holbæk, Løve, Reerslev, Sønnerød Bÿe, , 16, FT-1801, B7665
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:      
Hans Christiansen    53    Gift    huusbonde    jordløs huusmand og daglejer    
Marie Pedersdatter    45    Gift    hans kone      
Peder Hansen    8    Ugift    deres søn

Den 18 jan. 1817 får husmand Jørgen Hansen og Ane Magrete Olsdatter af Sønnerød en datter kaldet Magrethe. Fadderne ser ikke ud til at være beslægtet med moderen. Datterens dåb blev publiceret i kirken 2. feb. - samme dag som moderen blev begravet. Desværre er moderens alder ikke noteret: Ane Magrethe Olsdatter, husmand Jørgen Hansens kone AMO af Sønnerød, død 27 jan. 1817 (Reerslev, Holbæk amt 1814-1826 (nu udg.), opslag 69 og 213).

Jeg kan ikke finde parrets vielse i Reerslev kirkebog. De er nok viet i et andet sogn, eller inden kirkebogen i Reerslev starter.

Måske gifter Ane Andreasdatter sig igen? Hendes død må kunne findes, men hvor?

Du må til at lede efter dine aner i skifte- og fæsteprotokollerne. Jeg kender ikke området, men der er sikkert andre, der kan vejlede dig.

Venlig hilsen
Inger T.


Hej.
Så skal det forståes sådan , at Jørgen Hansen ,musicanter først er gift med Ane Margrete Olsdatter og får Ane Margrethe Jørgensen 18 jan 1817.Moderen dør i barselssengen og begraves 2 feb. !817 Samme dag som barnets dåb publiceres.Så må hun være hjemmedøbt , men hvilken dato døbes barnet?Ikke engang et halvt år efter 1 juni 1817 bliver Jørgen Hansen gift med  Ane Andreasdatter og får 6-3- 1818 MARIE Helene Jørgensdatter med den nye kone Ane Andreasdatter. Hun må så have været stedmor for Ane Margrete på et år og "sin egen" Marie  Helene Jørgensdatter.Det ser ud til , at steddatteren er kommet ud at tjene tidligt , 14 år?


Skal jeg evt oprette en nytråd med fæstebonde vinklen og finde ud af , hvilket gods man kunne være fæster under?
Mvh Annette Nielsen  



Hjemmedåben har nok fundet sted samme dag eller 1-2 dage efter fødslen. Nærmere kommer du det ikke.

Det ville sikkert være en god idé at oprette en ny tråd i gruppen "Metode og teknik" vedr. fæste- og skifteprotokoller for Reerslev sogn, Holbæk amt.

Der er en masse skifteuddrag fra Holbæk amt på http://aurelia.dis-danmark.dk/probate.htm - men det er svært at søge,
når man ikke ved, hvilket gods det drejer sig om.

Mit ønske er , at nogen dels ved , hvilket gods de kan være fæstebnde på i det område og kan finde evt. skifter ,som jeg ikke ved noget om.
Mange hilsener Annette Nielsen

Jørn Christiansen

Hej Anete

Jeg har engang "sakset" vedhæftede fra Aurelias gamle hjemmeside, men den er der vist ikke mere.
Den kan være en god hjælp til søgning.


[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Mikkel Eide Eriksen

Hej Jørn

Det er vist den her, den er der stadig: http://aurelia.dis-danmark.dk/estate1.htm (findes på Aurelias forside under "Listing of Parishes within ESTATE Jurisdictions for Sjaelland").

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anette Nielsen

Hej.
Fint med listerne. Jeg tror at jeg kan regne ud , at disse aner kan høre under Nørager, men er de ikke lidt for nye?De aner jeg nævner i tråden er fra før1850.??
Mvh Annette Nielsen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Anette

Der eksisterer så vidt jeg kan se i Daisy ikke tidligere materiale fra Nørager gods. De kan dog ses online på FamilySearch.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Egon Hansen

Hej
Hvis det drejer sig om landsbyen "Sønderød" i Reerslev sogn er også Katrup relevant, men bevaret materiale er ikke meget bedre tidsmæsigt .
Aagaard i Gørlev har også i en periode været samejet med Nørager og fæstegods fra Nørager har været ført under Aagaard (eller omvendt!).
Nørager ejedes midt i 1700 tallet af Krig, sråd Plum, og derefter af dennes svigersøn Quisrgaard, og derefter af en Korsgaard. Det er ligesom at man når man læser Nøragers historie er denne periode, hvor det ikke var "rigtige adelige" som ejede gården, går man let hen over, indtil godset kommer i slægten Molktes eje.
Den periode er det lige som om at der ikke er bevaret ret meget om i arkiverne.
Og så er der jo det med Reerslev kirkebog, eller mangel på samme, som jeg også har problemer med.
Men i November måned udgiver lokalhistorisk forening en længe imødeset bog om Reerslev's gårde, så måske ! det vil kaste lidt lys over vore fælles problemer?
Nørager skytten Lars Nielsen blev i 1787 gift i Sæby kirke, med husjomfruen "madmoselle Lydia Rebekka Lund, og efter hendes død med bondedatteren Anna Marie Olsdatter, datter af Sønderød fæstebonden Ole Nielsen, som kom til Reerslev som husmand og "gærdevedligeholder"
(har været fremme i en tidligere tråd!, men har I noget nyt, må i godt komme frem med det)
Mvh Egon

