Jeronomine Henriette Lamar Jensdatter

Startet af Mogens Fischer, 22 Sep 2014 - 19:49

Forrige emne - Næste emne

Mogens Fischer

Hej.

Er der nogen der er stødt på Jeronomine Henriette Lamar Jensdatter?
Fornavnet kan være stavet på mange andre måder, jeg har set Geronomine, Hirronomine, Georgmine, Jeronomine, Hjeronymine.
Hun bliver gift med Jørgen Hansen i Hårslev sogn 7. juli 1788, her kaldes hun Jeronymine Jensdatter.
De får to børn i Vissenbjerg Sogn
Hans Jørgensen døbt 31-8-1788, her kaldes hun Georgmine Henriette Lamar og
Marie Jørgensdatter døbt 14-2-1790, her hedder hun Henriette Jeronomine Lamar
Manden bliver begravet samme dag og den 2. juli bliver hun trolovet med Jeppe Christensen fra Vigerslev sogn, de bliver gift den 5. november 1790. Som jeg læser indføringen er hun fra Skare?, her hedder hun Jeronomine Henriette Lamar Jens D.
Skarø ligger i Drejø Sogn, Svendborg amt og der kan jeg heller ikke finde hende.
De får seks børn mellem 1792 0g 1807 alle født i Vissenbjerg.
Jørgen Jeppesen døbt 1-4-1792, hun kaldes Jeronomine Henriette Lamar
Christen Jeppesen døbt den 28-12-1794, her står hun bare som Jeppe Christensens Hustru fra Skare?
Jens Jeppesen, døbt 21-1-1798, i Skare?, Her står hun som Geronomine Jensdatter(ved hans konfirmation i 1812 står Skarehuset)
Margrete Jeppesdatter født 10-5-1801, her er det Henriette Jensdatter
Hans Jeppesen, 21-5-1804, Jeronomine Jensdatter
Johanne Jeppesdatter, 26-4-1807 Jeronomine Henriette Lamar Jensdatter, Skarehuse
Folketællingen i 1801:
Odense, Odense, Vissenbjerg, Skovhusene under Grøftebierg, , 12, FT-1801, B9103
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jeppe Christensen 46 Gift mand huusmand med jord
Hirronemine Jensdatter 41 Gift hans kone
Marie Ibsdatter 11 Ugift deres børn
Jørgen Ibsen 9 Ugift deres børn
Christen Ibsen 6 Ugift deres børn
Jens Ibsen 3 Ugift deres børn
Johanne Jørgensdatter, Jens Hansens enke 78 Enke(mand) konens moder nyder ophold af huset
Marie Fridrichsdatter, Jacob Kilderigs enke 60 Enke(mand) sig opholdende indsidder og dagleier

Der kan man se, at hendes mor hedder Johanne Jørgensdatter og hendes far sandsynligvis Jens Hansen.
Hun er også med i folketællingen fra 1834
Odense, Odense, Vissenbjerg, Assenbølle Bye, Et huus, Nebelkjer, 97, FT-1834, B5177
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:   
Niels Hansen   40    Gift      Huusmand, dagleier      
Margrethe Jeppesdatter   33    Gift      Hans kone      
Jeppe Nielsen   9    Ugift      Deres børn      
Johanne Nielsdatter   8    Ugift      Deres børn      
Hans Nielsen   5    Ugift      Deres børn      
Jørgen Nielsen   3    Ugift      Deres børn      
Hjeronymine Henriette Jensdatter   72    Enke(mand)      Aftægtskone, huusfaders svigermoder       
Der bor hun ved den ene datter.
Hun dør 23-2-1837, her kaldes hun Geronomine Henriette Amalie Jensdatter.
Hun må være født ca 1762, men jeg kan ikke finde hende, Hvis hun er født i Vissenbjerg,  er det meget naturligt for kirkebogen mangler mellem 1742 og 1766.
Jeg mangler hende også i folketællingen fra 1787.
Jeg havde en tråd om hende i 2007 og der fandt vi i fællesskab ud af, at hun må være opkaldt efter Geronemine Henriette de La Mare. Hun er gift med oberst Cremon (Cramohn). Så moderen har måske tjent ved hende i Odense eller et af de andre steder de har boet f. eks Assens.
Så hvis der er nogen, der er stødt på hende, er jeg meget interesseret i at vide hvor og hvornår.

Venlig hilsen
Mogens Fischer
Mogens Fischer

Jane Valkær

Hej
Ved vielsen med Jørgen er hun nævnt af ? - måske Ejby
Og vidnerne begge boende i Kiødstrup

Hvis man kigger i Historisk Atlas ( http://historiskatlas.dk - søg Ejby sogn 1899), så ligger der både Ejby (Egby) sogn og Kiødstrup (Køstrup) mod vest og ikke så langt fra hinanden.

Kigger videre senere - en anden skal lige bruge pc'en  :-\

Mvh
Jane



Mogens Fischer

Hej Jane!

Ved trolovelsen den 20. juni 1788 står, at de begge er af Gambye, som ligge i Hårslev, hvor de bliver gift.

Ved vielsen den 7. juli står der af Gbye.

Jeg har prøvet at lede efter hende i Hårslev, men kan ikke finde hende.

Det er dog muligt at hun har en søster Maren. I kirkebogen for Vissenbjerg 1784 - 1814 (ny udgave), opslag 3, den nederste linie, er der en pige ved navn Maren, der bliver konfirmeret, datter af enken Johanne Jørgensdatter, som kunne være Jeronomines mor.

Konfirmationen er fra 1785 og pigen er 16, så hun må være født omkring 1769, men jeg kan ikke finde hende i kirkebogen, hendes far burde være Jens Hansen.(hvis det er den rigtige Johanne Jørgensdattter)

Venlig hilsen
Mogens
Mogens Fischer

Jane Valkær

#3
Hej
Ja, der står Gbye - men vidnerne er fra Kiødstrup - er det også helt lokalt og ikke Køstrup længere med vest?

Zappet lidt rundt i FT 1787 - flere amter.
Hun er forsvundet fra Fyn eller under "dæknavn" - ny stavemåde

Fandt denne - mon det er den evt. mor. Stednavnet passer jo på Johanne, der få Maren konfirmeret i 1785:

Samtlige personer i husstanden:
Odense, Odense, Vissenbjerg, Gadbøl, , 9 familie, FT-1787, C0344
Marie Andersdatter 51 Enke kone spinderske  
Andres Andersen 12 Ugift hendes børn  
Sander Andersen 9 Ugift hendes børn  
Hans Andersen 5 Ugift hendes børn  
Christine Andersdatter 7 Ugift hendes børn  
Johanne Jørgensdatter 60 Enke logerende indsidder, nyder almisse  
Apelone Persdatter 5 Ugift et fattig barn

Mon Johanne er flyttet til sognet efter Jens' død - har du hans begravelse?

Mvh
Jane