Kirsten Printzlau

Hej

Sønderød høre under Kattrup Gods og her er både skifte og fæsteprotokol tilbage fra ca 1750.
Da jeg har aner der, har jeg arbejdet med byen, så hvis du kommer tilbage til før år 1800 kan det være jeg ved noget om dine aner.

med venlig hilsen
Kirsten Printzlau

Inger Toudal


Aurelia Clemons har uddrag for Kattrup skifteprotokol 1790-1850: http://aurelia.dis-danmark.dk/kattrupx.htm

Hans Christiansen hmd i Sonderod             16 Oct 1806      pg 142
WIFE:
CH:      Jorgen Hansen
wgd: Mads Pedersen i Sonderod
[Kattrup Gods, Holbaek; Bk 1 1790-1850; film 41238

Jorgen Hansen hmd i Sonderod                 6 Sep 1827       pg 305
2WIFE:   Ane Andreasdtr
CH:      Marie Kirstine Jorgensdtr         16
         Jens Jorgensen           8
         Karen Jorgensdtr         6
         Christine Jorgensdtr     3 3/4   ( Kirstine Jorgensdtr )
         Margrethe Jorgensdtr              1
1WIFE:   
CH:      Kirstine Jorgensdtr      21
         Hans Jorgensen   19
         Ole Jorgensen    16
         Christiane Jorgensdtr  13
gd: Niels Larsen gmd i Sonderod
wgd: Rasmus Sorensen gmd i Sonderod
[Kattrup Gods, Holbaek; Bk 1 1790-1850; film 41238

Forkortelser: http://aurelia.dis-danmark.dk/copyrit.htm

Jeg kan ikke se Marie Lene f. 6/3-1818 nævnt i skifteuddraget efter Jørgen Hansen. Kunne være en fejl.
Selve skifteprotokollen med register findes på FamilySearch:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-29875-2685-50?cc=2015318&wc=M5KX-C6N:333467901,334193001,334083401

Fæsteprotokollen findes på Rigsarkivet:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?c=&a=kattrup+gods&b=protokol&d=1&e=1860

Og så fandt jeg Ane Andreasdatters død i uddragene fra Løve Herred skifteprotokol 1801-1844:
http://aurelia.dis-danmark.dk/lovehrdx.htm

Ane Andreasdtr fattig i Sonderod           1 Jun 1832       pg 60
by: Jacob Hansen hmd i Falkenhoy
[Love Herred skpr; Book 4 1832-1836; film 49370]

AO: Reerslev, Løve, Holbæk 1826-1833 (ny udg.), opslag 46, nr. 26.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anette Nielsen

Tak Kirsten.
Musicanter og husmand Jørgen Hansen født 25-8 1780, død 8-9-1827 , 47 år gl og14 dage. bliver gift med Ane Margrethe Olsdatter , og Ane Andreasdatter født 1793 som 2. kone.De sidste
De bliver gift 1-6-1817 F sønderrød.
Hej.
Så skal det forståes sådan , at Jørgen Hansen ,musicanter først er gift med Ane Margrete Olsdatter og får Ane Margrethe Jørgensen 18 jan 1817.Moderen dør i barselssengen og begraves 2 feb. !817 Samme dag som barnets dåb publiceres.Så må hun være hjemmedøbt , men hvilken dato døbes barnet?Ikke engang et halvt år efter 1 juni 1817 bliver Jørgen Hansen gift med  Ane Andreasdatter og får 6-3- 1818 MARIE Helene Jørgensdatter med den nye kone Ane Andreasdatter. Hun må så have været stedmor for Ane Margrete på et år og "sin egen" Marie  Helene Jørgensdatter.Min ane.Det ser ud til , at steddatteren er kommet ud at tjene tidligt , 14 år?
Jørgen Hansens søskende er Jens Hansen 1778
Anna Cathrine f1785
Hans Hansen 1787
Mor til Jørgen er Marie Pedersdatter f1739
Ane Andreasdatterer af Sønderød 25 ved vielsen altså født 1793 .Jørgen Hansens far er Hans Christiansen        f 1747 gift med jørgens mor Maria Pedersdatterf 1739
Ane Andreasdatters far er Andreas Olesen, jordløs husmand,daglejer og mor Ellen Nielsdatter f 1758 Er det nogle aner , du kender til?
Mvh Annette Nielsen Se også tråden om Marie Helene Jørgensdatter i Hjælp til at finde en fra Reerslev.


Inger Toudal

#9
Hej Annette

Se mit indlæg ovenfor. Jeg tror Marie (He)lene fejlagtigt er opført som Marie Kirstine 10 Aar i
skiftet efter Jørgen Hansen:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-29875-1839-38?cc=2015318&wc=M5KX-C6N:333467901,334193001,334083401 - højre side (fortsættes på Image 166).

Skiftet efter Hans Christiansen:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-29875-2063-87?cc=2015318&wc=M5KX-C6N:333467901,334193001,334083401

Der står bl.a. den Afdødes efterladte Enke og Børn, men kun sønnen Jørgen Hansen er nævnt
ved navn (på Image 85).

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anette Nielsen

Hej. Vi postede næsten samtidigt.Tak for stor indsats.
Jorgen Hansen hmd i Sonderod                 6 Sep 1827       pg 305
2WIFE:   Ane Andreasdtr
CH:      Marie Kirstine Jorgensdtr         16
         Jens Jorgensen           8
         Karen Jorgensdtr         6
         Christine Jorgensdtr     3 3/4   ( Kirstine Jorgensdtr )
         Margrethe Jorgensdtr              1
1WIFE:   
CH:      Kirstine Jorgensdtr      21
         Hans Jorgensen   19
         Ole Jorgensen    16
         Christiane Jorgensdtr  13
gd: Niels Larsen gmd i Sonderod
wgd: Rasmus Sorensen gmd i Sonderod
[Kattrup Gods, Holbaek; Bk 1 1790-1850; film 41238
Ved skiftet kan jeg ingen kone eller børn se!!! Hans skifte står helt oppe på side 2
Hvorfor står kone nr 1s navn der ikke?
Hvad betyder gd:Niels Larsen og wgd: Rasmus Sørensen?

Hvem af dem skulle så være Marie Helene Jørgensdatter gift Bollesen.
Kom hun ikke ud at tjene tidligt?Ane Andreasdatter havde jo da hun havde været gift ca 1 år en steddatter på ca et år o g sin egen. Mvh Annette Nielsen

Inger Toudal

#11

Alle Jørgen Hansens børn, der var i live på tidspunktet for hans død, burde være opført i skiftet.

Det er derfor jeg mener, at CH: Marie Kirstine Jorgensdtr 16 [fejllæsning - i skiftet står der 10 Aar] må være identisk med Marie (He)lene f. 6/3-1818.

I skiftet står der ikke noget om børnenes bopæl.

Navnet på kone nr. 1 står ikke i skiftet og derfor heller ikke i skifteuddraget. Navnet på enken Anne Andreasdatter ses først i forbindelse med underskrifterne på Image 166.

gd = formynder (for børnene)
wgd = enkens lavværge - se http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=lavv%C3%A6rge

Dødsanmeldelsen 6/9-1827 står øverst på højre side på Image 165. Derefter følger en dødsanmeldelse for en anden person og så selve skiftet efter Jørgen Hansen, foretaget 15/9-1827.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anette Nielsen

Hej og tak-det er fabelagtigt hvad du finder. Men jeg kan ikke læse skiftet og jeg ved ikke , hvordan man kunne lægge et link ud til tydning ?
Jeg har set hos en anden MyHeritage medlem , at han har Ellen Nielsdatter til at være født 1772-jeg har 1758-han siger Ellen er død 185'Mht Andreas Olesen ,så har han fødsel til 1754 jeg har 1751: Han har også en dødsdag til at være dec. 4 -1827
Ane Andreasdatter har han til at have følgende søskende :Niels Andreasen 1805-1884 , KirstenAndreasdatter  født 1871 og en Johan Andreassen uden årstal.
Hvad siger du til det?
Mvh Annette Nielsen 

Inger Toudal

#13
Hej igen

For de personer, der er nævnt i FT-1787 og FT-1801, må du forsøge at finde konfirmation, vielse eller død i kirkebogen for at finde deres (omtrentlige) fødselsår, eller finde dem i en skifteprotokol, hvor alder på børn kan være nævnt.

Hvis en person kun kan findes i folketællingerne, må du bruge den alder, der står der, til at beregne et omtrentligt fødselsår. Husk at tjekke de originale folketællinger på AO - der kan være fejl i de indtastede folketællinger på ddd.dda.dk. Og selvfølgelig forekommer der også fejl i de originale folketællinger.

Søskende født før 1/2-1801 ses i folketællingerne. For dem, der er født senere, men inden kirkebogen starter, må du finde deres konfirmation. Og så kan der jo være søskende, der er døde som børn, og derfor ikke kan findes hverken i folketællinger eller som konfirmerede.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Egon Hansen

Hej Kirsten.
Du fortalte mig engang at den fæstegård som Ole Nielsen havde i Sønderød og som han i 1794 afstod til Søren Rasmussen, muligvis slet ikke tilhørte Katrup da Ole Nielsen fik den i fæste, og at vi derfor ikke kunne finde hans fæstebrev i fæsteprotokollen, men kun Søren Rasmussens, da han overtog efter Ole .
Har du evt mere om den familie?
Så vidt jeg har forstået på den gruppe som har samlet materiale til den nye bog, omfatter den kun Reerslev ejerlav. jeg er spændt på at se bogen, om der skulle stå noget om Ole Nielsen og hans kone.Jeg har lidt om Margrethes bror Niels, som havde en gård i Løgtved. i Sæby, nu Buerup sogn, men Ole og Karen ser jeg ikke mere til. Måske er de begge døde før Reerslev kirkebog er bevaret?
Mvh Egon


Anette Nielsen

Hej Egon.
Den Kirsten du pludselig skriver til er vel Printzlou ? Men de to personer ,du nævner , har de noget med mine aner at gøre overhovedet-og hvordan hænger det i givet fald sammen?
Venlig hilsen Annette NIelsen.

Inger Toudal

Citat fra: Anette Nielsen [9041] Dato 25 Sep 2014 - 16:01

Men jeg kan ikke læse skiftet og jeg ved ikke , hvordan man kunne lægge et link ud til tydning ?
 

Se denne gamle tråd om, hvordan man indsætter et klikbart link:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,64912.0.html

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal


Inger Toudal

#18

Det ser ud til at være korrekt, at Ane Andreasdatters bror Niels er født i 1805. Se konfirmation i Reerslev, Løve, Holbæk (ny udg.), 1814-1826, opslag 147, nr. 12:

Niels Andreas i Reersløv. Fader Huusmand Andreas Olsen i Reersløv. Frembaaret til ditto [Hjemmedaabs Publikation] i ditto [Reersløv] Kirke 5te Søndag efter Paaske 1805.

Ifølge Løve herreds skifteprotokol bliver Ane Andreasdatters død i 1832 anmeldt af husmand Jacob Hansen i Falkenhøj.

Falkenhøj ligger i Sæby sogn: http://da.wikipedia.org/wiki/Falkenh%C3%B8j

Jacob Hansen ser ud til at være gift med Anes søster Kirsten, og ved FT-1834 bor dennes mor Ellen Nielsdatter hos dem og åbenbart også Jørgen Hansen og Anes datter Ane Margrethe [1 år ved faderens skifte i 1827]:

Holbæk, Løve, Sæby, O(u)gtved Bye, et Huus, 20, FT-1834, C4235
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Jacob Hansen    48    Gift       Arbeidsmand    
Kirsten Andreasdatter    36    Gift       hans Kone    
Ane Margrethe Jørgensdatter    7    Ugift       Pleiebarn    
Ellen Nielsdatter    65    Enke       Huusfaders Svigermoder, der forsørges af ham


Holbæk, Løve, Gierslev, Bødstrup Tolstang, et Huus, 17, FT-1840, C5403
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Jacob Hansen    55    Gift       Huusmand, Dagleier    
Kirsten Andreasdatter    42    Gift       hans Kone    
Magrethe Jørgensdatter    14    Ugift       deres Pleiebarn
   
Søren Pedersen    5    Ugift       deres Pleiebarn

Holbæk, Løve, Gierslev, Bødstrup Tolstang, et Huus, 129, FT-1845, C2147
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Jacob Hansen    59    Gift       Huusmand, Arbeidsmand    Reersløv Holb. Amt
Kirsten Andreasdatter    46    Gift       hans Kone    Ditto [Reersløv Holb. Amt]

Anes brødre Johan og Niels ses vel her:

Holbæk, Løve, Hallenslev, Hallensløv Bye, et Huus, 28, FT-1845, C2148
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Johan Andresen    49    Gift       Huusmand    Reerslev Sogn, Holbæk Amt
Mette Simmusdatter    55    Gift       hans Kone    Hallenslev Sogn, Holbæk Amt
Ivert Johansen    14    Ugift       deres Barn    Dito [Hallenslev Sogn, Holbæk Amt]

Holbæk, Løve, Hallenslev, Hallensløv Bye, et Huus, 32, FT-1845, C2148
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Niels Andresen    41    Gift       Huusmand    Reerslev Sogn, Holbæk Amt
Ane Pedersdatter    63    Gift       hans Kone    Hjembæk Sogn, Holbæk Amt
Lars Peder Larsen    3    Ugift       Pleiesøn    Hallenslev Sogn, Holbæk Amt    

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anette Nielsen

Hej.
Jeg bliver så overstrømmende glad med alle disse ting , man ser , når man( I ) finder spor.
Det er helt rigtigt at det må være en fejl at Margrethe er 16 år , for der står en bror med første kone , som er 16 og man fik godt nok sjældent 2 børn på samme år , hvis det da ikke var tvillinger.
Og den søster som tager sin mor til sig på aftægt og den lille pige Margrethe.Hun var måske svær at have for Jørgen Hansen , med ny gravid kone -o g så var hun jo årsagen til at hans første kone Ane døde.Men hun tager sin søsters barn + en mere til sig ,som plejebarn.Det ser nu heller ikke ud , som om hun ,søsteren selv kunne få børn-så det er en god løsning.
Jeg har glemt at skrive, at jeg har prøvet at maile til Kirsten Printzlaus mail adr.-men jeg får den tilbage med mailer deamon Og Inger Toudal , du ville garanteret egne dig som  opdager !!!!
Nu skal jeg prøve at slå efter.
Venlige hilsener Annette Nielsen

Egon Hansen

Hej Annette.
Undskyld jeg "invaderede din tråd", men jeg så pludseligt et navn som jeg tidligere har skrevet sammen med, og da der ligger en besked i min postkasse, hver gang der er aktivitet på en tråd, regnede jeg med at Kirsten også så mit indlæg.
Der er vist noget med at jeg kan kalde gamle tråde, men det har jeg aldrig fundet ud af, derfor var Kirstens navn i din tråd, som "sendt fra himlen", Undskyld.
Hvis hendes mailadresse ikke virker, så tag mod hendes tilbud her i tråden. hun er umådelig hjælpsom.
Mvh Egon

Anette Nielsen

Hej Egon.
Det betyder ingenting -troede evt at de personer , du nævnte havde med "mine" aner at gøre. Jeg tager imod al den hjælp , jeg kan få.Jeg er jo blevet hjulpet r i g t i g meget her i tråden ,men hvis Kirsten ved noget , må hun meget gerne fortælle det.Og den bog , du nævner skal udkomme ,bliver det også om fæstere nærSønderup?
Venlig hilsen Annette Nielsen

Anette Nielsen

Hej Annette

Se mit indlæg ovenfor. Jeg tror Marie (He)lene fejlagtigt er opført som Marie Kirstine 10 Aar i
skiftet efter Jørgen Hansen:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-29875-1839-38?cc=2015318&wc=M5KX-C6N:333467901,334193001,334083401 - højre side (fortsættes på Image 166).

Skiftet efter Hans Christiansen:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-29875-2063-87?cc=2015318&wc=M5KX-C6N:333467901,334193001,334083401

Der står bl.a. den Afdødes efterladte Enke og Børn, men kun sønnen Jørgen Hansen er nævnt
ved navn (på Image 85).

Venlig hilsen
Inger T.


Inger Toudal

#24
Hej igen

Margrete Jørgensdatter, der er i pleje hos Kirsten Andreasdatter ved FT-1834 og FT-1840, er født 17/12-1826
(Reerslev 1826-1833 (ny), opslag 17, nr. 13) - hun er noteret som 1 år gammel ved faderens skifte 1827.

Margrete f. 18/1-1817 dør 13/12-1826 (samme kirkebog, opslag 38, nr. 14). Der står, at hun ved sin død var 10 år gammel og opholdt sig hos husmand Andreas Olsen af Reerslev. Hun er ikke noteret i skiftet efter faderen.

Marie Kirstine er noteret som værende 10 år gammel ved skiftet i 1827 (16 år, som der står i skifteuddraget, er en fejl). Og det må som sagt være Marie Lene, der står opført med forkert navn.


Fandt en søn mere af Andreas Olsen - Lars Andreasen, hvis hjemmedåb blev konfirmeret 10/7-1808 (konfirmation i Reerslev 1814-1826 (ny), opslag 153, nr. 8). Han ses nok her:

Holbæk, Løve, Hallenslev, Hallensløv Bye, et Huus, 44, FT-1845, C2148
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Lars Andresen    38    Gift       Leier af et Huus    Reerslev Sogn, Holbæk Amt
Maren Knudsdatter    44    Gift       hans Kone    Do [Reerslev Sogn, Holbæk Amt]
Christina Larsdatter    12    Ugift       deres Børn    Sæby Sogn, Holbæk Amt
Karen Larsdatter    6    Ugift       deres Børn    Ditto [Sæby Sogn, Holbæk Amt]


Jeg læser i skiftet 16/10-1806 efter husmand Hans Christiansen, at han havde haft et hus i fæste i Sønderød, så han må jo kunne findes i fæsteprotokollen.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Egon Hansen

I pogrammet for lokalhistorisk forening står der at der er receptionn  for bogen "De Reerslev Gårde".
Jeg kender et par af det udvalg som har samlet oplysningerne. menn det er flere år siden jeg har snakket med nogen af dem, så jeg troede faktisk at de var løbet ind i så store vanskeligheder at de havde måttet opgive projektet.
Jeg har også en anden anelinie i området, en Anne Hansdatter som jeg regnede med var datter af gdr Hans Nielsen, og dem er der to af, men jeg tog fejl, hun var datter af husm. Hans Andersen, der var tilflyttet fra Niløse, og som var død medens Anne var barn, men hun havde en ældre bror, som var hendes forlover da hun blev gift.
Af titlen på bogen tror jeg kun bogen omfatter de gårde som er matrikuleret i Reerslev ejerlav. Jeg er spændt på at se om min Ole Nielsen, som afstod en gård i Sønderød og blev husmand i Reerslev er kommet med. I folketællingen 1801 oplyses det at han "passer byen gjærder".
Jeg tror ikke vi har fælles bekendte, Annes  mand, Peder Larsen havde godt nok en bror som hed Andreas, men han blev gift med en bondedatter i Niløse og overtog svigerforældrenes gård, og Ole Nielsen og Karen havde foruden "min" Margrethe, to sønner Niels Olsen og Jscob Olsen.
Mvh Egon

Anette Nielsen

Takket være Jørgen Thues store hjælp er Hans Christiansen og Jørgen Hansens skifter blevet transkriberet til anutidig dansk Det er så spændende at læse, familierne er blevet mere levende. Det ligger i en tråd i hjælp tiæ tydning og er helt oversat.Tak fordi i fandt skifterne.Jørens kone Ane Andreasdatter dør jo ikke så mange år senere. Der er vel også et skifte efter en enke?
Mange tak Annette

Anette Nielsen

Hej !

Her er begyndelsen (første side) af dette sidste:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-29875-2063-87?cc=2015318&wc=M5KX-C6N:333467901,334193001,334083401

Anno 1806 den 16de October mødte udi det af Huusmand
Hans Christiansens i Sønderød i Fæste havte Huus ieg
underskrevne Niels Christian Ditlev Søeborg paa mit
høye Herskabs Vegne for i Anledning af skedte An-
meldelse om fornævnte Huusmands dødelige Afgang
at registere og vurdere bemeldte Afdødes Efterladenskab til
paafølgende Skifte og Deeling imellem den Afdødes ef-
terladte Enke og Børn, medhavende som Vitterligheds
og Wurderings Mænd Sognefoged Jørgen Krag af Reerslev
og Søren Germann af Sønderød; hvorda blev registeret
og vurderet som følger. -

----
videre:

Så er der opremset godt en side indbo.

Derefter:
Den Afdødes Søn Jørgen Hansen anmeldte at af
det registerede var ham følgende tilhørende: 1 Slag-
bænk, 1 Hængeskab, 5 Flasker(,) 2 Thepotter, 1 Bruhnmahlet
Fyhrkiste, 2 Meyereder og 6 Faar; ligesom og at Kak-
kelovnen og Koen skulle Tilhøre Mads Pedersen i
Sønderød, hvilke Foregivender nærmere under Skiftet
vil blive at ventilere; og saal(edes) beroer Skiftet ind til vii-
dere. -  Actum ut Supra paa mit Høye Herskabs
Vegne - N.C.D. Søeborg

Jørgen Krag, Søren Germann.

mvh

Jørgen Thue


Tak Jørgen Thue.Godt læst og spændende , hvem der havde fårene osv.Af de opremsede ting , kan jeg læse blåstribet???,1 par blågarns lagner og bordblad???.
Jeg havde troet at finde et instrument , når nu han var musicanter. Grin
Venligst Annette Nielsen

Jørgen Thue Pedersen

Her er listen over indbo; og musikinstrumentet var der!

1 Bænk
1 Slavbænk
1 Gaasebenk
1 Hængeskab
2 Pyramider og en Hylde
8 Skilderier
5 Flasker og 2 Thepotter
1 Blaaemalet Fyrkiste med Laas og Nøgle
1 Brun Ditto
1 Gl. Skrin
1 Sægnested med Omhæng
1 Graae Vadmels Dyne
1 Blaaestribet ulden Overdyne
1 Sortstribet linnet Hovedpude
1 pr (par) Blaargarns Lagener
1 Kakkelovn
3 Stole
1 Gl. Bordblad
1 Saltkar og 4 Hylder
1 Fiol (=violin)  [!! her var musikinstrumentet]
1 Blaae Stumptrøye og Brystdug
1 lang Hvidtrøye
1 Blaae Kiordel
1 pr. Skindbuxer og 1 pr Vadmelsbuxer
3 Skiorter
1 Halstørklæde
1 Hat og 1 Hue
1 pr Strømper
1 pr Gl. Støvler
1 pr Gl. Træskoe
1 Sibytte og 3 Fade
1 Ølfierding og 1 Gl. Spand
1 Kierne og 1 Malkespand
(næste side)>
1 Gl. Gryde
1 Ildtang og 1 Lampe
2 Mejereder
1 Ostehæk
1 Plejelstøy og loe? rive og en Gl. Haspe
1 Gl. Saug (sav) 1 Høetyv og 1 Skoul
1 Sorthielmet Koe
6 Faar foruden (Grøde)
Tusinde tak.Det er kanon spændende med disse ting.Og dejligt der var er fiol !!!
Gåsebænk gætter jeg på var til stopfodring af en stakkels gås-at den ikke kunne bevæge sig særlig meget ,Si bytte Huh?? og bordblad , dem slår jeg lige op.
Mange tak .Har du lært at læse gotisk ved at prøve dig frem?
Venligste hilsener
Annette Nielsen

men ellers kender du nok ods (ordbog over det danske sprog):

gaasebænk: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Gaaseb%C3%A6nk

sibytte:> (du skal somme tider lave stavningen lidt om)

sibøtte: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=Sib%C3%B8tte

bordblad: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=bordblad

---
--og, ja! jeg har prøvet mig frem i 50 år.

mvh


Hej- Mange gange tak. Det var nødvendigt for mig at slå de 3 ord op i Ods-det er ufatteligt , hvad der står der.Sjovt med en gåsebænk i S t u e n !!!
Er det ikke meget normalt, det som Hans Christiansen efterlader sig -Ikke just en rig mand -men han har da remedierne til at dyrke landbruget.
Det er ved Jørgen Hansen -ham fra 1 skifte , at der står , at han er musicanter-men det har han nok lært af sin fader , da Hans Christiansen efterlader en  fiol.
Mange hilsener Annette Nielsen
Det er dette skifte , jeg vil bede en om at læse
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-29875-1839-38?cc=2015318&wc=M5KX-C6N:333467901,334193001,334083401 - højre side (fortsættes på Image 166).
Jeg kan jo håbe at du, Jørgen Thue Pedersen forbarmer dig igen

   



Jørgen Thue Pedersen
Hej! (Jo, jeg var begyndt).

Skiftet efter Jørgen Hansen.

Øverste to linier på image 165 (prot. fol. 305):
1827 den 6 Septemb blev det anmeldt at Huusm Jørgen Hansen af Sønderød ved
Døden er afgaaet, efterladende sig Enke og 2 Kuls Børn.
---
linie 6 ff.:

1827 den 15 September mødte undertegnede Skifteforvalter i Stervboet
efter den under 6te s. M. afdøde Huusm Jørgen Hansen af Sønderød for at
tage dette Stervboe under lovlig Skiftebehandling, til Deeling mellem Enken
og den Afdødes efterladte Børn, saavel af første som sidste Ægteskab.
   Enken med selvbaaren?? Laugværge Gaardmand Rasmus Sørensen af
Sønderød var nærværende. Hun angav den Afdødes efterladte Børn
at være a, af første Ægteskab en Datter Kirstine 21 Aar, en Søn Hans 19 Aar
en Søn Ole 16 Aar og en Datter Christiane 13 Aar. b, af sidste Ægteskab
med Enken, en Datter Marie Kirstine 10 Aar, en Søn Jens 8 Aar, en Datter
Karen 6 Aar, en Datter Christine 3 3/4 Aar og en Datter Magrethe 1 Aar.
   Som Værge og Tilsynsværge for disse Børn var nærværende og blev
antaget Gaardmand Niels Larsen af Sønderød. Endelig var tilstæde som
Vitterligheds og Vurderingsmænd i Sognefogdens Fraværelse Peter Peder-
sen, og Hans Jensen af Sønderød. I hvis Overværelse Stervboets Eien-
deele blev registeret og vurderet som følger:
(venstre spalte):
et lille Fyrr(e)bord
en gl Slagbænk
en Jern Kackelovn
3 Træe Stoele
et gl Sængested med Omhæng
en gl Overdyne
en Underdyne
2 gamle Hovedpudder
et pr gamel Lagener
e(n) gl Dragkiiste uden
      Beslag

(højre spalte):
et Hængeskab
en gl Kiiste uden Laas
et lille Speil og 6 Stk Skilde-
    rier
en gl Jerngryde
en lille gaml Kobberkieddel
en Øllfierding
en lille Bal(l)ie
en Spand.
Tilsammen 17 rbd 5 mark 0 skilling.

Enken saavelsom de fleere Vedkom-
mende erklærede ei at vide meere Boet
til Indtægt, og ligesom der ingen Jord var til Huuset, saa eiede Stervboet
hverken Koe eller Faar. Enken erklærede at hendes Fattigdom havde
nødt hende til at begiære og modtage Understøttelse af Fattigvæsenet.
    Derimod anmeldte hun at Boets Udgivt var
1, at hun var bortskyldig til Gaardmand Niels Hansen i Holmstrup 9 rbd
2, til Pigen Kirstine paa Nørager 6 rbd
3, til Gaardm Jens Hansen i Sønderød 1 rbd 3 mk
4, til Fuldmægtig Klo?? i Kirkehelsinge 2 rbd 3 mk
5, til Gaardm Rasmus Sørensen i Sønderød 1 rbd 3 mk
6, Skiftet Bekostninger         Sølv
   a, Skiftesallarium eftergivet
   b, 1/3 procento  1 mk
   c, 20 proc til Justitsfonden  9 3/5 sk
   d, 20 ditto til Statscassen   3 1/5 sk
         (sum) 1 mk 12 4/5 sk
      eller i Sedler og Tegn........... 1 mk 15 sk
            Summa 20 rbd 4 mk 15 sk

næste side:

Vitterligheds og Vurderingsmændene eftergav deres Gebyhr.
   Stervboets anførte og af Værgen anerkjendte Udgivter, overstiger
Indtægten, og bliver følgelig indtet at arve. Den anførte Giæld saavelsom
Skifteomkostningerne, lovede Enken med Laugværge, efterhaanden at be-
tale, og dernæst at holde Skifteforvalteren fri for An(-) og Tilsvar dette Skifte
vedkommende. Det passerede blev bekræftet med Underskrivt.
            Møller
Enken Anne A A D. Andreasdatter
  med paaholdt Pen
Som Laugværge Rasmus R.S.S. Sørensen
    m. p. P.
Som Formynder Niels N. L. S. Larsen
    m. p. P.
Som Vitterlighedsvidner
Peter P.P.S. Pedersen  Hans H.I.S. Jensen
               med paaholdt Pen.

mvh

Jørgen














Anmeld til moderator    Logget 



Anette Nielsen [9041]
Bruger

Beskeder: 443


Vis profil E-mail Personlig besked (Online)   Sv: læsning af skifter
« Svar #10 Dato: 27 Sep 2014 - 23:30 » Svar med citatCitat 

--------------------------------------------------------------------------------
Tak , Jørgen . Hvormange timer tog det at transkribere skiftet.?Det er noget helt særligt at have skriften på nutidig dansk. Det gør



Kirsten Printzlau

Kattrup Gods Fæsteprotokol: 1756 - 59

Fol 64:  6/5 1780   Fæster Hans Hansen  Landsoldat født i Sønderød den gård i Sønderød som Lars Knudsen er frasat   
[ved udskiftningen bliver nogle af gårdene nedlagt og udlangt som husmand stedet, se det ud til]
6/6 1791 Fæstebrev Husmand Hans Christian på det hus beliggende til Christian Pedersens hus

Han hedder Hans Christian Hansen og bliver gift 1778 og trolovet  Sæby kirkebog ops 144
ops 56  1753  Peder Pedersen Barn af [Pollekilde ?] huset kistnet kaldet  Helle Kirstine

hilsen
Kirsten Kintzlau

Inger Toudal

#29
Citat fra: Kirsten Printzlau [1063] Dato 28 Sep 2014 - 08:03

6/6 1791 Fæstebrev Husmand Hans Christian på det hus beliggende til Christian Pedersens hus


Er det mon sønnen Jørgen Hansen, der får huset i fæste efter Hans Christian?


Vielsen i Sæby:

Trolovede Ao1778
Fredagen d. 13 Martij blev Hans Christian Hansøn og Marie Helene
Pedersdatter af Burup trolovede tilsammen...


I margenen til venstre står der:

D. 4 p: Trin
blef Hans Chri
tian Hansøn og
Marie Helene
Pedersdatter af
??rup Copulerede.


Forløftningsmændene (forloverne): Peder Jensøn i Hagested(?) og Hans Jonasøn, S??

Det kunne være denne Hans Jonasøn, fundet på http://ddd.dda.dk/soeg_oeders.asp :

Kilde:    OE-1771
Mandens navn:    Hans Jonasøn   Mandens erhverv:    HuusMd, Dagleyer
Mandens alder:    57   Mandens civilstand:    Gift
Mandens nr. ægteskab:    1   Hustrus alder:    61
Hustrus civilstand:    Gift   Hustrus nr. ægteskab:    1
Sogn:    Sæby   Herred:    Løve
Amt:    Holbæk

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal